شناسهٔ خبر: 38785 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«هنر و تجربه» یک‌ساله شد

در ابتدا بسیاری گمان می‌کردند شاید عمر «هنر و تجربه» بسیار کوتاه‌تر از چیزی باشد که مدیران آن تغییراتی را در ذائقه مخاطب متوجه شوند. اما این گروه سینمایی ١٣ مهرماه تولد یک‌سالگی‌اش را جشن گرفت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ تغییر ذائقه مخاطب و شکل و شمایل سینما از اهداف اولیه تشکیل گروه سینمایی «هنر و تجربه» بود؛ گروه سینمایی‌ای که در دولت جدید با حمایت سازمان سینمایی پا گرفت. در ابتدا بسیاری گمان می‌کردند شاید عمر «هنر و تجربه» بسیار کوتاه‌تر از چیزی باشد که مدیران آن تغییراتی را در ذائقه مخاطب متوجه شوند. اما این گروه سینمایی ١٣ مهرماه تولد یک‌سالگی‌اش را جشن گرفت؛ جشنی که بسیاری در شادی آن سهیمند. فیلم‌سازان جوان و تجربه‌گرایی که با اهداف و نگاهی تازه، قدم به این سینما می‌گذارند و سعی دارند حرف جدیدی بزنند اما شاید تا پیش از این ناامیدی از عدم نمایش فیلمشان در سینما، انگیزه‌های کافی را از آنها می‌گرفت اما طی یک‌سال گذشته بسیاری از همین جوان‌ها فیلم‌هایشان را با انبوهی از تماشاگران در بهترین سالن‌های سینما تماشا کرده‌اند. فیلم سینمایی«ماهی و گربه» از آن دست فیلم‌هایی بود که باوجود موفقیت‌های بسیارش در فستیوال‌های خارجی، استقبال مخاطب ایرانی از اکران آن چندان مشخص نبود. اما این فیلم توانست رکورددار فروش این گروه سینمایی شود و ثابت کند که مخاطب با وجود تعداد اندک سالن باز هم از فیلم خوب استقبال می‌کند.  گروه سینمایی هنر و تجربه طی یک‌سال گذشته ١٣٠ عنوان فیلم سینمایی، مستند، کوتاه و انیمیشن اکران کرد و ٣١٠ هزار تماشاگر برای دیدن این فیلم‌ها به سینماهای این گروه سینمایی رفتند. فروشی نزدیک به ٢٠‌ میلیارد ریال رقمی است که «هنر و تجربه» در این یک‌سال از محل گیشه سینماهایش (فرهنگ، کوروش، موزه سینما و هویزه مشهد، خانه هنرمندان و سوره اصفهان) داشته است.  در یک‌سال گذشته برخی از اهالی سینما نقد‌هایی به عملکرد گروه سینمایی «هنر و تجربه» داشتند و برخی دیگر حمایتشان را به شکل‌های مختلف اعلام کردند. محمدحسین فرحبخش، ازجمله سینماگرانی بود که طی یک مناظره تلویزیونی با امیرحسین علم‌الهدی، دبیر شورای سیاست‌گذاری و مدیر اجرائی گروه هنر و تجربه، آمار اعلام‌شده از سمت این گروه سینمایی را غیرواقعی اعلام کرد و از فیلم‌های این گروه به‌عنوان فیلم‌هایی یاد کرد که می‌توان از آنها برای شکنجه‌دادن افراد استفاده کرد و گفت: فیلم‌سازان این‌گونه فیلم‌ها باید آثارشان را به دوست و برادر و خواهر خود نشان دهند. 
از سوی دیگر بسیاری دیگر معتقدند که با طی‌شدن یک‌سال از حیات این گروه سینمایی می‌توان کاستی‌ها را شناسایی کرد و با قدرت بیشتری این مسیر را ادامه داد.  یدالله صمدی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با «شرق»، به هدف تشکیل این گروه سینمایی اشاره کرد و گفت: لزوم سینمای تجربی و فیلم‌هایی از این جنس در سینمای ایران به‌شدت احساس می‌شود. خصوصا حضور نسل جوان فیلم‌ساز که غالبا با این نگاه فیلم می‌سازند و می‌توانند از طریق ساخت چنین فیلم‌هایی و اکران آن در گروه سینمایی هنر و تجربه انگیزه بیشتری برای ادامه مسیرشان پیدا کنند. اما تصور می‌کنم بعد از گذشت یک‌سال از تشکیل این گروه می‌توان نقاط قوت و ضعف آن را بهتر شناسایی کرد و درباره آن حرف زد.  او ادامه داد: معتقدم که حضور گروه سینمایی هنر و تجربه به شرطی که آسیبی به بدنه نحیف سینمای ایران نزند بسیار خوب است و این گروه باید همچنان از حمایت‌های دولتی برخوردار باشد. مخاطبان سینمای ایران طی یک‌سال گذشته، شاهد نمایش فیلم‌های متفاوت‌تری از سینمای ایران بودند و حالا با قدرت بیشتری می‌توان گفت هنر و تجربه جایی است که می‌توان نوع دیگری از سینما را در آن یافت و مخاطبانش هم این تفاوت را درک کرده و روزبه‌روز به آمارشان اضافه می‌شود. 

نظر شما