شناسهٔ خبر: 38754 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بیش از ۸۰ درصد بازار کتاب کودک و نوجوان ترجمه است

حمزه زاده با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال ۱۸۰ کتابفروشی به دلیل وضعیت بد مالی و بی رونقی بازار تعطیل شده اند، گفت: هر چند ما به درخت حوزه هنری تکیه زده ایم اما از حوزه میوه چندانی بر سر ما نمی ریزد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ جشن بزرگ کتاب کودک و نوجوان سوره مهر عصر دیروز دوشنبه ۱۳ مهر با حضور محمد حمزه زاده مدیرعامل انتشارات سوره مهر، فتاحی سرپرست دفتر ادبیات کودک و نوجوان، عزت الله الوندی دبیر دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری و شاه آبادی مسئول تولید انتشارات سوره مهر و جمع کثیری از نویسندگان در فروشگاه سوره مهر برگزار شد.

محمد حمزه زاده، مدیرعامل انتشارات سوره مهر در این مراسم گفت: خوشحالم به عنوان کسی که زمانی قصه کودک و نوجوان می نوشته است امروز در این جشن حضور دارم، در جشنی که از ۱۵۰ عنوان کتاب از ۲۰ نویسنده کودک و نوجوان رونمایی می شود.

حمزه زاده با بیان اینکه قبل از انقلاب چیزی به عنوان ادبیات کودک و نوجوان نداشتیم، عنوان کرد: در حال حاضر ادبیات کودک و نوجوان در نقطه اوجش است که امیدواریم این رشد ادامه داشته باشد.

وی ضمن تشکر از احمد دهقانی و فتاحی بیان کرد: امیدوارم اعتماد شما نویسندگان به سوره مهر و حوزه هنری ادامه داشته باشد امیدوارم با حضور آقای شاه آبادی در بخش تولید سوره مهر آثار مرتب تر چاپ شود و شرمندگی ما کمتر و شما هم دست به قلم تر شوید.

مدیرعامل انتشارات سوره مهر با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد بازار کتاب کودک و نوجوان دست ترجمه است، اظهار داشت: این یک ضعف است که ناشران نتوانستند از ظرفیت موجود استفاده کنند.

حمزه زاده با اشاره به فضای کار نشر در کشور خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال ۱۷۰ کتابفروشی به دلیل وضعیت مالی و بی رونقی کتاب تعطیل شده اند. در این شرایط ما تلاش می کنیم که چراغی روشن نگه داریم و تعدادی کتاب را چاپ کنیم.

وی ادامه داد: ما هم یک انتشاراتی هستیم و درگیر مشکلات موجود در بازار نشر هستیم، درست است که به یک درخت حوزه هنری تکیه کرده ایم اما از حوزه میوه چندانی بر سر ما نمی افتد.

مدیرعامل انتشارات سوره مهر درباره اثرات در نوبت چاپ اظهار داشت: آقای شاه آبادی و همکارانش برنامه هایی تدوین کردند که تا پایان امسال کتاب هایی که در نوبت چاپ هستند در جریان آماده سازی قرار گیرند و چاپ شوند.

حمزه زاده عنوان کرد: بخشی از آماده سازی کتاب بر عهده ناشر و بخشی دیگر بر عهده تصویرگر است. برخی کارها هست که شش ماه است در اختیار تصویرگران است و کتابی هم داریم ظرف ۲-۳ هفته چاپ شده است.

وی با بیان اینکه دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری بخش نوعی در انتشارات سوره است، گفت: در این وضع اقتصادی نشر امیدواریم با برنامه ریزی دقیق آماده سازی چاپ کتاب ها را داشته باشیم و عدم پرداخت ها به نویسندگان رفع بشود و پرداختی ها را مرتب تر داشته باشیم که از شرمندگی شما نویسندگان دربیاییم.

بر اساس این گزارش، فتاحی، مسئول دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری در این مراسم با بیان اینکه چنین جمعی برای سوره مهر افتخار است، گفت: هدف از رونمایی این ۵۰ عنوان کتاب بیشتر جمع شدن دوستان نویسنده بود و اینکه بگوییم افرادی که در دفتر هستند همه تلاش خود را می کنند که کارها به موقع دربیاید و حق تالیف ها به موقع پرداخت شود.

فتاحی تصریح کرد: یکی از کارهایی که توانستیم بکنیم این بود که مراسم رونمایی و تشکر از دوستان را برگزار کنیم.

مسئول دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری ضمن ابراز خوشحالی از ورود شاه آبادی به بخش تولید این دفتر خاطرنشان کرد: آقای شاه آبادی سابقه نویسندگی دارند و دوستان ایشان را می شناسند و ایشان هم به کار نشر و کودک و نوجوان آشنا هستند.

گفتنی است، در پایان مراسم لوح تقدیر به زهره پری رخ، طیبه رضوانی، یونسی، مریم زرنشان، محمد پوروهاب، محمدرضا شمس، ابراهیمی، فرهاد حسن زاده، کمال شفیعی، احمد میرزاده، فتاحی، اسدالله شعبانی، غلامرضا بکتاش، موسوی زاده، الوندی و سپیده خلیلی اهدا شد و به همه نویسندگان حاضر در این جشن مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بن کارت بابت خرید از فروشگاه سوره مهر داده شد.

نظر شما