شناسهٔ خبر: 38677 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت تاریخی از نخستین اثر جلال آل‌احمد

مصطفی نوری، تاریخ‌پژوه از تجدید چاپ کتاب «روزگار بی‌قراری (مازندران و گرگان در اشغال ارتش سرخ)» خبر داد و گفت: فصل پایانی این کتاب را می‏‌توان به نوعی روایت تاریخی مبتنی بر اسناد و گزارش‏‌های برجای مانده سال 1325 از یکی از نخستین آثار جلال آل‏‌احمد یعنی «از رنجی که می‏‌بریم» دانست.

اشغال ارتش سرخ در کتاب «روزگار بی‌قراری»/ روایت تاریخی از نخستین اثر جلال آل‌احمد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مصطفی نوری، تاریخ‌پژوه گفت: کتاب روزگار بی‌قراری (مازندران و گرگان در اشغال ارتش سرخ) اثری است که به تحولات صفحات شمالی ایران در خلال سال‌های ۱۳۲۰-۱۳۲۵ می‌پردازد. این اثر از سوی کتابخانه ملی ایران به چاپ دوم رسیده است.
 
وی درباره مطالب مطرح شده در کتاب افزود: در این کتاب مباحثی چون میراث برجای مانده از دوره رضا شاه، چگونگی اشغال شمال ایران، ماجرای یاغی‏‌گری در اوایل دهه ۲۰، مساله باز پس‏‌گیری املاک غصب شده توسط رضاشاه، زندگی مردم فرودست جامعه و مسائل کارگری و فعالیت‏‌های احزابی چون حزب توده، وطن و دمکرات ایران مورد بررسی قرار گرفته است.  
 
این تاریخ‌پژوه اظهار کرد: آخرین فصل کتاب روزگار بی‌قراری که اتفاقات مربوط به سال ۱۳۲۵ را مورد بررسی قرار داده «سال سرنوشت‏‌ساز» نامیده شده است. در آغاز این سال روس‌‏ها پس از نزدیک به پنج سال ایران را ترک کردند. جابجایی قدرت نظامی كشور به جای قوای متجاوز شوروی حوادث مهمی را به دنبال داشت. در چالوس حزب توده که بزرگترین تکیه‏‌گاه خود را از دست ‏داده ‏‌بودند به روی ژاندارم‎های اعزامی دولت ایران آتش گشودند. در گرگان ورود ارتش ایران با درگیری اهالی و حزب توده توأمان شد.
 



نوری بیان کرد: به اوج رسیدن درگیری رضا روستا با احسان طبری، كشته شدن آبا آبایی معلم ترکمن، شکل‌‏گیری حزب دموکرات ایران در صفحات مازندران و گرگان و درگیری آن با حزب توده از دیگر مسائل این دوران است. آخرین مباحثی که در این بررسی به آن پرداخته شد اوج‌گیری اختلافات حزب توده با هیات حاکمه در آبان ماه و سپس درگیری و سرکوبی حزب توده در اواسط آذر ۱۳۲۵ همزمان با لشکرکشی ارتش به آذربایجان است.

وی با اشاره به وقایع سال ۱۳۲۵ ه.ش در مازندران عنوان کرد: فصل پایانی این کتاب را می‏‌توان به نوعی روایت تاریخی مبتنی بر اسناد و گزارش‏‌های برجای مانده سال ۱۳۲۵ از یکی از نخستین آثارجلال آل‏‌احمد یعنی «از رنجی که می‏‌بریم» دانست. اثر جلال آل‌احمد که در سال ۱۳۲۶ به چاپ رسید، روایتی داستان‌گونه از حوادثی است که در خلال آذر ۱۳۲۵ در مازندران و به‌ویژه در زیرآب رخ داده است.

کتاب «روزگار بی‏‌قراری، مازندران و گرگان در اشغال ارتش سرخ» اثر تحقیقی مصطفی نوری در ۴۲۵ صفحه و به قیمت ۲۰ هزار تومان است از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است.

نظر شما