شناسهٔ خبر: 38475 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرتال جامع کودک راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از افتتاح فاز اول پرتال جامع کودک همزمان با هفته ملی کودک خبر داد و افزود: این نخستین پرتال جاعمع در حوزه مباحث کودکان و نوجوانان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری که امروز هفتم مهرماه برگزار شد به تشریح فعالیت های هفته ملی کودک پرداخت و گفت: همزمان با این هفته از فاز اول پرتال جامع کودک که مسابقات عکس و نقاشی را شامل می شود و گروه سنی کودک و نوجوان را مخاطب قرار می دهد رونمایی می شود. این پرتال هم برای بزرگترها یعنی پدر و مادرها، مربیان و دست اندرکاران کودک و نوجوان طراحی شده و به موضوعات مختلف در ارتباط با تربیت و ذهن و زبان کودکان می پردازد، هم گروه سنی کودک و نوجوان را شامل می شود و بازی، سرگرمی و نتایج مسابقات عکس و نقاشی را در بر می‌گیرد.

او به اهداف برگزاری هفته ملی کودک اشاره و بیان کرد: توجه جدی به کودکان و حوزه کودکی به منزله بنیادی ترین بخش زندگی انسان و همچنین جلب توجه افکار عمومی به ویژه خانواده ها به نیاز کودک امروز، همگرایی و هم افزایی میان دستگاه ها و نهادهای متولی کودک در حوزه مسائل فرهنگی و ادبی و کمک به شکل گیری خاطره های شاد در ذهن کودک امروز از جمله اهداف برگزاری هفته ملی کودک در ایران است.

حاجیان زاده «دنیا با لبخند کودکان زیباست» را شعار امسال اعلام و بیان کرد: ما بنا به سنت هر ساله شعاری را برای هفته ملی کودک در سال ۱۳۹۴ در نظر گرفته و با نامگذاری روزهای مختلف این هفته به نیازهای کودکان توجه کرده ایم. ۱۵ مهر روز «کودک، سلامت و ایمنی» ۱۶ مهر «کودک، هنر، میراث فرهنگی» ۱۷ مهر «کودک، خانواده و رسانه» ۱۸ مهر «کودک، کتاب و کتابخوانی» ۱۹ مهر «کودک، محیط زیست و منابع طبیعی ۲۰ مهر «کودکان دنیا، صلح و دوستی» ۲۱ مهر «کودک، آموزش و تربیت اسلامی» نامگذاری شده اند.

حرکت قطار کودکی از پایتخت

مدیرعامل کانون پرورش فکری از حرکت قطار کودکی در نخستین روز از هفته ملی کودک خبر داد و افزود: این قطار از تهران به سمت یکی از شهرهای اطراف حرکت می کند و بچه ها با مربیان خود در این قطار هستند و با نویسندگان، شاعران و تصویرگران محبوب خود ملاقات و گفتگو کنند. همچنین نمایشگاهی در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری تهران و سایر شهرستان ها برگزار می شود. با توجه به اتفاق ناگواری که همزمان با مراسم حج در منا رخ داد غرفه ای هم به شهدای منا اختصاص داده شده تا بازدید کنندگان و بازماندگان این حادثه تلخ همدردی کنند. علاوه بر این موزه ای از عروسک های ملل داریم که در نگارخانه مرکز آفرینش های فرهنگی به نمایش گذاشته می شود چون عروسک هم جنبه تفریح و سرگرمی دارد و هم یک نماد فرهنگی است.

حاجیان زاده در ادامه از تعامل با وزارت کشور خبر داد و افزود: ما با این وزارتخانه تعامل برقرار کرده ایم و از طریق وزارت کشور نامه ای به استانداری ها ابلاغ شده که برنامه های هفته ملی کودک در هر استان با محوریت کانون به تصویب برسد و اجرا شود. همچنین سازمان محیط زیست به ادارات کل استانی خود ابلاغ کرده تا برنامه های ویژه ای در ارتباط با کودک و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند. با مشارکت شرکت آب و فاضلاب هم قرار است «جشن آب» برگزار کنیم و به بحران کم آبی بپردازیم. همچنین فعالیت های متقابلی در زمینه آموزش مرمت کتاب به مربیان کانون با همکاری کتابخانه ملی شکل گرفته است.

وی عمده فعالیت کانون را تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: یکی از محورهای عمده فعالیت در مراکز کانون پرورش فکری بحث کتاب و کتابخوانی است. ما قرار است از فعالان این حوزه تجلیل کنیم همچنین با همکاری موسسه مهر گیتی به دنبال تجهیز کتابخانه های روستایی هستیم.

سرانجام دبیرخانه دائمی هفته کودک

حاجیان زاده در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه سال گذشته دبیرخانه دائمی هفته ملی کودک شکل گرفت و پس از گذشته یک سال هنوز هیچ خروجی عملی نداشته است گفت: شکل گیری فرهنگ گفتگو مهمترین اتفاق عملی در این زمینه است. سال گذشته دبیرخانه هفته ملی کودک به ریاست وزارت آموزش و پرورش و دبیری کانون پرورش فکری شکل گرفت و نمایندگانی از وزارت ارشاد دادگستری، بهداشت و درمان، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی، صدا و سیما، هلال احمر، راهنمایی و رانندگی و سازمان حفاظت از محیط زیست اعضای این دبیرخانه بودند. پس از گذشت یک سال ما وارد تعامل و گفتگو با یکدیگر شده ایم و این اتفاق کمی نیست. آن هم در شرایطی که ما همچنان مونولوگ را به دیالوگ ترجیح می دهیم.

مدیر عامل کانون پرورش فکری در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر حمایت کانون از ساخت و اکران فیلم های کودک و نوجوان گفت: ما فعالیت در زمینه تولید فیلم را آغاز کرده‌ایم. مراحل اولیه فیلمنامه اثر در حال نهایی شدن است و امیدواریم که آثاری که خود کانون به طور مستقیم تولید می کند سال آینده اکران شود اما در ارتباط با حمایت از اکران فیلم های کودک که مستقیم توسط کانون ساخته نشده در حال برنامه ریزی هستیم چراکه کانون صد سالن سینمایی دارد که این سالن ها پس از تجهیز می توانند مکان محل خوبی برای اکران فیلم های کودک و نوجوان باشند.

هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۱ مهرماه برگزار می شود.

نظر شما