شناسهٔ خبر: 38661 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از ادای احترام به بیضایی تا حضور علی دایی در مراسم افتتاحیه جشنواره یاس

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ویدیویی یاس روز شنبه با حضور هنرمندان و اهالی سینما در بام رامسر آغاز شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ در ابتدای این مراسم حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره پس از تسلیت فقدان هادی نوروزی ورزشکار مازندرانی و کشته‌شدگان حادثه منا گفت: این حادثه بر اثر بی‌کفایتی مدیران نالایق حرمین شریفین اتفاق افتاد و تا زمانی که کعبه در دست آل سعود است به مثابه این است که در دست آل سفیان است و امیدوارم روزی شاهد فتح مکه باشیم. از آنجایی که حوزه نمایش خانگی پیوند تنگاتنگ با آحاد مردم دارد؛ برگزارکنندگان این جشنواره که نقشی در نمایش شبکه خانگی دارند باید در غم مردم سهیم باشند.

وی در ادامه گفت: بخش بین‌الملل جشنواره با ایجاد جریان مستمر و مدام که نتیجه زحمات در طول یک سال است برگزار می‌شود. ابتدا ۱۶۲ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۲۲ اثر توسط هیئت انتخاب پذیرفته شد و ما در جشنواره پیش رو، شاهد نمایش ۱۷ اثر از ۱۲ کشور جهان هستیم که عموماً اولین بار است که در یک جشنواره بین‌المللی نمایش داده می‌شوند که این تازگی یکی از ویژگی‌های جشنواره یاس است. در دوران گذشته فیلم‌های سال‌های قبل هم نمایش داده می‌شد اما برگزاری جشنواره امسال تمام آثار یک سال اخیر را مد نظر دارد.

وی در ادامه ضمن تشکر از مسئولین استان مازندران گفت: در این دوره هر جا به سختی روبه‌رو شدیم آقای حجت‌الله ایوبی به ما قوت قلب داد و اگر همت ایشان نبود این جشنواره برگزار نمی‌شد.

کتایون ریاحی: خوشحالم در سینما کارهای بزرگی انجام می‌شود

در اولین بخش از تقدیرها از کتایون ریاحی بازیگر تلویزیون و سینما تقدیر شد که آزیتا موگویی کارگردان سینما و حسن دادگو تهیه‌کننده سینما این تقدیر را انجام داد.

ریاحی گفت: خیلی احساس خوبی دارم و افتخار می‌کنم از اینکه در جمع نیکان برایم نکوداشت برگزار کردند. در دل طبیعت ایران‌زمین که خودش کره زمین کوچکی است. خوشحالم که سال‌ها سینما کار کردم. سینمایی که کارش بازسازی چهره‌های مختلف هستی و زندگی است. سینما کار بزرگی است و خوشحالم که دارد جدی گرفته می‌شود.

در ادامه مراسم امیر کربلایی‌زاده استندآپ کمدی را در جمع حاضران اجرا کرد. در بخش تقدیر از مجید مظفری علی معلم، بهرام رادان و همایون ارشادی به روی سن آمدند.

مجید مظفری: جای بهرام بیضایی در جشنواره‌های ما خالی است

مجید مظفری پس از خواندن چند بیت از شاهنامه گفت: امشب تولد دوباره من است. از وزیر ارشاد و مدیرانش تشکر می‌کنم. به قول علی معلم ما اهالی سینما از پدرمان درخواست پول نمی‌کنیم بلکه درخواست کار داریم. به نظر ما برای جوانان کاری نکردیم ولی این دولت می‌خواهد برای جوانان کار کند. امیدوارم این برده‌داری نوینی که در دنیا شاهد آن هستیم در ایران اتفاق نیفتد. آمریکا و اروپا داعش را به وجود آوردند که با سیل مهاجران برده‌های جدیدی برای خودشان داشته باشند اما این اتفاق برای ایران نخواهد افتاد.

او در ادامه گفت: در این جشن جای یک نفر خالی است و او کسی نیست جز بهرام بیضایی.

داوود میرباقری: امیدوارم ارتباط خوب رئیس سازمان سینمایی با ما ادامه پیدا کند

تقدیر از داوود میرباقری توسط حجت‌الله ایوبی و عبدالله اسکندری صورت گرفت. داوود میرباقری در این مراسم گفت: هنوز هیجان این مسیری را دارم که تا رامسر آمدم. متشکرم از حجت‌الله ایوبی، بیشتر به خاطر مجموعه "دندون طلا". مسیری که بسیار سخت بود و ارتباطی خوبی داشتیم که امیدوارم همچنان ادامه پیدا کند. حرکتی که در این حوزه آغاز کردیم مهم است. سینما در همه جای دنیا شرایطی خاص پیدا کرده و لازم است که با ساختارهای جدید به آن بیندیشم. امیدوارم در سال‌هایی که حجت‌الله ایوبی مسئولیت دارد بتوانیم شاهد طراوت و تازگی در ارتباط با تماشاگر باشیم.

میرباقری در ادامه ضمن تشکر و تقدیر از عبدالله اسکندری گفت: ایشان حدود ۳۰ سال است که در کنار من است و همیشه نقشی تعیین‌کننده در کارهای من داشته و اینجا فرصتی فراهم شد که دستش را ببوسم.

وی با اشاره به شرایط فعلی سینما در همه جای دنیا اضافه کرد: سینما در همه جای دنیا شرایط ویژه‌ای پیدا کرده و لازم است به ساختار جدیدی بیندیشیم تا ارتباطمان را با تماشاگر استمرار ببخشیم.

در این برنامه حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در سخنانی ابتدا به خاطر درگذشت غم‌انگیز جان‌باختگان فاجعه منا تسلیت گفت اما در عین حال از برگزاری جشنواره فیلم یاس در استان مازندران ابراز خرسندی کرد.

ایوبی که زاده استان مازندران است گفت: امروز بیش از بقیه جشنواره‌ها احساس میزبانی می‌کنم چون خودم اهل مازندران است و خوشحالم در فضایی که طبیعت را به خوبی لمس می‌کنیم به بهانه سینما کنار هم هستیم.

او با اشاره به برگزاری جشنواره‌های گوناگون در استان‌های مختلف کشور ابراز خرسندی کرد که چراغ فرهنگ و هنر در مملکت روشن است.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با لحن طنزآمیز و با اشاره به سخنان علی معلم گفت: ظاهراً فضای این جشنواره آن قدر متفاوت است که جناب معلم بعد از ۱۰ سال از کسی تشکر کرد و روزه تشکر نکردن را شکست!

این مدیر هنری با اشاره به نقش مهم شهرداری‌ها در گسترش فرهنگ و هنر یادآور شد: امیدوارم همه ما پی ببریم به اینکه گاهی فعالیت‌های فرهنگی در لابلای امور شهری گم می‌شود. در حالی که وظیفه شهرداری‌ها فقط کار کردن با آجر و سیمان نیست بلکه باید به امور هنری نیز توجه داشته باشند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه صحبتش اضافه کرد: از فرودگاه مهرآباد و تشییع جنازه نازنینمان که در فاجعه منا جان باخته‌اند می‌آیم.

وی اضافه کرد: قدر این سینما و هنرمندان را بدانیم و بسیار سپاسگزارم از مسئولان استان مازندران که در برپایی این جشنواره همراهی لازم را انجام دادند و آفرین به امام‌جمعه رامسر که هرچند در برنامه امشب حضور ندارند اما بسیار با جشنواره همکاری کردند.

او ابراز امیدواری کرد شهرداران شهرهای مختلف از میان فرهیختگان هنرشناس انتخاب شوند.

ایوبی با اشاره به دشواری‌های برگزاری جشنواره در شهرهای دیگر افزود: بردن جشنواره به دیگر شهرها آسان نیست اما زیبایی‌های خاص خود را دارد، همچنان که جشنواره امشب در دل طبیعت برگزار می‌شود و خود راه هم جزو مراسم جشنواره است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به سخنان مجید مظفری افزود: از مهاجرت نخبگان بسیار متأسفیم و اگر نگران تهاجم فرهنگی هستیم باید به فرهنگ و هنر باور داشته باشیم و به هنرمندان اعتماد کنیم. هنرمند برانداز نیست چرا باید از آنان بترسیم.

