شناسهٔ خبر: 38712 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحلیل سطوح اندیشه نویسنده ی بزرگ روسی در« فيودور داستايفسكي: نگاهي به زندگي و آثار»

کتاب « فيودور داستايفسكي: نگاهي به زندگي و آثار» اثر «رابرت برد» با ترجمه ی « مهران صفوی و میلاد میناکار»را به تازگی نشر ققنوس چاپ و روانه کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  در این کتاب رابرت برد به تحلیل زندگی و اندیشه ی داستایفسکی می پردازد. اشراف نویسنده به زبان روسی و نگاه منشورگون  وی و بهره مندی از منابعی که تا کنون در اختیار داستایفسکی پژوهان نبوده در این کتاب دست به دست هم دادند تا اثری گیرا و ارزشمند پدید آید.

داستایفسکی در شهر مسکو و در خانواده ای ارتدکس متولد شد. پدرش پزشک بود و از اوکراین به مسکو مهاجرت کرده بود و مادرش دختر یکی از بازرگانان مسکو بود. او در مدرسه مهندسی نظامی در سنت پترزبورگ ثبت نام کرد و بعد از اتمام تحصیلاتش به عنوان نقشه کش و طراح در دولت استخدام گردید اما پس از طی مدتی کوتاه کارش را رها کرد تا نویسندگی را به طور جدی پی گیری نماید. از جمله اثار او می توان به «مردم فقیر» ، «جنایت و مکافات» ، «شب های روشن» ، «همزاد» ،«قمارباز» ، و «ابله» و ..... اشاره کرد

برخی از عناوین  کتاب« فيودور داستايفسكي: نگاهي به زندگي و آثار» عبارت اند از: «پیشه ی شرافتمندانه» ، «ده سال سکوت» ، «نام» ، «قمار» ،«تعلیق» ، «شهود وشیاطین» ، «شیوه های مشارکت» ، «سفر زیارتی» و ..

در بخش هایی از مقدمه ی این کتاب می خوانیم :

«داستایفسکی جویای معاشرانی بود که بتوانند در افکارش سهیم شوند. اما توجه عمیق او به فیزیولوژی حلول این افکار یا تجسد آن ها او را از تعلق و وابستگی به هر نوع ایدئولوژی بازداشت. فهم و دریافت آثار او همچون چهره اش  مستلزم اختیار کردن فاصله ی مناسبی میان سیمای نقش بسته بر ذهن خواننگان و حضور جسمانی اش است. بدون تردید ته مایه ای از رمانتیسم در کوشش های او برای بخشیدن ظاهری التیام یافته به کژ منظری و از دست رفتن صورت اصیل جامعه در دوران مدرن به چشم می خورد.و از انجایی که این خواست داستایفسکی در شکل گیری دیدگاه های اجتماعی و سیاسی اش موثر بود.

او نویسنده ی رمانتیکی بود که رمانتیسم را تسلایی مستعجل می دانست. به همین صورت داستان هایش نیز آزمون های ابدی و بدیعی بودند با قالبی خاص که نه تنها منشا پدید آمدن قالب هایی مناسن و درخور برای زندگی مددرن شدند ، بلکه  در نظر ژان پل سارتر کششی هستند به سوی آزادی. »

این کتاب را نشر ققنوس در قطع رقعی و با قیمت ۱۹ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما