شناسهٔ خبر: 38547 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شبکه سحر پل ترویج فرهنگ اسلامی در شبه قاره هند است

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: زبان اردوی شبکه سحر پل فرهنگی برای ترویج فرهنگ اسلامی و زبان فارسی در شبه‌قاره هند محسوب می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز  بهنقل از تسنیم؛ آئین ۲۴ ساعته شدن سیمای اردوی شبکه سحر امروز با حضور محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما، محمد اخگری معاون برون‌مرزی، سلیمانی‌زاده مدیر شبکه سحر، قزلباشی مدیر شبکه سحر، زینعلی مدیر زبان اردوی شبکه سحر در سالن رضوان ساختمان بسیج صدا و سیما برگزار شد.

محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما با تبریک به مناسبت ۲۴ ساعته شدن زبان اردوی شبکه سحر گفت: یک زبان ۲۴ ساعته دیگر به شبکه سحر اضافه شده و امیدوارم که این آغازی برای افزایش مخاطبان در شبه قاره هند باشد. 

وی افزود: حفظ زبان اردو در شبه قاره هند موضوعیت دارد و آن هم به دلیل اشتراکات زیادی است که در کنار زبان فارسی وجود دارد.

سرافراز با بیان اینکه زبان فارسی قدمت چندین ساله دارد اضافه کرد: مردم شبه قاره هند با زبان فارسی سالیان گذشته آشنا شده و آنچه که کار ما را برجسته می‌کند اشعار فارسی است که سابقه طولانی داشته و مردم آن شبه قاره اشعار را حفظ بوده و این یک امتیاز بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: شبکه سحر یک پل فرهنگی برای ترویج فرهنگ اسلامی و زبان فارسی و همچنین احیاگر زبان فارسی در شبکه قاره هند است که امیدوارم در این دوره زبان اردوی شبکه سحر در نشر زبان فارسی احیاء شود. 

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: شبکه‌هایی که فرامرزی شده‌اند باید به سمت ۲۴ ساعته شدن بروند زیرا که هم هویت شبکه‌ای و هم دسترسی مخاطبان باید حفظ شود. ویژگی‌های شبکه‌های تازه تاسیس سیما این است که با استفاده از بودجه‌های جاری و امکانات موجود و همچنین زیرساخت‌های مطلوب این شبکه‌ها تاسیس شدند و در حالی که سازمان صدا و سیما با مشکلات مالی و بودجه‌ای زیادی همراه است این حرکت کار بزرگی محسوب می‌شود. 

سرافراز افزود:شبکه‌های جدید باید تعاملی باشند و بخشی از تعامل‌ها باید با استفاده از فضاهای مجازی و روش‌هایی که وجود دارد امکانپذیر است که امکان حضور جدی در امر برنامه‌سازی و اظهار نظر وجود دارد و ما باید تلاش کنیم که این اتفاق افزایش یابد. 

وی یادآور شد: از طریق محیط وب و ماهواره‌ها این امکان فراهم است که شبکه‌ها تعاملی شوند و مخاطب خود را در این شبکه مفید و لازم حساب کند و امیدوارم که این شبکه در حوزه های مسائلی خبری، سیاسی، دینی، فرهنگی و با توجه و مسائل روز جامعه تاثیرگذار و مفید باشد. 

سرافراز در واکنش به فاجعه کشتار ایرانی در منا گفت: عید قربان عید بسیاری از مسلمانان را به عزا تبدیل کرد و با وجود اینکه حدود یک هفته از این اتفاق می‌گذرد اما دولت عربستان سعودی هیچ توضیح و توجیهی درباره وقوع حادثه پیش آمده ارائه نداده است. 

وی افزود: دولت عربستان باید توضیح دهد که به چه دلیل راه زائران خانه خدا را بسته‌اند؟ و همچنان می‌گویند که این اتفاق در حال بررسی است و این در حالی است که میلیاردها دلار در زمینه توسعه مکه هزینه شده است. 

رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: در طول تاریخ آل‌سعود چنین واقع عظیمی رخ نداده است. 

سرافراز اضافه کرد: در حالی که ما انتظار کمک و یاری رساندن به زائران و حجاج در آن دما و گرمای بالا و همچنین بازگشایی راه اصلی را داشتیم آنها با عدم همکاری باعث افزایش تلفات این حادثه شدند. 

وی گفت: نکته بعد این است که چرا بعد از وقوع این حادثه اجازه نمی‌دهند که پیکر پاک مطهر حجاج در زمان تعیین شده به ایران منتقل شود و هیچ شفاف‌سازی در این زمینه صورت نمی‌گیرد و این حرکت تاسف‌بار است و قابل توجیهی نیست.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه کشته شدن حجاج ایرانی از نگاه قانون بین‌الملل و حقوق بشر قابل پیگیری است، گفت: دولت آل سعود به جای عذرخواهی و توضیح سکوت کرده‌اند و تنها هر روزی که می‌گذرد ابعاد این واقعه بیشتر خواهد شد.

سرافراز در پایان گفت: امیدوارم شبکه سحر درکنار سایر شبکه‌های برون مرزی موثر بوده و سیمای اردوی این شبکه در کنار سایر کانال‌ها مسیر موفقیت را طی کند تا ارتباط قوی در حوزه دینی بین ایران و مردم شبهه قاره هند برقرار شود.

* اخگری: انتقال پیام‌های حذف شده نظام سلطه در شبکه سحر

معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما در مراسم ۲۴ ساعته شدن سیمای اردوی شبکه سحر گفت: این حرکت باعث می‌شود که مخاطبان پیام‌هایی را که نظام سلطه با توجه به اهداف خود آنها را حذف می‌شود آشنا شوند. 

اخگری افزود: پیوند در رسانه رادیو و تلویزیون این امکان را فراهم کرد که زبان اردوی شبکه سحر بدون هزینه زیاد و با زیرساخت‌های لازم دوران گذشته برنامه‌های خود را تولید کند. 

وی در خصوص بودجه شبکه سحر نیز توضیح داد: با رهنمودهای محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما سعی کردیم که ۶ ساعت برنامه زبان اردو را تولید کنیم و آنها را در کنداکتور پلکانی به گونه‌ای طراحی کنیم که به طور ۲۴ ساعته در اختیار مخاطبان شبکه سحر قرار بگیرد. 

نظر شما