شناسهٔ خبر: 38577 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون فرهنگی دانشجوئی وزارت علوم: دستیابی به پیشرفت، عدالت، کرامت با اتکا به علوم انسانی میسر است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: امروز اگر دنبال پیشرفت، عدالت، کرامت و مشارکت هستیم باید به علوم انسانی تکیه کنیم. اکنون ثابت شده جوامع علاوه بر دانش پزشکی و مهندسی، به شدت نیازمند علوم انسانی هستند و با علوم انسانی است که می توانیم به آرمان ها و اهداف متعالی مان دست یابیم.

1412582295880__MG_0086.JPG

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس با نکوهش از عملکرد سعودی ها در حوادث اخیر گفت: متاسفانه در مکه مکرمه شاهد بی تدبیری سعودی ها بودیم تا حجاج عزیز جان خود را از دست بدهند که متاسفانه این فاجعه در روزعید قربان اتفاق افتاد.

دکتر سید ضیاء هاشمی که در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخن می‌گفت، به جایگاه علوم انسانی در رشد جوامع اشاره و اظهار کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نماد برجسته علوم انسانی است که امیدواریم این پژوهشگاه و سایر نهادها در دفاع از ساحت علوم انسانی و گره زدن آن به مسائل جامعه به موفقیت های چشمگیری دست یابند.

وی با بیان اینکه جامعه ما راهی ندارد جز اینکه برای استفاده ازعلوم انسانی بسیج شود، تاکید کرد: بسیاری از آثار علمی هم در این مرکز تولید و بسیاری از حرکت ها از این مرکز آغاز شده است. الحمدلله در سال های اخیر شاهد هستیم حرکتی که مدیران، دست اندکاران و فعالان قبلی این پژوهشگاه، داشتند، سرعتی بیشتر و سامانی بهتر به خود گرفته است.

دکتر هاشمی تصریح کرد: بدون تعارف به عنوان کسی که در فضای آموزش عالی کشور است و از نزدیک فعالیت های پژوهشگاه را زیر نظر دارد، معتقدم یکی از کارهای بسیار موثر علمی کشور سند راهبردی، استراتژیک پژوهشگاه است که تدوین شده. این سند یکی از آثار فاخر و راهگشاست و خوشبختانه با اهتمام فوق العاده ای که برای عملی سازی این سند وجود دارد، بسیار امیدواریم که روند موجود به چشم انداز ارزشمند و رفیعی ارتقاء یابد ضمن اینکه شاهد این رشد و پیشرفت نیز هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: محور حرکات علمی حول استاد و دانشجو می چرخد و اتخاذ تصمیمات مدیریتی تسهیل کننده آن است. مدیر دانشگاه باید دانشمند باشد و البته دانشمندی که دغدغه مدیریت هم دارد. مدیریت دانش در جامعه ما کار ساده ای نیست. امروز مدیریت در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها یکی از سخت ترین نوع مدیریت هاست. یعنی مدیریت در کارخانه، بیمارستان، پادگان و اداره خیلی راحت تر است.

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه قدرت نقادی هم در محیط های علمی زیاد است، خاطرنشان کرد: اگر این نقدها موجب هم افزایی شود خوب است نه اینکه کارشکنی بشود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: حوزه آموزش عالی و مسئولان ارشد هم از انتقادها استقبال می کنند. نظر و بحث های مختلف هم اگر رسانه ای شود هیچ ایرادی ندارد به شرطی که منطقی، اخلاقی و بجا باشد. اگر غیر از این باشد، نه اینکه باعث بحران آفرینی برای مدیرت شود، بلکه باعث افزایش هزینه ها می شود و شکاف های مدیریتی را زیاد می کند. از نظر مدیریتی این نقدها باعث رشد و پیشرفت می شود اما موجب انفعال نخواهد شد. نقدهای مخرب هم برای قشر هوشمند جامعه به هیچ وجه اثرگذار نخواهد بود و کسی بدان توجه نخواهد کرد.

نظر شما