شناسهٔ خبر: 38669 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خندوانه از گاردين تا ايسنا

به تازگي روزنامه گاردين مطلبي درباره برنامه تلويزيوني «خندوانه» با اجراي «رامبد جوان» منتشر كرده است. در تيتر اين مطلب مي‌خوانيم: «برنامه استندآپ كمدي دليلي براي خنديدن ايراني‌ها. »

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ به تازگي روزنامه گاردين مطلبي درباره برنامه تلويزيوني «خندوانه» با اجراي «رامبد جوان» منتشر كرده است. در تيتر اين مطلب مي‌خوانيم: «برنامه استندآپ كمدي دليلي براي خنديدن ايراني‌ها. » و در ادامه اين مطلب با اشاره به شوخ‌طبعي ايراني‌ها در همه محافل آمده است: «ايراني‌ها از لطيفه‌گويي درباره همه‌چيز لذت مي‌برند، آنها اين لطيفه‌ها را به وسيله تلفن‌هاي همراه‌شان با يكديگر به اشتراك مي‌گذارند. اشتراك‌گذاري اين لطيفه‌ها از عادت‌هاي ايراني‌ها است […]، بذله‌گويي در ايران نقشي وراي يك سرگرمي ساده ايفا مي‌كند.»

گاردين در ادامه مي‌نويسد: «حالا تلويزيون ملي ايران استندآپ كمدي را به خانه‌هاي ايراني‌ها آورده است. «خندوانه» كه تركيبي جالب از «خنده و هندوانه» است هر شب از شبكه نشاط و سرگرمي «نسيم» روي آنتن مي‌رود و البته كه طرفداران بسياري هم دارد. مجري اين برنامه «رامبد جوان»، كمديني مشهور و محبوب در ميان جوانان است كه كمدين‌هاي ايراني را به اين برنامه دعوت مي‌كند تا با اجراي استندآپ كمدي با يكديگر رقابت كنند.»

به عقيده گاردين موفقيت خندوانه براي تلويزيون ملي ايران بسيار نادر است؛ اين برنامه آمار تماشاگراني كه به سمت برنامه‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي هجوم برده بودند را پايين آورده است. شبكه ماهواره‌اي «من‌وتو» كه از لندن پخش مي‌شود و نسخه ايراني برنامه‌ «ايكس فكتور» و «بفرماييد شام» را نمايش مي‌دهد با پخش شبكه نسيم و برنامه خندوانه از رونق افتاده است. نويسنده گاردين تاكيد مي‌كند كه هرچند پيش از اين چند تن از كمدين‌هاي ايراني، اجراي استندآپ داشته‌اند اما برنامه خندوانه تعريف درستي از اين ژانر به بيننده ارايه داده است. اغلب استندآپ كمدين‌هاي دعوت شده به خندوانه، چهره‌هاي كمدين و بذله‌گوي شناخته‌شده هستند اما اين برنامه شانس اجراي استندآپ را به اين افراد مي‌دهد.

گاردين براي مخاطبان خود توضيح مي‌دهد كه در اين برنامه، رامبد جوان با عروسكي به نام «جناب‌ خان» زوج كمدي‌ مي‌شوند. جناب‌خان كه لهجه جنوبي دارد در خلال برنامه ترانه‌هاي سنتي از جاي جاي مختلف ايران را مي‌خواند. برخي اين اجراي جناب خان را تلاش مسوولان براي به دست آوردن طرفدار از سراسر ايران مي‌دانند. همچنين در برخي از قسمت‌هاي خندوانه، جوان پيشنهاد كتاب‌هاي تازه منتشر شده، نمايش تئاتر و نمايشگاه هنري به تماشاگرانش مي‌دهد.

«صادق زيباكلام»، استاد تمام دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران به گاردين گفته كه معتقد است: «موفقيت خندوانه به اين دليل است كه به عنوان يك برنامه تلويزيوني مرسوم ديده نمي‌شود و صداي ديدگاه دولت در مورد مسائل اجتماعي نيست. اين برنامه صدايي از آن خود دارد. خندوانه صدايي همسو با دولت ندارد. به نوعي خندوانه برنامه‌اي عادي و خلاقانه است.»زيباكلام در ادامه مي‌گويد: «خندوانه به صورت غيرمستقيم فرصتي به تماشاگران مي‌دهد تا ديدگاه‌هاي سياسي خود را بيان كنند. » به تازگي طي رقابت دو استندآپ كمدي، كه مردم از طريق سامانه‌هاي تلفن همراه به كمدين مورد نظر خود راي مي‌دهند، كمديني كه خود را نزديك به رييس‌جمهور سابق حزب تندرو«محمود احمدي‌نژاد» معرفي كرده بود، كمتر از كمديني كه خود را طرفدار اصلاح‌طلبان شناسانده بود، راي آورد.

