شناسهٔ خبر: 38515 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنرمندان در خانه سينما دور هم جمع شدند

ساختمان شماره دوي خانه سينما وعده‌گاه اصلي حضور هنرمنداني بود كه خود را به آنجا رسانده بودند. هنرمندان از خانه سينما، موسيقي و تئاتر براي بيان مشترك غم از دست دادن هموطنان و غيرهموطنان همداستان شده بودند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ فاجعه خونين منا در حج عمره امسال، قلب‌ها را متالم و زبان‌ها را قاصر از بيان درد و رنج كرده است. هموطن يا غيرهموطن تفاوتي ندارد؛ همه قشرها براي اين فقدان ناراحتند و هريك به نحوي و با زباني از وسعت اين درد صحبت مي‌كنند. هنرمندان و مسوولان سينمايي هم در اين ميان از اين غافله عقب نماندند و روز دوشنبه شش مهر، براي بيان همدردي خود گردهم آمدند.

ساختمان شماره دوي خانه سينما وعده‌گاه اصلي حضور هنرمنداني بود كه خود را به آنجا رسانده بودند. هنرمندان از خانه سينما، موسيقي و تئاتر براي بيان مشترك غم از دست دادن هموطنان و غيرهموطنان همداستان شده بودند. برخي با لباس‌هاي مشكي در برنامه حاضر شده بودند. همه آمده بودند تا در اين غم خودشان را شريك بدانند و بگويند غم از دست دادن را تنهايي بر دوش نكشيد، ما هم هستيم و صداي غم شما را مي‌شنويم. اين جمع كه گروه زيادي از اهالي هنر را تشكيل مي‌دادند، با يكديگر و با همراهي جانبازان موزه صلح تهران كمپين ميليوني جمع‌آوري امضا در سايت موزه صلح را راه‌اندازي كنند و از سازمان ملل بخواهند اين موضوع را پيگيري و حقايق را نيز افشا كند. قرار است بعد از جمع‌آوري يك ميليون امضا متني را به عنوان يك سند رسمي به نماينده سازمان ملل در ايران بدهند. بنر بزرگ سياهي در محل سخنراني با مضمون «انسان و حرمت ايمان» به چشم مي‌خورد. كامران ملكي كه اجراي برنامه را بر عهده داشت، پس از ابراز تاسف از فرشته طائرپور دعوت كرد. اين تهيه‌كننده صحبت‌هايش را با شعري از فريدون مشيري آغاز كرد و در ادامه ضمن خوشامدگويي به اهالي فرهنگ گفت: «انسان‌هايي در سراسر دنيا گردهم فارغ از هرگونه تعلق خاطر اين‌دنيايي براي مناسك حج دور هم جمع شدند. امروز فرهنگ با همه انسان‌ها در سراسر دنيا همدردي مي‌كند. فارغ از مرزها، فارغ از آنكه انسان‌ها نسبتي خوني با شهدا داشته باشند، بي‌گناه قرباني شدند. آنها براي آييني ايماني در خانه خدا با فاجعه‌اي مواجه شدند و امروز فرهنگ ميزبان ما است.» او درباره مسووليتي كه فرهنگ در هر حادثه احساس مي‌كند و از چرايي آن مي‌پرسد، صحبت كرد و گفت: «فرهنگ بي‌وقفه بر هر حادثه خونباري مي‌پرسد چرا؟ با هر واقعه‌ تاسف‌باري مي‌پرسد چرا؟ با قطع سرهاي انسان‌هاي بي‌گناه مي‌پرسد چرا؟ با تعرض به دختران نابالغ در هركجاي دنيا مي‌پرسد چرا؟ با شيوع فحشا، بي‌اعتمادي، نااميدي، بي‌بندوباري و فساد مي‌پرسد چرا؟ وقتي جفاي حكومت‌ها را نمي‌توان به حساب قضا و قدر سپرد و فرهنگ مي‌پرسد چرا؟» اين تهيه‌كننده سينما اضافه كرد كه مشاركت فعال فيلمسازان ايراني در عرصه‌هاي مختلف و پرسشگري آنها هيچگاه تعطيل نمي‌شود و از مطالبات جدي خانه سينما توجه به كرامت انسان و حرمت ايمان به عنوان گمشده مشترك همه انسان‌هاست. اكبر نبوي، نويسنده و منتقد نيز احساساتش را با قطعاتي از شعري سروده خود در غم از دست دادن حجاج بيان كرد. حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي در ادامه اين مراسم پشت تريبون آمد و ضمن تسليت به بازماندگان فاجعه منا گفت: «با همه مردم ايران همدردي مي‌كنيم.‌ اي كاش فرصت بيشتري بود تا اهالي موسيقي بتوانند حضور پررنگ‌تري در اين مراسم داشته باشند البته موسيقيدانان احساسات خود را از طريق موسيقي بيان مي‌كنند.» او بي‌تفاوتي كساني را كه باعث اين حادثه شده بودند يك طرف قضيه دانست و بازگشت بازماندگان با بيان خاطرات را طرف ديگر.

