شناسهٔ خبر: 38611 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برترين جايزه جنايی نويسی انگلستان به يك استراليايی رسيد

در مراسم اهداي جوايز كه روز سه‌شنبه در هتل «مل مزون» لندن برگزار شد، اين نويسنده استراليايي و دو نويسنده امريكايي برندگان جوايز اين انجمن شناخته شدند و نويسندگان بريتانيايي دست خالي به خانه بازگشتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ نويسنده استراليايي با رمان «زندگي يا مرگ» خود، «استفن كينگ» و «جي. كي. رولينگ» را از برترين جايزه جنايي‌نويسي انگلستان بي‌نصيب گذاشت. «مايكل روبوتام» نويسنده استراليايي دو چهره مطرح جنايي‌نويسي را از سر راه خود برداشت تا بهترين جايزه «انجمن جنايي‌نويسان» انگلستان را از آن خود كند. اين نويسنده كه پيش‌تر خود را به عنوان سايه نويس مشاهير معرفي كرده بود با نگارش دهمين رمانش از «استفن كينگ» و «جي كي رولينگ» پيشي گرفت و جايزه «خنجر طلايي» انجمن جنايي‌نويسان را به خانه برد. رمان «زندگي يا مرگ» روايت زنداني است كه درست روز قبل از آزاد شدنش از زندان فرار مي‌كند. هيات داوران انجمن جنايي‌نويسان داستان «مرگ و زندگي» را «گيرا و جذاب» خواندند و گفتند: «وقتي شروع به خواندن اين داستان مي‌كنيد ديگر دل‌تان نمي‌خواهد اين كتاب را زمين بگذاريد.»

در مراسم اهداي جوايز كه روز سه‌شنبه در هتل «مل مزون» لندن برگزار شد، اين نويسنده استراليايي و دو نويسنده امريكايي برندگان جوايز اين انجمن شناخته شدند و نويسندگان بريتانيايي دست خالي به خانه بازگشتند. مايكل روبوتام پيش از اين نسخه پيش‌نويس زندگي‌هاي مشاهير (سايه‌نويسي) از جمله «جري هاليول»، خواننده انگليسي، «لولو» خواننده اسكاتلندي و «رولف هريس» هنرمند اتريشي را به رشته تحرير درآورده است. اما رمان‌هاي جنايي و روانكاوانه روبوتام براي او شهرت را به ارمغان آورد تا جايي كه اين رمان‌ها تا به امروز شش ميليون نسخه فروش كردند و تحسين «لي چايلد»، خالق شخصيت داستاني «جك ريچر» و حالا جايزه خنجر طلايي انجمن جنايي‌نويسان را در پي داشت.

استفن كينگ كه با رمان «آقاي مرسدس» به فهرست نامزدهاي نهايي اين جايزه راه يافته بود در مراسم حضور نداشت اما «جي كي رولينگ» كه براي نگارش كتاب «كرم ابريشم» نامزد شده بود نخستين شخصي بود كه آن شب به روبوتام تبريك گفت. همچنين جايزه «خنجر استيل يان فلمينگ» را كه به بهترين داستان ترسناك و مهيج سال داده مي‌شود، به رمان «پليس شهر» اثر «كارين اسلاتر»، نويسنده امريكايي اهدا شد. هيات داوران انجمن جنايي‌نويسان درباره رمان «پليس شهر» گفتند: «اين كتاب خواندني را دوست داشتيم. داستان پليس شهر مملو از جزييات ريز و درشتي درباره شهر آتلاتا در سال ١٩٧٤ است. شخصيت‌هاي داستان واقعي، جذاب، هستند و توصيف شخصيت‌ها آنقدر دقيق و قابل باور است كه خواننده را تا انتهاي اين داستان سياه و پيچيده با خود همراه مي‌كنند.» سومين جايزه اين انجمن به نام «خنجر خون جديد جان كريزي» به نخستين و بهترين رمان جنايي‌نويسنده نوقلم تعلق مي‌گيرد. اين جايزه را «اسميت هندرسون»، نويسنده امريكايي براي رمان «چهارم جولاي» به دست آورد. داوران اين رمان را «تصويري كامل از زندگي روستايي امريكايي كه اين روزها به دست فراموشي سپرده شده» خواندند. «ال سي تايلر»، رييس انجمن جنايي‌نويسان بعد از برگزاري اين مراسم گفت: «سالي شگفت‌انگيز در ژانر داستان جنايي پشت سر گذاشتيم و هيات داوران تحت تاثير معيارهاي داستان نويسي شركت‌كنندگان قرار گرفته بودند.» انجمن جنايي‌نويسان سال ١٩٥٣ توسط «جان كريزي» بنا نهاده شد. اين نويسنده انگليسي در ژانر جنايي و علمي-تخيلي قلم مي‌راند و با ٢٨ نام مستعار بيش از ٦٠٠ رمان نگاشت. در حال حاضر رياست اين انجمن بر عهده «ال سي تايلر» است.

نظر شما