شناسهٔ خبر: 38802 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتظار تحریم نمایشگاه فرانکفورت توسط هیچ کشوری را نداریم

کاجا بوهن مدیر امور ارتباطات نمایشگاه فرانکفورت با اصرار بر موضع رسمی این نمایشگاه در حمایت از حضور سلمان رشدی گفت: انتظار انصراف از حضور در نمایشگاه توسط هیچ کشوری را نداریم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حواشی ایجاد شده پیرامون حضور سلمان رشدی، نویسنده مرتد در مراسم نشست خبری افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت و واکنش‌ها به آن کماکان ادامه دارد و در تازه‌ترین اتفاق روز گذشته یورگن بوس رئیس نمایشگاه فرانکفورت در پاسخ به نامه جمعی از تشکل‌های نشر و نیز نامه رسمی معاون فرهنگی وزیر ارشاد اعلام کرد که به دلیل آنچه «پایبندی به آزادی بیان» می‌دانند تغییری در برنامه سخنرانی این نویسنده در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه امسال ایجاد نخواهد شد. 

در همین زمنیه خبرگزاری مهر برای تبیین موضع رسمی مسئولان نمایشگاه فرانکفورت مصاحبه‌ای کوتاه با کاجا بوهن مدیر امور ارتباطات این نمایشگاه انجام داده است. مدیری که بر موضع رسمی نمایشگاه در حمایت از سخنرانی سلمان رشدی به رغم تمام اعتراضات اصرار دارد و در عین حال صراحتا می‌گوید انتظار تحریم نمایشگاه از سوی هیچ کشوری را ندارند.

متن پاسخ‌های بوهن به سوالات خبرنگار مهر را در ادامه می‌خوانید؛

* با توجه به اینکه امسال مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت کشور اندونزی است که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان به شمار می‌رود، دعوت از سلمان رشدی به عنوان نویسنده در نشست خبری افتتاحیه نمایشگاه را نوعی توهین به جامعه مسلمان حاضر در نمایشگاه نمی‌دانید؟ هدف از این دعوت از سوی نمایشگاه چیست؟

نمایشگاه کتاب فرانکفورت در تبادل دائمی با شرکا و گروه‌های اندونزیایی است که امسال مهمان ویژه نمایشگاه فرانکفورت هستند و در این زمینه از طرف آنها هیچ گونه نارضایتی اعلام نشده است.

* برنامه سلمان رشدی در نمایشگاه تنها سخنرانی در نشست خبری افتتاحیه است یا برنامه‌ای برای رونمایی از کتاب نیز دارد؟

آقای رشدی در کنفرانس خبری که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه برگزار می‌شود حاضر می‌شود. این مراسم روز ۱۳ اکتبر  و از ساعت یازده صبح در مرکز رسانه‌ای نمایشگاه برگزار می‌شود و در آن آقای رشدی درباره کتاب تازه خود و نویسندگی در عصر معاصر صحبت می‌کنند.

آقای یورگن بوس رئیس نمایشگاه و هاینریش راته مولر رئیس انجمن ناشران و کتابفروشان آلمان نیز در این مراسم سخنرانی خواهند داشت.

مراسم آغاز به کار رسمی نمایشگاه امسال در ساعت ۵ عصر برگزار می‌شود. در این مراسم سخنرانی‌هایی توسط وزیر آموزش و فرهنگ اندونزی و نیز جونان محمد ادیب اندونزیایی انجام می‌شود. مونیکا گروته کمیسر فرهنگ و رسانه دولت فدرال آلمان و دیگر نمایندگان سیاسی کشور ما و نیز نمایندگانی از انجمن ناشران آلمان و اعضا‌ برگزار کننده نمایشگاه نیز در این مراسم حضور دارند.

* به دلیل احتمال تحریم نمایشگاه در سال جاری توسط کشورهای مسلمان و اعتراض رسمی ایران به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛ قصد تغییر در برنامه حضور وی در این نمایشگاه را دارید یا خیر؟ واکنش شما به این اعتراضات چیست؟

نمایشگاه کتاب فرانکفورت همیشه حامی آزادی بیان بوده و در عین حال انتظار انصراف از حضور در نمایشگاه از سوی هیچ کشوری را نداریم.

 

کفتگو: حمید نورشمسی

نظر شما