شناسهٔ خبر: 38680 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تجربیاتی در زمینه مرمت بدنه‌های شهری» منتشر شد

«تجربیاتی در زمینه مرمت بدنه‌های شهری» شامل مجموعه مقالاتی درباره معرفی بدنه برخی شهرهای مهم تاریخی جهان و چگونگی مرمت آنها، به اهتمام دکتر حسین سلطان‌زاده منتشر شد.

 

 

دکتر حسین سلطان زاده

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حسین سلطان زاده اظهار کرد: به تازگی مجموعه مقالاتی از دانشجویان در رشته معماری مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین را با عنوان «تجربیاتی در زمینه مرمت بدنه‌های شهری» در انتشارات چهارطاق منتشر کرده‌ام. مقالات این کتاب، بخشی از تمرین‌های درسی این دانشجویان در طول یک ترم تحصیلی بود.

وی افزود: هدف از نگارش این مقالات، بهره بردن از تجربیات دیگر کشورها در زمینه مرمت بدنه‌های شهری بود. طبیعی است که ما به عنوان یک کشور تاریخی، شهرهای تاریخی متعدد و همین‌طور خیابان‌ها و بدنه‌های تاریخی زیادی داریم که متاسفانه بسیاری از آنها در حال تخریب شدن و از بین رفتن هستند، در حالی که هرکدام از آنها از نظر توریستی و فرهنگی یک ثروت ملی به حساب می‌آیند.

سلطان زاده ادامه داد: در این کتاب، بدنه‌هایی از خیابان‌های قدیمی در شهرهای استانبول، تونس، حلب، قاهره، قیروان، لندن، نیکوزیا و ... انتخاب شده و ضمن معرفی بناهای مهم تاریخی در این بدنه‌ها، چگونگی مرمت یک خیابان یا گذر مهم آنها نیز با بیانی ساده، شرح داده شده است.

این مدرس پیشکسوت معماری همچنین به مجموعه مقالات دیگری نیز اشاره کرد و گفت: سه مجموعه مقاله دیگر نیز از میان آثار دانشجویانم در نوبت نشر دارم که عناوین آنها عبارتند از «بازار در شهرهای اسلامی»، «باغ در شهرهای تاریخی سرزمین‌های اسلامی» و «حیاط مرکزی در کشورهای اسلامی». علت انجام این تحقیقات نیز این است که متاسفانه در ایران مطالعات کافی در زمینه معماری و شهرهای اسلامی صورت نگرفته است و ما شناخت کافی نسبت به کشورهای منطقه ار منظر معماری و شهرسازی نداریم. در این مجموعه‌ها تلاش شده تا به شکلی ساده، زمینه معرفی معماری و شهرسازی در کشورهای اسلامی فراهم شود.

«تجربه‌هایی در زمینه مرمت بدنه‌های شهری» با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۶۰ صفحه و بهای ۱۶ هزار تومان از سوی انتشارات چهارطاق در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این کتاب با حمایت شهرداری قزوین منتشر شده است.

«فضاهای معماری و شهری در نگارگری ایرانی»، «تخت جمشید»، «فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران»، «معماری سرزمین‌های هخامنشی»، «شهرهای زیارتی در سرزمین‌های اسلامی»،«روند شکل‌گیری شهر و مراکز مذهبی در ایران»، «نائین: شهر هزاره‌های تاریخی»، «معماری و شهرسازی ایران: به روایت شاهنامه فردوسی»، «پنجره‌های قدیمی تهران»، «تاریخ مختصر شهر و شهرنشینی در ایران»، «فضاهای شهری در بافت‌های تاریخی ایران»، «نقدی کوتاه بر کتاب سبک‌شناسی معماری ایرانی»، «بازارهای ایرانی» و «تبریز: خشتی استوار در معماری ایران» نام شماری از کتاب‌های تالیفی منتشر شده سلطان زاده است.

از میان ترجمه‌های منتشر شده سلطان زاده نیز می‌توان به: «معماری کلاسیک: راهنمای جامع سبک کلاسیک» نوشته رابرت آدام، «معماری معابد مایا» نوشته تاتیانا پراسکوریاکوف و «گسترش طراحی در معماری هند: جزییات طرح های معماری هند» نوشته کلود بتلی، اشاره کرد.

نظر شما