شناسهٔ خبر: 38465 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «ژئوپلیتیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه» روی میز منتقدان

کتاب «ژئوپلیتیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه» نوشته احمد نادری فردا چهارشنبه 8 مهرماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نقد و بررسی می‌شود.

کتاب «ژئوپلیتیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه» روی میز منتقدان

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «ژئوپلیتیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه» نوشته احمد نادری، با حضور نویسنده و حمید احمدی، استاد علوم سیاسی نقد و بررسی می‌شود. این برنامه چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ صبح در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.
 
کتاب «ژئوپلیتیک شیعه و اسلام سیاسی در خاورمیانه» یکی از جدیدترین کتاب‌هایی است که در حوزه مطالعات اسلام سیاسی به‌تازگی در اروپا و در سال ۲۰۱۵ توسط انتشارات «ولت ترندز» در آلمان منتشر شده است. این کتاب در ۴۲۰ صفحه تنظیم شده و بیش از هزار ارجاع به چهار زبان آلمانی، انگلیسی، عربی و فارسی دارد.

مساله اصلی در کتاب حاضر این است که اسلام سیاسی چیست، مولفه‌های درونی آن در ابعاد مختلف اعتقادی، سیاسی و تاریخی کدام است و در جهان پست مدرن چگونه حالت هژمونیک پیدا کرده است.

این کتاب همچنین در پی مطالعه شاخه‌ای از اسلام به عنوان اسلام شیعی است که همیشه به عنوان اقلیت در نظرگرفته شده و در مطالعات اسلامی در غرب، سهم مستقلی به آن اختصاص داده نشده است. نگارنده با مطالعه شیعیان در خاورمیانه، در پی خوانشی صحیح از فرهنگ سیاسی شیعیان و پدیده شیعیسم است و با ابداع مفهومی به نام «عقلانیت دولتی تشیع» سعی در ارائه مدلی برای فهم سیاست خارجی ایران بر مبنای این ایدئولوژی و نحوه تعامل با سایر شیعیان در کشورهای خاورمیانه و به‌ویژه عراق پس از صدام با ایران، به عنوان مرکز هماهنگ‌کننده سیاست‌های شیعی، داشته است.

نظر شما