شناسهٔ خبر: 38733 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار منتشر می‌شود

روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار به کوشش مجید عبدامین و نسرین خلیلی از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتشر می‌شود. این کتاب حاصل بازخوانی و تصحیح مجموعه اسناد خاطرات ناصرالدین‌شاه (مرکز اسناد تاریخی کاخ گلستان) است.

 

روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار منتشر می‌شود

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار» به کوشش مجید عبدامین و نسرین خلیلی از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دست چاپ است و به زودی در اختیار علاقه‌مندان مطالب تاریخی قرار خواهد گرفت.

این کتاب حاصل بازخوانی و تصحیح مجموعه اسناد خاطرات ناصرالدین‌شاه ( مرکز اسناد تاریخی کاخ گلستان) است. مطالب عرضه شده در این مجموعه خاطرات، گره‌گشای بسیاری از مغفولات تاریخی سال‌های پایانی حیات ناصرالدین‌شاه است که به سبب کمبود منابع کافی برای پژوهش، کوششگران این عرصه را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.

ناصرالدین‌شاه قاجار در راه بازگشت از سفر سوم فرنگستان و در هنگام خروج از شهر بوداپست مجارستان، دفتر خاطرات روزانه جدیدی را در دست گرفته و آن دفتر را تا زمان ورود به تهران و عزیمت به شهرستانک و سلطنت‌آباد و مناطق ییلاقی اطراف تهران - به قصد شکار و تفرج- ادامه داده و خاطرات خود را تا روز پنجشنبه ۱۷ صفر سال ۱۳۰۸ق. درآن دفتر به ثبت می‌رساند.

سپس از شب سوم ربیع‌الاول سال ۱۳۰۸ق. دفتر خاطرات حاضر را در دست گرفته و در محل اطاق برلیان کاخ گلستان تهران، شروع به نگارش خاطرات خود در این کتاب کرده است. در ادامه، شرح وقایع روازنه وی تا اواسط ربیع‌الثانی سال ۱۳۰۹ق. ادامه می‌یابد.

نظر شما