شناسهٔ خبر: 38570 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ذوالفقاری: ۷۰درصد جمله‌های تولید شده در مطبوعات غلط فنی و زبانی دارند

مدیرگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان، در نشست خبری سومین دوره جایزه فرهنگستان به مطبوعات، ضمن ابراز نگرانی از ترویج غلط‌های نگارشی و املایی توسط مطبوعات گفت که هفتاد درصد جمله های منتشر شده در مطبوعات حداقل یک غلط فنی و زبانی دارند.

 

ذوالفقاری: 70درصد جمله‌های تولید شده در مطبوعات غلط فنی و زبانی دارند/ خبرنگاران، کتاب «فرهنگ املایی» را مطالعه کنند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست مطبوعاتی سومین دوره «جایزه فرهنگستان به مطبوعات» امروز (۸ مهرماه ۹۴) با حضور دکتر محمود اسعدی، نماینده معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حسن ذوالفقاری، مدیرگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان در تالار دکتر شهیدی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.
 
دکتر محمود اسعدی در این نشست اظهار کرد: جایزه فرهنگستان به مطبوعات، تاکنون دو دوره برگزار شده است. سومین دوره آن ۱۶ تا ۲۳ آبان‌ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود. در این دوره یک هیأت ۵ نفره از انجمن‌های غیردولتی ۲۶ شاخص را تعیین کرده‌اند که ارزیابی‌ها براساس این ۲۶ شاخص صورت می‌گیرند. در واقع کسانی که وارد این عرصه شده‌اند (۸۶ روزنامه) مورد داوری قرار می‌گیرند. تا کنون ۳۱ روزنامه به مرحله دوم داوری‌ها راه یافته‌اند.
 
وی از اضافه شدن بخش ورزشی به جایزه فرهنگستان به مطبوعات خبر داد و گفت: سومین دوره این جایزه نسبت به دوره‌های پیشین هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ارتقا پیدا کرده است در این دوره چارچوب‌ها مشخص‌تر شده‌اند.
 
اسعدی توضیح داد: یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بررسی و ارزیابی زبان و ادب فارسی در رسانه‌هاست؛ به نظر می‌رسد جشنواره مطبوعات در این حوزه جای خود را باز کرده و نقش مهمی در اعتلای فرهنگ درست‌نویسی در مطبوعات داشته است.
 
هدف جایزه فرهنگستان به مطبوعات اشاعه درست نویسی است
حسن ذوالفقاری نیز در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: سه سال است که به ابتکار فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جنب نمایشگاه مطبوعات و در آیین اختتامیه، جایزه فرهنگستان به مطبوعات و رسانه‌هایی که به درست‌نویسی اهتمام دارند، تقدیم می‌شود.
 
وی با بیان این‌که جایزه فرهنگستان به مطبوعات بیشتر جنبه تشویقی دارد، گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌کوشد با برگزاری این جایزه بحث درست‌نویسی را در مطبوعات اشاعه دهد.
 
مدیرگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان اظهار کرد: یکی از وظایفی که رسانه‌ها در کنار انجام سایر وظایف (اطلاع‌رسانی) برعهده دارند و متأسفانه چندان به آن توجه ندارند، این است که  سلیقه‌ زبانی خوانندگان خود را تغییر دهند. حال اگر رسانه‌ای از آسیب‌های زیادی برخوردار باشد، می‌توان تاثیر منفی آن را در خوانندگانش دید؛ این معضل باعث جا افتادن غلط‌‌های مشهود در رسانه‌ها می‌شود.
 
ذوالفقاری در ادامه سخنانش توضیح داد: متأسفانه این آسیب‌ها در چند دهه اخیر در رسانه‌ها به کرات دیده می‌شود. از هر جمله‌ای که در روزنامه‌ها مطالعه شده به لحاظ فنی و زبانی، یک و نیم غلط نگارشی دیده شده است و این تعداد بسیار زیاد است. یعنی ۷۰درصد جمله‌هایی که تولید می‌شوند یک غلط دارند. این نشان می‌دهد که باید به صورت جدی در راستای جا انداختن فرهنگ درست‌نویسی در رسانه‌ها وارد شد.
 
به گفته این کارشناس، در این راستا آیین‌نامه‌ای در شورای جایزه فرهنگستان به مطبوعات تدوین شده است که براساس این آیین‌نامه‌ها کار داوری جایزه صورت می‌گیرد.
 
مدیرگروه آموزش زبان و ادبیات فرهنگستان گفت: در دومین دوره جایزه فرهنگستان به مطبوعات ۳۰ نشریه مورد بررسی قرار گرفت اما امسال ۵۰ روزنامه (۳۰ روزنامه کشوری، ۱۰ روزنامه استانی و ۱۰ روزنامه ورزشی) و ۲۰ خبرگزاری در سه مرحله داوری می‌شود؛ هر روزنامه را ۴ داور (۲ داور به لحاظ فنی و ۲ داور به لحاظ زبانی) ارزیابی می‌کنند. در مرحله سوم داوری‌ها نظر نهایی داوران با توجه به داوری‌‌های دو مرحله نخست اعلام می‌شود.
 
ذوالفقاری افزود: روزنامه‌ها در ۴ بخش سرمقاله، گزارش، مصاحبه و صفحه خبری بررسی می‌شوند. خبرگزاری‌ها نیز براساس مباحث خبری ارزیابی می‌شوند. در نهایت ۵ برگزیده (۳ برگزیده از روزنامه‌های کشوری، استانی و ورزشی) و یک خبرگزاری انتخاب می‌شوند. همچنین به یک روزنامه به دلیل اینکه مسائل فرهنگستان زبان و ادب فارسی را رعایت می‌کند، لوح یادبود تقدیم می‌شود.
 
وی اظهار کرد: جوایز مربوط به این دوره از جایزه فرهنگستان به مطبوعات علاوه بر لوح یادبود، مبلغ سه برابر یارانه‌ای است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها تعلق می‌گیرد.
 
ذوالفقاری عنوان کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی در راستای تکمیل جایزه فرهنگستان به مطبوعات، به کمک معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کوشد دوره‌های آموزشی درست‌نویسی برگزار کند. البته ناگفته نماند که هم اکنون موادی نیز به صورت برخط در وبگاه فرهنگستان وجود دارد که رسانه‌ها می‌توانند آنها را دانلود و استفاده کنند.
 
مدیرگروه آموزش زبان و ادبیات فرهنگستان در پایان گفت: در این راستا کتاب «فرهنگ املایی» که از سوی انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است، برای خبرگزاری‌ها و مطبوعات در زمینه ترویج فرهنگ درست‌نویسی قابل استفاده است. همچنین یک نرم‌افزار به نام «نگار» به همت فرهنگستان در حال تولید شدن است. در عین حال روزنامه‌ها می‌توانند از نرم‌افزار ویراستیار که براساس مصوبات فرهنگستان تهیه شده است، استفاده کنند.

نظر شما