شناسهٔ خبر: 38684 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تمام اندیشه ها درجریان تحول علوم انسانی باید مطرح و نقد شوند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جریان تحول علوم انسانی همه اندیشه‌ها باید مطرح و نقد شوند و این تفکر که نگاه معرفتی اسلام به علوم انسانی نباید مطرح شود، مردود است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اولین نشست ملی پژوهشگران حوزه دفاع مقدس، امروز یکشنبه با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

همه ملت ایران در فاجعه منا داغدار هستند

محمدرضا مخبر دزفولی در این مراسم گفت: همه ملت ایران در فاجعه منا که حاصل بی‌کفایتی و دشمنی آل سعود است، داغدار هستند .اگر دولت سعودی صحیح‌تر عمل می‌کرد، قطعاً آمار قربانیان کم‌تر بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آل سعود به نیابت از رژیم صهیونیستی مردم مسلمان یمن و بحرین را قتل عام می‌کند و هدف اصلی در این جنگ‌ها تضعیف و مضمحل کردن توان امت اسلامی است.

وی افزود: انقلاب اسلامی به عنوان پیشتاز جریان احیای اسلام و تفکر دینی در جهان، در قبال این تحولات وظیفه سنگین خود را انجام داده و به همین دلیل آماج دشمنی‌ها قرار گرفته است.

همه جهان دیدند که یک کلام رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» چگونه همه معادلات را بر هم زد

وی افزود: همه جهان دیدند که یک کلام رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» چگونه همه معادلات را بر هم زد و به همین دلیل باید خداوند متعال را به علت این اقتدار شاکر باشیم.

مخبر دزفولی ادامه داد: باید پژوهشگران کشور و بویژه  شما پژوهشگران دفاع مقدس بدانند که چه تحول بزرگ علمی در کشور بوجود آمده است.

رشد علمی کشور یک جریان مشهود و پربرکت بوده است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در این ۲۵ سال رشد علمی کشور یک جریان مشهود و پربرکت بوده که این حرکت علمی بنیان همه فعالیت‌های سازنده و از جمله اقتصاد مقاومتی است.

تمدن نوین اسلامی بر سه پایه فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و علم بنیان نهاده می‌شود

وی افزود: تمدن نوین اسلامی بر اساس تصریح رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» بر سه پایه فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و علم بنیان نهاده می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ۲۵ سال پیش در جریان رشد علمی جهان، کشورمان اصلاً به حساب نمی‌آمد ولی امروز ۱.۵درصد از رشد علمی جهان به کشورمان تعلق دارد.

پیشرفت علمی جهان غرب باعث حاکمیت سبک زندگی غرب در جهان شده است

مخبر دزفولی گفت: پیشرفت علمی جهان غرب باعث حاکمیت سبک زندگی غرب در جهان شده است و ما هم اگر بخواهیم سبک زندگی خود را صادر کنیم؛ باید این موضوع با پشتوانه پیشرفت علمی انجام دهیم.

وی افزود: موضوع بعدی «جمعیت» است که می‌بینیم غرب و آمریکا بر موضوع افزایش جمعیت در کشورهای خود تأکید دارند و در عین حال کنترل جمعیت را به گفتمان حاکم در سایر کشورها بدل کرده‌اند.

در جنگ تحمیلی دیدیم که جوانان مؤمن این ملت کشور را حفظ کردند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جنگ تحمیلی دیدیم که جوانان مؤمن این ملت کشور را حفظ کردند و هم اکنون و در آینده نیز دفاع از کشور در همه عرصه‌ها بر دوش جوانان است.

جوان متدین و مسلمان ایرانی ظرفیت اصلی برای پیشرفت، ترقی و رشد کشور است

مخبر دزفولی گفت: جوان متدین و مسلمان ایرانی ظرفیت اصلی برای پیشرفت، ترقی و رشد کشور است.

وی افزود: دلیل عصبانیت دشمنان از ایران اسلامی، گسترش و فراگیر شدن گفتمان انقلاب اسلامی در جهان است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما می‌توانیم کشورمان را به بهترین نحو اداره کنیم ولی این اداره الزاماتی دارد.

تحکیم نهاد خانواده از مصادیق بارز دفاع مقدس نوین است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تحکیم نهاد خانواده و تلاش در فرزندآوری و تربیت نسل صالح از مصادیق بارز «دفاع مقدس نوین» در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن است.

