شناسهٔ خبر: 38768 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» منتشر شد

کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» نوشته سیدمحمدرضا دربندی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در مقدمه کتاب که با ادبیاتی امروزین تالیف شده، آمده است: «به هر میزان که به مبدأ و مقصد جهان واقف باشیم، پیمودن راه و زندگی، برای ما معنادارتر می‌شود و بدیهی است، درکِ حیات، به راه، معنا، شور و روشنایی می‌بخشد و طی مسیر را، جان‌بخش و روح‌افزا می‌نماید».

دربندی که برای تدوین این کتاب ۲۵ سال پژوهش و در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است، در مقدمه تاکید می‌کند: «در عصر حاضر، بشرِ خسته از دنیای مدرنیسم که برایش بی‌معنایی، بی‌هنجاری و ازخودبیگانگی - یعنی آنومی و الیناسیون، بیماری دوقلوی مدرنیسم - را در پی داشت، برای معنابخشی به زندگی و به خود آمدن، راه خود را آغاز کرده است. او پای به دوره پسامدرن گذاشت، اما تا یافتن راه، دائم سرگشتگی را تجربه خواهد کرد. نقطه روشن این است که انسان خسته از مدرنیسم، این فرایند را آغاز کرده است».

1

وی معتقد است: انسان از همان آغاز که پای بر زمین نهاد، با پرسش‌هایی چون از کجا آمده‌ام؟ برای چه آمده‌ام؟ به کجا خواهم رفت؟ آیا این جهان خالقی دارد؟ و امثال این پرسش‌ها، روبرو بوده است؛ پرسش‌هایی که همواره به دغدغه اصلی بشر تبدیل شده‌اند. به قول هایدگر: انسان، حیوان ناطق نیست، بلکه انسان پرسشگر است. گویا، روح سرگشته او از جایی آمده است که هوس بازگشت را همواره زنده نگه می‌دارد.

سیدمحمدرضا دربندی با طرح این موضوع که جوان سرگشته امروز، در این تکاپو برای پیدا کردن جوابِ پرسش‌های بنیادین، جستجو می کند وآن گاه، یا پاسخ اصیل را می‌یابد و یا این که پای در راه سرگشتگی فلسفی، پوچ‌گرایی و معضلات فراگیر اجتماعی، همچون خودکشی، اعتیاد، سرخوردگی، افسردگی و گرایش به عرفان‌های کاذب، می‌نهد، پیشنهاد می دهد که قبل از مواجه شدن با این سونامی فکری، بهتر است جوانان، یک دوره مسایل اعتقادی خود را مرور کرده و به رفع اشکالات فکری خود بپردازند.

در این کتاب، سعی شده است تا از پی هر بحثِ نظری، استفاده‌ای عملی نیز به‌دست آید و از علم به عمل، از دین به تدین و از دین‌شناسی به دین‌باوری، رسید. کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» در ۲۸۸ صفحه در قطع وزیری با ا قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

نظر شما