شناسهٔ خبر: 38628 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه رشته های تاریخ های اسلام و جهان به تصویب رسید

مدیر کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از تصویب برنامه رشته های تاریخ اسلام و تاریخ جهان در این کارگروه و برگزاری گردهمایی نمایندگان گروه های تاریخ سراسر کشور برای ارزیابی، نقد و تکمیل این برنامه ها خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ محسن الویری افزود: براساس پیشنهاد کارگروه ، مصوبه صحن اصلی شورای تحول با حضور مسوولین وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفت، رشته تاریخ در مقطع کارشناسی در قالب چهار رشته تاریخ تمدن، تاریخ اسلام، تاریخ جهان و تاریخ ایران تجمیع و ارائه می شود.

** به پایان رسیدن برنامه ریزی و تدوین اولیه چهار رشته تاریخ
وی از به پایان رسیدن برنامه ریزی و تدوین اولیه هر چهار رشته در کارگروه تاریخ خبر داد و عنوان کرد: بر اساس فرآیند مصوب مقرر شده است که این برنامه ها پس از تصویب در کارگروه، طی جلسه ای با حضور نمایندگان گروه های تاریخ سراسر کشور نقد، ارزیابی و تکمیل شوند.
الویری با بیان این که چهار رشته مذکور از این نظر در مرحله یکسانی قرار ندارند، اظهار کرد: در مورد رشته تاریخ تمدن، جلسه گردهمایی و ارزیابی برگزار شده و این رشته به تصویب صحن اصلی شورای تحول نیز رسیده است، اما این گردهمایی برای رشته های تاریخ اسلام و تاریخ جهان که به تصویب نهایی کارگروه نیز رسیده اند برگزار نشده است.

** گردهمایی بررسی و ارزیابی برنامه رشته تاریخ اسلام
وی از برگزاری گردهمایی رشته تاریخ اسلام در ۲۲ مهرماه جاری خبر داد و گفت: ما در این گردهمایی در پی دریافت ملاحظات و نکات اصلاحی مورد نظر خواهران و برداران عضو جامعه و خانواده بزرگ تاریخ هستیم و پس از دریافت این نکات و نظرات، نسخه اصلاح شده برای بررسی نهایی تسلیم صحن اصلی خواهد شد.
رییس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: برای برگزاری گردهمایی ارزیابی رشته تاریخ جهان هنوز زمان دقیقی مشخص نشده و اکنون مشغول رایزنی برای تشکیل این جلسه گردهمایی هستیم.
وی در مورد رشته تاریخ ایران نیز با اشاره به این مطلب که این رشته پیش از این در دو رشته جداگانه تاریخ ایران باستان و تاریخ ایران دوره اسلامی دیده شده بود، گفت: با توجه به این که مقرر شد که این دو رشته ترکیب و در قالب یک رشته درآید تصویب نهایی برنامه رشته تاریخ ایران در کارگروه قدری به تأخیر افتاده است، اما این بررسی نهایی در نخستین جلسه آتی کارگروه صورت خواهد گرفت.
« در صورت تصویب، برنامه این رشته نیز تقدیم معاونت امور اساتید شورای تحول خواهد شد تا در ادامه نیز گردهمایی و جلسه نقد و ارزیابی آن رشته نیز با حضور نمایندگان گروه های تاریخ سراسر کشور انجام شود.»

** حضور نمایندگان گروه های تاریخ از دانشگاه ها و مراکز مختلف
الویری خاطرنشان کرد: جلسات گردهمایی برای نقد و ارزیابی برنامه رشته های تاریخ با حضور نمایندگان گروه های تاریخ و تاریخ و تمدن، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و دیگر مؤسسات آموزش عالی تابع وزارت علوم تشکیل خواهد شد و در این جلسات نمایندگانی از حوزه علمیه و انجمن های علمی نیز دعوت شده اند تا نظرات خود را در خصوص نقد و ارزیابی برنامه ها ارائه کنند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به این که برنامه مصوب کارگروه به صورت نسبی مورد وفاق همه اعضای محترم خانواده تاریخ قرار بگیرد، گفت: تجربه گردهمایی برای بررسی رشته تاریخ تمدن نشان داد که به رغم نقدهای بسیار صریح، آشکار و البته سازنده ای که از سوی اساتید مطرح شد، اما فضای جلسه فضای همدلی بود و امید ما این است که با تکیه بر همین فضای همدلی برنامه ها هر چند اصلاح خواهد شد، و به آسانی این مراحل را پشت سر بگذارد.
رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به استفاده ای که در مرحله تدوین برنامه ها نیز از ظرفیت گروه های تاریخ سراسر کشور شده است، ادامه داد: جلسه گردهمایی و ارزیابی با توجه به حضور و نقشی که دوستان و اساتید در مرحله تدوین برنامه نیز داشته اند، با مانع جدی و سختی روبرو نخواهد بود و به عبارتی همان عزیزانی در این جلسه حضور خواهند داشت که در تدوین برنامه نیز نقش داشته اند.

** نقدهای عالمانه و استوار را به دیده منّت می پذیریم
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، الویری افزود: البته برای هر نقدی که علمی، عالمانه، محکم و استوار باشد هیچ دلیلی برای مقاومت در برابر آن وجود نخواهد داشت و مد نظر قرار خواهد گرفت .
وی همچنین در مورد میزان تحول رشته تاریخ در نتیجه فعالیت ها و بررسی های کارگروه تاریخ و با تدوین برنامه جدید برای این رشته گفت: رشته های تاریخ جهان و تاریخ تمدن دو رشته کاملاً جدید در مقطع کارشناسی تاریخ هستند و رشته های تاریخ اسلام و تاریخ ایران نیز پیش از این به عنوان گرایش مطرح بودند و اکنون به سطح رشته ارتقا یافته اند، اما در مجموع و با توجه به جدول های مقایسه ای تهیه شده از عناوین و سرفصل های دروس برنامه پیشین و برنامه های فعلی، می توان گفت حداقل ۴۰ درصد از تغییر را در مواد رشته تاریخ شاهد هستیم که این تغییر در بعضی از رشته ها، با توجه به جدید بودن آنها، بسیار بیشتر و اساسی است.
الویری در مورد زمان بدی اجرای برنامه ها نیز گفت: تصمیم و مصوبه کارگروه تاریخ بر این است که برنامه هر چهار رشته همزمان مبنای عمل قرار گیرد و بر همین اساس امیدواریم که بتوانیم تا سه ماه آینده ارزیابی نهایی همه برنامه ها و تکمیل آنها را به سرانجام رسانده و حتی در اختیار وزارت علوم نیز قرار داده باشیم و بعد از آن مراحل اجرایی روال خاص خود را طی کند.

نظر شما