شناسهٔ خبر: 38600 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شیوه‌نامه مکتوب درباره چگونگی دروغ‌گویی با آمار منتشر شد

کتاب «چگونه با آمار دروغ بگوییم» از سوی انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، انتشارات دنیای اقتصاد به تازگی کتابی را با عنوان «چگونه با آمار دروغ بگوییم» را منتشر کرده که در آن حسن دهداری به عنوان مولف و مترجم، راهکارهای راهبری افکار عمومی با استفاده از آمار را شرح داده است.

این کتاب بر پایه متنی با همین عنوان اثر دارل هاف تدوین شده است. به گفته دهداری با توجه به اینکه این متن در دهه ۱۹۵۰ در آمرکیا منتشر شده و آمار آن مرتبط با جامعه آمریکا پیش از آن است در قالب ترجمه صرف کاربردی نداشته و نویسنده ایده و متن آن را در نسخه فارسی با به همراه آودرن مثال‌های روز فارسی جذاب‌تر و خواناتر کرده است.

این کتاب با هدف آشنایی مخاطب به شکلی ساده و ابتدایی با آمار تالیف و تدوین شده تا او بتواند بدون ترس، آمارها را دیده و تحلیل کند و سره را از ناسره به کمک آن تشخیص دهد.

آمارها

این کتاب در فصول مختلف خود موضوعاتی مانند آمارگیری مغرضانه و جهت‌دار، بازی با لغات و تعاریف، مهندسی ارائه تصاویر دلخواه از واقعیت، بازی با اعداد با چاشنی پنهان کاری، حقه‌بازی با نمودارها را شرح داده و در پایان نیز راهکارهایی را برای فریب نخوردن از آمارها عنوان کرده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«اولین عاملی که برای سنجش صحت هر عدد آماری باید جستجو کرد، دلیلی برای مغرضانه و جهت‌دار  بودن این آمار است و از مهمترین این دلایل نیز منافع و دلایل شخصی، اقتصادی یا سیاسی اشخاص یا سازمان‌هایی است که این آمار  را برنامه‌ریزی، حمایت مالی و معنوی و تهیه و ارائه می‌کنند. در حقیقت افراد و سازمان‌های مختلف می‌توانند دلایل و منافع شخصی فراوانی داشته باشند که بخواهند آمارها را در مراحل مختلف تهیه و ارانه آنها در جهت منافع خود، جهت دار و مغرضانه کنند. این فرد می‌تواند استاد دانشگاهی باشد که برای اثبات تئوری خود یا معروف شدن دست به عددسازی و دروغگویی با آمار بزند و می‌تواند مدیر روزنامه‌ای باشد که قصد فروش بیشتر روزنامه خود با تیترهای جنجالی را داشته باشد و یا ممکن است سیاستمداری باشد که برای رای آوردن قصد دارد کارهای مسئولان قبلی را سیاه و دوران خود را سفیذ جلوه دهد...»

این کتاب در ۱۶۵ صفحه و با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما