شناسهٔ خبر: 38666 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تمدید اجرای نمایش ˝ایستادن، ماندن، پرکشیدن˝

اجرای نمایش ˝ایستادن، ماندن، پر کشیدن˝ که به مناسبت هفته دفاع مقدس در کیش به روی صحنه رفته بود، تمدید شد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ عباس نجاری کارگردان و یکی از اعضای گروه تئاتر جزیره درباره فعالیت این گروه در هفته دفاع مقدس گفت: به مناسبت هفته دفاع مقدس گروه تئاتر جزیره سه نمایش را به روی صحنه برد. نمایش اول "ایستادن، ماندن، پر کشیدن" نام دارد که نوشته علی فریدونی است و غزل ملک حسینی آن را کارگردانی و بازی کرده است. در این نمایش محمدرضا سلمانیان و غزل ملک حسینی به روی صحنه می‌روند.

وی ادامه داد: این نمایش علاوه بر اینکه در هفته دفاع مقدس به روی صحنه رفت، ۱۱ و ۱۲ مهرماه نیز به اجرای خود ادامه خواهد داد.
نجاری درباره ویژگی این کار بیان کرد: این نمایش یک کار دو پرسوناژ است که به شکل خیابانی اجرا می‌شود و یکی از نکات مهم در شیوه طراحی و کارگردانی این کار این است که یکی از پرسوناژها به طور کامل ثابت است و نقش زمین را بازی می‌کند و برای بازیگری که نتواند حرکت داشته باشد، این موضوع می‌تواند مخرب باشد.

وی افزود: اما محمدرضا سلمانیان به خوبی از این فضا استفاده کرده و تسلط خود را در نوع و نحوه اجرا نشان داده است. در مقابل این شخصیت، بازیگر نقش دختر ایران‌زمین را داریم که غزل ملک حسینی کارگردان کار، خود این نقش را ایفا می‌کند که بسیار پرتحرک است و این تضاد به نوعی کامل‌کننده بازی این دو بازیگر است.

نجاری در ادامه با بیان اینکه این نمایش یک روایت مرورگرانه بر تاریخ حماسی ایران دارد، اظهار کرد: نمایش ایستادن، ماندن، پر کشیدن در واقع یک نگاه حماسی به ایران از شمال تا جنوب خود دارد که این نگاه از دوران اوایل قرن شروع می‌شود و تا امروز و دفاع مقدس ادامه می‌یابد. درواقع این نمایش نگاهی دارد به همه آن چیزی که ما به عنوان یک ایرانی مسلمان در این میهن به آن بالیده و در آن زندگی می‌کنیم.
در خلاصه داستان این نمایش آمده ایران کهن دخترش خلیج را همواره از گزند حوادث حفظ کرده و اینک با هم مرور می‌کنند تاریخ چند صد ساله هجوم بیگانگان و مردانگی مردان ایران‌زمین را، از رئیس‌علی دلواری و میرزا کوچک خان تا همت و دوران و بابایی.
این هنرمند فعال در عرصه تئاتر درباره سایر نمایش‌هایی که در این هفته به روی صحنه رفته است گفت: نمایش دوم ما یک پرفورمنس بود به نام "اینک تابلوی ششم" که در شش تابلو روایت می‌شود.

تابلوی اول حمله دشمن، تابلوی دوم جنگ و دفاع مقدس، تابلوی سوم پدافند و شیمیایی، تابلوی چهارم شب عملیات، تابلوی پنجم یادواره شهدا، تابلوی ششم از این نمایش یادواره همین روزهای در حال گذشت است و رخنه دشمن از طریق رسانه‌های جدید...اینک در جبهه‌ای دیگر نبردی سخت‌تر در پیش است. نمایش سوم "ترانه تلخ کارون"نام داشت که به قصه‌هایی می‌پردازد که بیشتر شبیه به اسطوره شده‌اند.

علی فریدونی نویسنده این نمایش نیز به هنرآنلاین گفت: در حال حاضر این گروه با یک فاصله زمانی در حال تمرین این نمایش است تا در جشنواره دفاع مقدس تهران نیز اجرا داشته باشد. در عین حال گروه تئاتر جزیره در طی مدت دو سال تلاش کرده تا در جشنواره‌های مطرح داخلی حضور یابد.

وی درباره برنامه‌های آتی این گروه اظهار کرد: ما همزمان یک کار عروسکی دیگر در دست داریم به اسم "مبارک به جنگ می‌رود" که داستان آن بر پایه متون و قصص قدیمی اما به روز شده است.

فریدونی افزود: همیشه در جزیره اجرای نمایش به شیوه نمایش‌های کمدی و بداهه شناخته می‌شد، اما گروه تئاتر ما تلاش کرد تا عنصر اصلی نمایش واقعی را در دل جزیره زنده نگه دارد که این با حمایت معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد میسر شده است.
 

نظر شما