وی افزود: پژوهشگران دفاع مقدس باید در این زمینه هم وارد کار شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رشد حضور بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی یک فرصت است که باید مغتنم شمرده شود.

سلوک و مشی خانواده‌های حزب اللهی و متدین در دوران دفاع مقدس، امروز باید به یک الگو تبدیل شود

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: سلوک و مشی خانواده‌های حزب اللهی و متدین در دوران دفاع مقدس، امروز باید به یک الگو تبدیل شود.

وی افزود: جوان رزمنده که در جبهه‌ها حاضر می‌شد چون از وضعیت خانواده خود مطمئن بود، توانست در مقابل دشمن بایستد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: روند پیشرفت علمی ایران در دو دهه اخیر موجب نگرانی دشمنان ما شده و آنان از ابراز این نگرانی استنکاف ندارند.

در ۳ جنگ منطقه خاورمیانه در سه دهه اخیر تنها کشوری که سربلند بیرون آمد، ایران اسلامی بود

مخبر  دزفولی گفت: در ۳ جنگ منطقه خاورمیانه در سه دهه اخیر تنها کشوری که سربلند بیرون آمد، ایران اسلامی بود.

وی افزود: همایش‌های علمی کشورمان همواره مورد استقبال محققان و دانشمندان جهان قرار گرفته است و دانشمندان کشورمان در بسیاری از همایش‌های علمی و یا نگارش آثار علمی نقش داور را بر عهده دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در عرصه پزشکی، تولید داروهای نوترکیب، پیوند اعضا، سلول‌های بنیادی و ... کشورمان جزء کشورهای پیشرو است.

رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» پرچمدار پیشرفت علمی کشور هستند

مخبر دزفولی گفت: رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» پرچمدار پیشرفت علمی کشور بوده و در مقاطع مختلف با رهنمودهای خود این جریان را مدیریت و هدایت  فرموده‌اند.

 وی افزود: نهضت تولید علم، نقشه جامع علمی کشور و بر اساس پیشرفت‌های علمی کشور و فراهم شدن مقدمات کار، توسط رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در عرصه جامعه علمی کشور  مطرح شده‌اند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: بر اساس نقشه جامع علمی کشور هم اکنون جامعه علمی می‌داند تا ۲۰ سال آینده باید چه اقداماتی انجام دهد.

رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» فرمودند ترویج نقشه جامع علمی کشور یک وظیفه است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در موضوع گیاهان دارویی، طب سنتی، نانو فناوری و ... ذیل ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، ستادهای ملی تشکیل شده و این ستادها در حال کار هستند.

وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» فرمودند ترویج نقشه جامع علمی کشور یک وظیفه است و باید این وظیفه توسط هم دلسوزان انقلاب انجام شود.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جریان تحول علوم انسانی حتماً همه اندیشه‌ها باید مطرح و نقد شوند و این تفکر که نگاه معرفتی اسلام به علوم انسانی نباید مطرح شود، مردود است.

تربیت جوانان مسلمان و فداکار  نشان توانمندی نگاه اسلام درتربیت انسان است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: پیروزی انقلاب اسلامی و تربیت جوانان مسلمان و فداکار که در دفاع مقدس شگفتی آفریدند، نشان توانمندی نگاه اسلام درتربیت انسان است.

وی افزود: روشنفکران غرب زده نقد و بررسی زیرساخت‌های معرفتی علوم انسانی غرب را به هیچ عنوان تحمل نمی‌کنند.                                                 

مخبر دزفولی ادامه داد: در این دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی در همه عرصه‌های علم و فرهنگ برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کرده است و همه فعالان این عرصه‌ها امروز می‌دانند که باید چکار کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوعاتی مانند جمعیت، اسباب بازی و نوشت‌افزار، فعالیت‌های قرآنی همه دارای اسناد راهبردی و روشن هستند که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده‌اند.

وی افزود: در جریان بازی‌های رایانه‌ای، با اشاره رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» و بر اساس گزارش‌هایی که به دست ایشان رسیده بود، شورای عالی وارد کار شد و توانسته کار را تا آنجا پیش ببرد که یکی از شبکه‌های تلویزیون اروپایی از جریان فراگیر شدن بازی‌های رایانه‌ای ایرانی اسلامی در کشورهای غربی ابراز نگرانی کرد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه این شورا آمادگی دارد، جامعه پژوهشگران کشور را نسبت به پیشرفت‌های علمی کشور آگاه سازد.

نظر شما