شناسهٔ خبر: 38716 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مردم را در جریان جزئیات جایزه کتاب سال قرارمی دهیم

مهدوی‌راد گفت: عناوین همه کتاب‌هایی که به مرحله نهایی جایزه راه می‌یابند را اعلام می‌کنیم که مردم از جزئیات آن مطلع باشند و با نقد کتاب‌های برگزیده می‌توان مشخص کرد که چقدر داوری‌ها به سامان بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست خبری سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه ۱۲ مهرماه با حضور «حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد» دبیر علمی این جایزه، «مجید غلامی جلیسه» مدیرعامل خانه کتاب و «افشین داور‌پناه» معاون فرهنگی خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

«حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد» دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری در سخنانی گفت: این جایزه نه تنها در ایران بلکه در خارج از مرزهای ایران هم یک اتفاق بزرگ فرهنگی محسوب می‌شود. قرار بود از سال گذشته تحولاتی در نوع برگزاری جایزه کتاب سال ایجاد شود و با توجه به اینکه در دوره قبل ما با یک استعجال برای ایجاد این تغییرات روبرو بودیم، معیارهایی برای بهترین گزینش کتاب‌ها و امتیازدهی به آثار برتر ایجاد شد.

وی افزود: بر همین اساس تغییراتی هم در آیین‌نامه جایزه صورت گرفت که البته این موارد، مورد مطلوب ما قرار نگرفت.

مهدوی‌راد با اشاره به کمک و یاری خانه کتاب، در این خصوص بیان کرد: از همه داوران چه کسانی که از دوره اول جایزه کتاب سال کار ارزیابی آثار را برعهده داشته‌اند و چه کسانی که کم و بیش از ۱۰ تا ۲۰ سال با این عنوان در جایزه کتاب سال فعالیت کرده‌اند، درخواست کردیم که اظهارنظرهایشان را در راستای کارآمدسازی این جایزه به صورت مکتوب برای ما ارسال کنند که دو هفته قبل این اظهارنظرها را که بسیار هم دقیق و کاربردی بود، دریافت کردیم و در هفته جاری و هفته آینده همه آنها را بررسی و بر اساس خروجی و جمع‌بندی آنها، تغییرات لازم در آیین‌نامه جایزه کتاب سال را ایجاد می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما در این جایزه تنها کتاب را داوری خواهیم کرد و نه هیج جیز دیگر را. مطمئناً داوران این جایزه تنها برآیند تلاش عالمان و متفکران قبیله قلم را صرفا بر اساس آنچه که در کتاب‌هایشان آمده است، ارزیابی خواهند کرد و به هیچ سمت و سوی دیگری گرایش نخواهند داشت.

دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همچنین خاطرنشان کرد: بر این مساله استواریم کتابی را که نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اجازه نشر داده است، محترم بشماریم و آن را برای ارزیابی اثر حجت بدانیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: در سی‌وسومین دوره کتاب سال هم مانند دوره‌های قبل کتاب‌های درسی و کمک‌ درسی مورد داوری قرار نمی‌گیرند. از همه کارشناسان و نخبگان این حوزه درخواست کرده‌ایم تا بهترین آثاری را که به نظرشان می‌رسد به دبیرخانه این جایزه معرفی کنند، هر چند که آثار قابل ارزیابی از طریق مجلات نقد خانه کتاب هم رصد خواهد شد.

مهدوی‌راد ادامه داد: تلاش می‌کنیم مسیر را برای آثاری که از چشم‌مان دور می‌ماند، باز بگذاریم و بر اساس یک ماده قانونی که در آیین‌نامه گنجانده خواهد شد در چرخه داوری مورد ارزیابی قرار بگیرند و امیدواریم مراسم جایزه کتاب سال در حد توان ما و به شکلی که شایسته نام نظام جمهوری اسلامی ایران است، برگزار شود.

وی افزود: همچنین سعی می‌کنیم این کار بر اساس معیارهای پژوهشی، دانشی و ارزشی انجام شود.

دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه برگزاری این جایزه اثری بر مخاطبان کتاب‌های انتخاب شده و میزان استقبال از آنها دارد یا خیر، گفت: من همیشه برگزیدگان جشنواره های مختلف را رصد کرده و آنها را با اشتیاق خریداری می کنم و فکر می کنم که همه آنهایی که اهل مطالعه هستند هم این گونه رفتار می کنند بنابراین قطعا اثرگذاری این جایزه هم بالا خواهد بود.

وی در ادامه پاسخ به این سوال از راه‌اندازی نقد و بررسی کتاب‌های برگزیده این جایزه در سرای اهل قلم خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون پانزده نشریه نقد کتاب مختلف در سطح کشور منتشر می شود که بر همین اساس برنامه ریزی کرده ایم در سرای تهل قلم برگزیدگان جایزه کتاب سال توسط اهل فن به طور جدی نقد و بررسی کنند و نتایج آن در این نشریات منعکس خواهد شد تا مشخص شود که آیا داوری ها به سامان بوده یا خیر. علاوه بر نقد و بررسی این کتاب‌ها که در شناساندن آنها به جامعه موثر است، تصمیم گرفتیم عناوین همه کتاب‌هایی که به مرحله نهایی جایزه راه می‌یابند را اعلام کنیم که مردم از جزئیات آن مطلع باشند. تنها از این طریق است که می‌توان مشخص کرد جایزه‌ای که به یک کتاب تعلق می‌گیرد چقدر به حق بوده و چقدر ناحق.

مهدوی راد افزود: در عین حال نمی‌توان انکار کرد که نویسنده‌ای که اثری از او در یک جایزه به خصوص جایزه‌ای مانند کتاب سال برگزیده می‌شود، از این اتفاق مسرور خواهد شد و این خود مشوقی برای انجام فعالیت‌های بعدی است.

نظر شما