تمدن خريدني نيست

حجت‌الله ايوبي به عنوان سخنران بعدي رييس سازمان سينمايي حرف‌هايش را با شعري حزن‌انگيز شروع كرد و در ادامه به عزادار بودن خود و جامعه ايران اشاره كرد و گفت: «عمق فاجعه بسيار عميق و جگرهاي ما خون است، خيلي نبايد اميدوار باشيم كه مفقودين به كشور بازگردند. بسياري از افراد برجسته ميان شهدا بودند كه البته بايد همه شهدا را جزو افراد برجسته كشور دانست. دوستان خوبم، شخصيت‌هاي فرهيخته و سفيران سابق ميان جان‌باختگان جاي گرفته‌اند كه مرا عزادار كردند.» ايوبي در رابطه با صحبتي كه با يكي از مسوولان حج كرده بود و او نيز اين برخورد ميزبانان حج را غيرانساني و وحشيانه مي‌دانست، گفت و اضافه كرد: «چگونه مي‌توان اين برخوردها را از افرادي كه خود را خادم‌الحرمين مي‌نامند، تحمل كرد.» رييس سازمان سينمايي جامعه سينمايي و فرهنگي ايران را داغدار دانست و با اشاره به جنايت خاندان آل‌سعود و همراهانش عنوان كرد: «آيا اين جنايت قابل جبران است؟... بايد رفتار دولت‌هاي ديگر را كه جملگي دم از حقوق بشر مي‌زنند و سازمان‌هاي جهاني و بين‌المللي را مشاهده كرد. همگي در معرض آزمون سختي هستند. جامعه ايران فرهنگي و سينمايي پيگير اين فاجعه هستند.» ايوبي عمق فاجعه را به حدي دانست كه امكان آوردن آن در رشته كلام وجود نداشت. او در پايان صحبت‌هاي خود گفت: «نمي‌دانيم اين رفتار تبعيض‌آميز را چگونه بايد تصور كنيم. البته ما عاقل‌تر از اين هستيم كه جنگ عرب و عجم راه بيندازيم اما مي‌بينيم سلفي‌ها و داعشي‌ها چگونه به ايران نگاه مي‌كنند. بايد بگوييم تمدن خريدني نيست بلكه يك فرآيند تاريخي و طولاني و بخشي از تاريخ است كه نمي‌توان آن را خريد و اين كينه و نفرت ناشي از تاريخ و تمدن ما است. ما در سينما با كسب موفقيت‌هاي‌مان به اين كينه ورزي‌ها پاسخ خواهيم داد و پرچم ايران را بر تمام جشن‌ها و جشنواره‌ها همواره برافراشته نگه خواهيم داشت.» پس از پايان مراسم كه هنرمندان راه خانه را پيش گرفته‌اند، مسعود رايگان با حالي بهت‌زده در گفت‌وگويي كوتاه به اين اشاره مي‌كند كه همه در حال فرار هستند و سياست و تدبيري وجود ندارد. او گفت: «در مكه اين اتفاق مي‌افتد و از طرف ديگر نيز داعش مردم را مي‌كشد. نمي‌دانم چه اتفاقي در جريان است و آيا اين سرنوشت محتوم است؟... عزيزان مثل خانم روستا يكي يكي فوت مي‌كنند و هر روز خبرهاي بد مي‌شنويم. واقعا نمي‌دانم اين مسائل ناشي از چيست؟... بي‌تدبيري، بي درايتي وفقدان ديپلماسي جهاني است؟... نمي‌دانم. مرزها بسته مي‌شوند و بچه‌ها و زن‌ها از ترس داعش قرباني مي‌شوند و واقعا گيج شدم و نمي‌دانم چه كار بايد انجام داد.» رضا كيانيان، مسعود رايگان، همايون اسعديان، رضا ميركريمي، مهتاب كرامتي، بيژن امكانيان، فرشته طائرپور، رخشان بني اعتماد، لاله اسكندري، اكرم محمدي، گيتي معيني، نويد و جمشيد محمودي، سيروس الوند، حسن برزيده، نويد و جمشيد محمودي، فرهاد قائميان، رضا داوودنژاد از جمله هنرمندان حاضر در مراسم بودند. در اين ميان چند مسوول فرهنگي هم از جمله حجت‌الله ايوبي رييس سازمان سينمايي، حبيب ايل‌بيگي معاون نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد و محسن مومني شريف، رييس حوزه هنري از حاضران در اين مراسم بودند.

نظر شما