ایوبی در پایان صحبتش با تأیید سخنان مجید مظفری افزود: من هم مانند آقای مظفری به عشق دخترانم گرفتارم و آرزو دارم آن‌ها در سالن‌های خوب سینما آثار آقای میرباقری را ببینند.

در بخش انجمن مؤسسات فیلمسازی، هیئت‌داوران شامل رسول توکلی، مجید کریمی و ایرج محمدی (به نمایندگی از اسماعیل عفیفه) جایزه این بخش را به فیلم "هویت" به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهروز صدق رسول اهدا کرد.

سپس رضا مقصودی نماینده هیئت‌داوران بخش طرح و ایده جوایز ویژه این بخش را ارائه کرد. در این بخش دیپلم افتخار به محراب اکبری شهپر برای فیلم "میخ آخر برای تابوت" و مجید امامی برای فیلم "خواب‌نما" اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار جشنواره و یاس زرین به مهدی بوستانی شهربابکی برای فیلم "رونوشت پیچ" تعلق گرفت.

در بخش اقلام تبلیغی نیز دیپلم افتخار و یاس زرین به یلدا منتظری برای طراحی پوستر فیلم "جاده شهریار" اهدا شد. همچنین محسن صرافی جایزه بخش آنونس را برای فیلم "شبیه شیدایی" دریافت کرد.

در ادامه جوایز بخش پویانمایی توسط محمدعلی صفورا، احمد عربانی و روانبخش صادقی اهدا شد.

امین صادق‌وند و وحید نقدی دیپلم افتخار و یاس زرین بخش متحرک‌سازی را برای فیلم "مبارک" دریافت کردند.

همچنین دیپلم افتخار و یاس زرین کارگردانی به وحید نصیریان برای فیلم "قلب سیمرغ" اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم نیز علی نجفی امامی و علی پایاب تهیه‌کنندگان فیلم مبارک جایزه این بخش را دریافت کردند.

یاس زرین ویژه بهترین فیلم نیز به بهروز یغماییان تهیه‌کننده انیمیشن "جمشید و خورشید" اهدا شد.

در ادامه برنامه هیئت‌داوران انجمن صنفی مؤسسات و شرکت‌های فیلم‌سازی از فیلم هویت به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهروز سبط رسول تقدیر کردند.

در بخش پایانی این برنامه کلیپی از هما روستا بازیگر باسابقه تئاتر و سینما که هفته گذشته درگذشته است،‌ پخش شد و در پایان در حالی که مه کل فضای مراسم برگزاری افتتاحیه جشن را در برگرفته بود، روزبه نعمت‌الله‌ی چندین قطعه موسیقی را اجرا کرد.

بهرام رادان، همایون ارشادی، نادر مقدم، محمد زرین‌دست، مهدی کرم‌پور، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر و مدیر موزه سینما، سید صادق موسوی مدیر شبکه نمایش خانگی و جمعی از مدیران شهری استان مازندران برگزار شد. در میان حاضران علی دایی هم برای دقایقی حضور داشت.

اجرای این برنامه بر عهده محمد سلوکی بود. همچنین امیر کربلایی زاده بازیگر سینما و تئاتر در بخشی از این برنامه قطعه‌ای استندآپ کمدی اجرا کرد.

سومین جشنواره فیلم یاس به میزبانی استان مازندران و شهرستان رامسر تا پنجشنبه ۱۶ مهرماه ادامه دارد و آثار حاضر در جشنواره در سه سینمای رامسر، تنکابن و چالوس نمایش داده می‌شوند.

فیلم‌های انتخاب‌شده در طول هفته برگزاری جشنواره در سینماهای غرب مازندران به نمایش گذاشته می شود که این فیلم‌ها علاوه بر سینماها، در پارک‌ها، مجتمع‌های فرهنگی هنری و دانشگاه‌های منطقه نیز روی پرده می‌رود.

نظر شما