شناسهٔ خبر: 38670 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاييز تلويزيون از هفت افخمی تا صدبرگ ضابطيان

با آغاز پاييز، تلويزيون هم دست به يك تغيير فصل زده است. حجم قابل تاملي از برنامه‌ها تغيير كرده و با ساختار تازه به روي آنتن مي‌روند و برنامه‌هاي تازه‌اي هم آغاز شده يا خواهد شد. به نظر مي‌رسد قرار است شاهد يك تغيير ساختاري باشيم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ با آغاز پاييز، تلويزيون هم دست به يك تغيير فصل زده است. حجم قابل تاملي از برنامه‌ها تغيير كرده و با ساختار تازه به روي آنتن مي‌روند و برنامه‌هاي تازه‌اي هم آغاز شده يا خواهد شد. به نظر مي‌رسد قرار است شاهد يك تغيير ساختاري باشيم. البته هنوز هم سريال‌سازي پاشنه آشيل رسانه ملي محسوب مي‌شود و ساخت سريال‌هاي فاقد كيفيت نتوانسته انتظار مخاطبان را برآورده كند. با اين همه هر روز در رسانه‌ها زمزمه‌هايي از مسوولان و منتقدان مبني بر پايان اين روند و آغاز يك جريان تازه و قدرتمند از سريال‌سازي، شنيده مي‌شود. حتي مهران مديري هم در بازگشتش به تلويزيون نتوانست انتظار مخاطبان را برآورده كند و البته تاثير شبكه خانگي را هم نبايد ناديده گرفت. مهران مديري، حسن فتحي، داوود ميرباقري، محمدحسين لطيفي و... جزو سريال‌سازان برجسته تلويزيون بودند كه در سال‌هاي اخير با جداشدن از تلويزيون نسبت به شبكه خانگي اقبال نشان دادند.

هفت

برنامه هفت پس از كش و قوس‌هاي فراوان سرانجام بهروز افخمي را به عنوان مجري و كارشناس دوره تازه اين برنامه اعلام كرد و جمعه شب نخستين قسمت از اين برنامه به شكل توليدي به روي آنتن رفت. اين برنامه به شكل مستند روايي ساخته شده بود و طي آن افخمي با برخي از مسوولان و سينماگران گپ و گفتي صميمانه و صريح داشت. وي ابتدا نزد علي‌اصغر پورمحمدي، معاون سيما رفت و در اين ديدار پورمحمدي خاطراتي را از همكاري با عليرضا افخمي برادر بهروز در سازمان صدا و سيما نقل كرد. البته اين گفت‌وگو حال و هوايي دوستانه داشت و پورمحمدي از بهروز افخمي خواست برنامه‌اي را براي سينماي ايران درست كند كه به نجات اين سينما بينجامد و از اين پس يك خانواده بتواند بدون هيچ نگراني به سينما برود.

فريدون جيراني از ديگر كساني بود كه افخمي به سراغ او رفت. جيراني در برخوردي جالب به عنوان نخستين سوال از افخمي پرسيد حضور مسعود فراستي در اين برنامه چگونه خواهد بود و افخمي نيز توضيح داد كه فراستي، دبير بخش نقد اين برنامه است و قرار است در هر برنامه از چند منتقد كمك بگيرد. همچنين در اين سري فيلم‌هاي خارجي نيز نقد مي‌شوند.

جيراني هم توصيه‌هايي درباره حضور فراستي به افخمي كرد! او با وجود اظهار علاقه به فراستي بيان كرد كه در نظر مخاطب او منتقدي است كه مخالف همه فيلم‌هاست و گويي فقط از «اخراجي‌ها» خوشش مي‌آيد؛ او به هر فيلم روشنفكري كه مي‌رسد انگار مي‌خواهد آن را بكوبد، از طرف ديگر جريان روشنفكري چون نمي‌تواند از خود دفاع كند و تلويزيون به نوعي نسبت به اين جريان موضع‌گيري داشته است آن وقت اين جريان نسبت به افخمي موضع‌گيري مي‌كند و فكر مي‌كند كه افخمي كار سفارشي براي تلويزيون انجام مي‌دهد. افخمي هم از نقد دفاع كرد و گفت كار منتقد به نوعي همين كوبيدن است! البته صحبت‌هايي درباره سانسور شد كه بيشتر پيامد حذف برنامه زنده و توليدي شدن هفت بود و افخمي هم اعلام كرد اساسا با سانسور مخالف است. با اين همه مجري سري اول برنامه «هفت» اظهار اميدواري كرد افخمي در برنامه «هفت» و رويكردي كه در اين برنامه دارد به زمين نخورد و افخمي هم بيان كرد زمين خوردن طبيعي است و از آنجايي كه عشق و علاقه اصلي او فيلمسازي است اگر نتواند موفق شود يا با سانسورها مواجه شود به حرفه اصلي خود بازمي‌گردد و در بخشي از برنامه كه با روايت خودش پخش مي‌شد با جملاتي طنزگونه گفت جيراني اميد او را نااميد كرده است!