زيباكلام مي‌گويد: «ايراني‌ها غرق در استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي شده‌اند. چون اين مردم براي ابراز عقايد خود با محدوديت روبه‌رو هستند.» او در ادامه مي‌گويد: «خيلي عجيب است كه پيام فيس‌بوكي استاد دانشگاهي مثل من، ٤٠٠ هزار لايك گرفته است. اين مساله خلاف قاعده است. چون هيچ‌وقت نمي‌بينيد استاد دانشگاه اروپايي در رسانه‌هاي اجتماعي اينقدر طرفدار داشته باشد.»

اين گزارش گاردين درحالي منتشر شده كه ديروز رامبد جوان در گفت‌وگو با ايسنا گفته است: «ما مي‌دانستيم با اين مسابقه، برنامه يك شيب رو به بالا مي‌گيرد اما استقبال خيلي بيشتر از انتظار ما بود. اين مسابقه هيجان زيادي بين مردم ايجاد كرد و واقعا دم بازيگراني كه آمدند و در اين بخش شركت كردند، گرم.»

جوان درباره واكنش‌هايي كه پس از اجراي هر مسابقه ميان مردم در شبكه‌هاي مجازي صورت گرفته و در جاهايي كار تا هتاكي ميان طرفداران و مخالفان يك فرد هم بالا گرفته است، گفت كه «به نظرم اين مساله و واكنش‌هاي مردم خيلي جدي از نظر روان‌شناسي و جامعه‌شناسي قابل بررسي است كه چه اتفاقي مي‌افتد كه اولا همه اينچنين درگير يك ماجرا (از نظر محتوايي) مي‌شوند و بعد اينكه چرا اين همه خشم دارند؟ چرا مي‌خواهند دسته‌بندي شوند و بعد شروع به جنگيدن با هم و تحقير يكديگر كنند. فحش دهند و به هم حمله كنند. بايد ببينيم ما چه كم داريم كه آدم‌ها اينقدر خشمگين هستند.»

رامبد جوان در جواب سوال خبرنگار ايسنا كه پرسيده است «خندوانه» تا كي ادامه دارد، بلافاصله با همان لحن خاص و همراه با خنده‌اش گفت: تا جان در بدن دارم!! او جمله‌اش را اين‌طور تكميل كرد: تا قبل از ماه محرم برنامه را پيش مي‌بريم و اگرچه مديران محترم تلويزيون معتقدند بلافاصله بعد از ماه صفر، «خندوانه» را روي آنتن ببريم، اما من مخالفم، چون مي‌خواهم فيلم بسازم؛ يعني اول دلم مي‌خواهد سفر بروم و بعد فيلم بسازم، بعد دوباره سفر بروم و برگردم سر «خندوانه». واقعا از كاركردن خسته شده‌ام، هيچ‌وقت در زندگي‌ام اينقدر كار نكرده بودم و شديدا خوابم مي‌آيد.

جوان درباره حواشي و شائبه‌هاي سياسي بودن برنامه و بعضي مهمانانش اظهار كرد: اينكه مي‌گويند «خندوانه» با سياسي‌ها يا با جاهاي ديگري مي‌بندد‌، به نظرم خيلي لوس و بي‌اساس است و اصلا چيزي نيست كه بشود آن را ثابت كرد. ما در فصل جديد ١١٥ برنامه داشتيم كه در يكي از آن برنامه‌ها كه با حضور سياسي‌ها روي آنتن رفت، رييس كميسيون اجتماعي مجلس مهمان ما بود؛ نماينده‌اي كه از نظر من و اجتماع بايد بيايد و بگويد كه براي مردم چه برنامه‌اي دارد. نفر بعدي‌اي كه منصب سياسي داشت هم استاندار تهران بود. معتقدم او هم بايد بيايد و بگويد كه براي شادي مردم در تهران به عنوان كلان‌ترين بخش اين مملكت چه فكري كرده است. اين‌ افراد با مسووليت‌هايي كه دارند بايد در برنامه حاضر شوند و حرف بزنند.

او كه تاكيد دارد نمي‌توان سياست را از جامعه حذف كرد، ادامه داد: نمي‌دانم چرا تصور ما اين است كه اگر سياسيون به «خندوانه» بيايند يعني ما با آنها بسته‌ايم! در حالي كه فكر مي‌كنم همه بايد به اين برنامه بيايند و اگر قرار باشد ببنديم پس لابد بايد با همه ببنديم. اصلا من كه نمي‌توانم سياسي‌ها را از كل اين جامعه حذف كنم و بگويم كاري با شما ندارم؛ ضمن اينكه اتفاقا به نظرم خيلي جذاب است كه مردم ببينند سياسيون‌ ما اهل خنده‌اند يا مثلا براي خود من جذاب است كه يك آدم سياسي بيايد، رو به رويم بنشيند و من از او بخواهم پنج ثانيه لبخند بزند و خود را قدري رها سازد. اين خود يك تلنگر است، تلنگري فردي و اجتماعي.

نظر شما