شناسهٔ خبر: 38731 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهدی منتظرقائم «مطالعات تلویزیونی» را می‌نویسد/ رسانه نقطه کانونی نظریه‌پردازی و روش‌شناختی

مهدی منتظرقائم، استاد علوم ارتباطات اجتماعی این روزها تالیف کتاب «مطالعات تلویزیونی» را در دست نگارش دارد.

مهدی منتظرقائم «مطالعات تلویزیونی» را می‌نویسد/ رسانه نقطه کانونی نظریه‌پردازی و روش‌شناختی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی منتظرقائم  از تالیف کتاب «مطالعات تلویزیونی» خبر داد و اظهار کرد: نزدیک به سه سال است که نگارش این کتاب را شروع کردم. کتاب «مطالعات تلویزیونی» مشتمل بر ۳۵۰ تا ۴۰۰ صفحه خواهد بود.

وی ادامه داد: چندین سال است که «مطالعات تلویزیونی» را به عنوان یکی از واحدهای درسی رشته علوم ارتباطات اجتماعی تدریس می‌کنم و بنابراین در تالیف این کتاب از درسگفتارهایم هم استفاده کردم.

این عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران، درباره مطالعات تلویزیونی توضیحاتی ارائه داد و افزود: مطالعات تلویزیونی یکی از شاخه‌های مطالعات رسانه‌ای است که مثل بقیه شاخه‌های مطالعات رسانه‌ای فقط یک رسانه به عنوان نقطه کانونی نظریه‌پردازی و روش‌شناختی انتخاب و پیرامون آن رسانه، مسائل مرتبط به سازمان، محتوا، مخاطب و در ذیل آن مباحث مربوط به تکنولوژی و تاریخچه طرح می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، مطالعات تلویزیونی اکنون در دانشکده‌ها و رشته‌های مرتبط با علوم ارتباطات دنیا جزء یکی از رشته‌های مطرح است نه یک واحد درسی! و کاری که ما اکنون در این دو سه سال انجام دادیم، در بیش از ۲۰۰ دانشگاه دنیا در مقطع کارشناسی ارشد و در چندین دانشگاه در مقطع دکترا رشته‌ای مستقل است.

وی تاکید کرد: کتاب «مطالعات تلویزیونی» به معرفی مباحث ارتباطاتی و در ذیل آن جامعه‌شناختی، اقتصاد سیاسی و مدیریتی مربوط به رسانه تلویزیون می‌پردازد. 

منتظرقائم در پایان یادآور شد: تاکنون برای نگارش ۲۰۰ صفحه کتاب از ۴۰۰ منبع انگلیسی زبان بهره گرفتم و تلاشم این است که این کتاب بر اساس منابع جدید و به روز دنیا تالیف شود. برای انتشار این کتاب هم گفت‌وگوهایی با سازمان انتشارات سمت داشتم اما قطعی نشده است. تا کنون دو فصل کتاب ناقص است، اما امیدوارم با همکاری ناشر این کتاب تا سال نو منتشر شود.

مهدی منتظر قائم، استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. در کارنامه کاری او نگارش آثاری چون «مخاطب شناسی»(۱۳۸۰)، «مجموعه گفتگو با صاحب‌نظران رسانه پیرامون حال و آینده رادیو»(۱۳۸۳)، «روسپی‌گری در ایران»(۱۳۸۴) و «ضرب و جرح در ایران»(۱۳۸۴) ثبت شده است.

نظر شما