افخمي با غلامرضا ميرحسيني مدير شبكه سه و رضا ميركريمي مديرعامل خانه سينما هم گفت‌وگوهايي داشت. همچنين افخمي و حميد گودرزي با مسعود فراستي كه قرار است منتقد دوره تازه برنامه هفت باشد، گفت‌وگو كردند. افخمي چند نكته مهم هم درباره اين دوره از هفت گفت. اول از همه اينكه بخش اصلي گفت‌وگوها را خود او به عهده خواهد داشت چون ممكن است مهمان‌ها نياز به كل‌كل داشته باشند! وي همچنين درباره بخش نقد فيلم توضيح داد كه آثار سينمايي در حال اكران نقد نمي‌شوند تا اين استنباط پيش نيايد كه فراستي و برنامه «هفت» مانع تبليغ فيلم در حال اكران مي‌شوند و فيلم‌ها بعد از اكران نقد خواهند شد! و در پايان به بخش‌هاي ديگري از برنامه «هفت» همچون پشت صحنه فيلم‌هاي در حال توليد، معرفي تئاتر، معرفي كتاب و نويسندگان اشاره كرد كه در نوع خود جالب و ستودني خواهد بود.

به هر حال نخستين قسمت از برنامه «هفت» با روايتگري بهروز افخمي همان طور كه خود نيز روايت كرد چون يك فيلم سينمايي روي آنتن شبكه سه رفت و افخمي از ارايه رويكردي براي نجات سينماي ايران در اين برنامه سخن گفت.

صدبرگ به جاي ضابطيان

منصور ضابطيان و محمد صوفي هم با تغيير فصل از شبكه آموزش به شبكه چهار كوچ كردند. ضابطيان و صوفي كه در سال‌هاي اخير جزو زوج‌هاي فعال رسانه ملي محسوب مي‌شوند بعد از برنامه پرمخاطب راديو هفت در شبكه آموزش حالا صدبرگ را به شبكه چهار به روي آنتن برده‌اند كه نخستين قسمت آن پخش شد.

محمد صوفي در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر تاكيد كرده است كه اين برنامه ريتم تندتري نسبت به «راديو هفت» دارد. « اين برنامه شباهت چنداني به كارهاي قبلي تيم ما ندارد، ما سعي كرديم «صد برگ» به عنوان يك مجله ادبي، فرهنگي و هنري فضايي ايجاد كند تا حس و حال بهتري براي مخاطبان به وجود آورد و در كنار اين حال خوب نكاتي مشخص و بسته فرهنگي درخوري را به بيننده خود هديه دهد.»

اما راديو هفت برنامه‌اي بود كه عمدتا بر اساس خاطره‌بازي ساخته شده بود و بيش از هر چيز با خاطرات مخاطبانش سروكار داشت و خاطره‌ آنها را به بازي مي‌گرفت. اما ظاهرا طبق گفته تهيه‌كننده و كارگردان اين برنامه: «در اين برنامه قرار نيست خاطره بازي كنيم و قصد زنده كردن فضاي نوستالژيك را نداريم اما از طرفي با موضوعاتي سروكار داريم كه ممكن است ما را به اين فضا هم وارد كند.»بايد ديد منصور ضابطيان و محمد صوفي در صدبرگ مي‌توانند فضا و ساختار تازه‌اي خلق كنند و البته مخاطبان خود را داشته باشند يا نه. هرچند تجربه نشان داده است آنها غالبا در جذب مخاطب موفق هستند.

روي خط قرمزهاي كاذب

«روي خط» عنوان برنامه‌اي است كه ظاهرا قرار است خط قرمزهاي كاذب را به چالش كشد و موضوعات مختلف اجتماعي به بحث گذاشته شود. نابساماني‌هاي اجتماعي مثل كارتن‌خوابي و...، همچنين مسائل مدني مثل حقوق شهروندي و... آستانه تحمل مراكز اجرايي و مسائلي از اين دست موضوعاتي هستند كه قرار است به آنها پرداخته شود.

بخش‌هاي خبري

موج اين تغييرات به بخش خبر هم رسيده است. طبق اعلام بخش‌هاي خبري ساعت ۷ و ۸ صبح شبكه اول سيما حذف شده است همچنين بخش خبري ساعت ۹ صبح ۲۵ دقيقه مي‌شود. حذف بخش خبري ساعت ۱۹ شبكه اول از ديگر تغييرات اعمال شده است. بخش خبري ساعت ۲۱ شبكه اول ۶۰ دقيقه مي‌شود.

بخش خبري ساعت ۱۸ شبكه چهار نيز حذف شده است و در روند تغييرات، مقرر شده كه بخش خبري ساعت ۲۰ شبكه چهار ۲۵ دقيقه باشد. زمان اجراي اين تغييرات هنوز به طور رسمي اعلام نشده است.

نظر شما