شناسهٔ خبر: 38483 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضریب تاثیر مقالات علوم انسانی باید بالا برود

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پژوهشگاه دارای ۱۹ مجله علمی، پژوهشی فعال است که فرصتی برای بالا بردن ضریب تاثیر مقالات محسوب می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، سرپرست پژوهشگاه و اساتید و داشجویان آن برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تسلیت فاجعه منا گفت: با اینکه رسالت ما اقتضا نمی کند وارد جزئیات فاجعه مکه شویم، اما این موضوع به تحلیل عمیق تاریخی و فرهنگی نیاز دارد.

وی افزود: مرحوم جلال آل احمد ۴۱ سال پیش اعلام کرد، سعودی ها صلاحیت اداره مناسک حج را به تنهایی ندارند مخصوصا که امروز انرژی و توان خود را به امور دیگری معطوف می کنند و نمی توانند از حریم حجاج و میهمانان الهی صیانت کنند.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: در اطاق ریاست بر روی همه دانشجوها باز است و تمام مدیران پژوهشگاه نیز به مسائل دانشجویان نگاهی فرهنگی دارند و ما تلاش می کنیم مشکلات و کاستی های آموزشی را به حداقل برسانیم و خوابگاهی نیز برای دانشجویان شهرستانی تهیه کردیم. 

قبادی یادآور شد: قاعدتا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نباید دانشجو بگیرد مگر اینکه هدف ویژه ای داشته باشد و آن هدفی نیست جز پیوند میان آموزش و پژوهش.  باید از آموزش به عنوان حلقه مکمل پژوهش استفاده شود. 

وی خاطرنشان کرد: رساله ها و پایان نامه ها باید برای امور پژوهشی و کاربردی کشور مکمل باشد تا دانشجو هم دوره مهارت آفرینی را پشت سر بگذارد و هم اینکه برای ورود به عرصه بازار کار مانعی نداشته باشد. استادان پژوهشگاه نیز با گره خوردن آموزش و پژوهش روزآمدتر می شوند.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: امیدوارم از دانشجویان جدید شاهد پایان نامه هایی باشیم که به جشنواره های برتر راه می یابند و مقاله های علمی اثرگذار با ضریب بالا از آن استخراج می شود. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ۱۹ مجله علمی، پژوهشی فعال دارد که فرصتی است که ضریب تاثیر مقالات را بالا ببریم.

وی گفت: متاسفانه باید بپذیریم برخی مقالات از نظر ضریب تاثیر وضعیت خوبی ندارند. در این راه باید از تجربیات استادان به نحو شایسته استفاده شود که دانشجویان مطمئن باشند که فاصله ای بین آنها و مدیریت پژوهشگاه در جهت نیل به اهداف و آرمان ها وجود ندارد.

نظر شما