شناسهٔ خبر: 38816 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لذت مطالعه با« داستان های کوتاه کافکا»

«داستان های کوتاه کافکا» باترجمه«علی اصغر حداد» متشکل از اثاری است که زمان حیات و پس از مرگ این نویسنده ی بزرگ را شامل می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  منظور از داستان های کوتاه کافکا مجموعه آثاری است که در زمان حیات این نویسنده و نیز پس از مرگ او به این نام خوانده شدند. البته کافکا به دوست نزدیک خود «ماکس برود» وصیت کرده ‌بود که تمام آثار منتشر نشده ی او را نخوانده بسوزاند اما ماکس برود از این دستور وصیت‌نامه سرپیچی کرد و بیشتر آثار کافکا را منتشر کرد که در زمره ی تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب به شمار می‌آیند و  با این کار دوست خود را به شهرت جهانی رساند.

گفتنی است که برخی از آثار گرد امده در« داستان های کوتاه کافکا» را نمی توان داستان نامید. اصولا کابرد مفاهیمی همچون داستان یا قصه در مورد بخش اعظمی از نوشته های کوتاه کافکا  چندان خالی از اشکال نیست زیرا این اثار اشکال ادبی دیگری همچون «حکایت» و «تمثیل» را نیز در بر می گیرد. کتاب حاضر در ۴ بخش تنظیم شده است؛ آثاری که در زمان حیات کافکا منتشر شدند، آثاری که کافکا به طور پراکنده در مجلات ادبی منتشر کرد، آثاری که پس از مرگ کافکا منتشر شدند، تمثیل‌ها و پارادوکس‌ها.

از جمله آثاری که در زمان حیات کافکا منتشر شدند و در این کتاب امده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

«تاملات»، «بچه ها در جاه ی روستایی»، « افشای یک مرد رند»، «گردش ناگهانی»، «تصمیم»، «گشت و گذار در کوهستان»، « شوربختی مرد مجرد»، «بازرگان» و ...

آثاری که در زمان حیات کافکا در مجلات منتشر شده است و در این کتاب گرد آوری شده ان عبارت اند از :

«سرو صدای بسیار»و«لاوک سوار»

از جمله آثاری که پس از مرگ کافکا منتشر شده و در این مجموعه آمده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

«شرح یک نبرد»، «تدارک عروسی در روستا»، «آموزگار دهکده»، «بلوم فلد،عزب میانسال»، «پل»، «دیوار چین»، «همسایه»، «حیوانی با دو نژاد» و ...

«فرانتس کافکا» درسوم ژوئيه ۱۸۸۳، در یک خانواده آلمانی‌زبان یهودی در پراگ به دنیا آمد. در آن زمان پراگ مرکز بوهم بود، سرزمینی پادشاهی متعلق به امپراتوری اتریش - مجارستان. او بزرگ‌ترین فرزند خانواده بود و دو برادر کوچک‌تر داشت که قبل از شش سالگی فرانتس مردند و سه خواهر که در جریان جنگ جهانی دوم در اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها جان باختند. پدرش بازرگان یهودی و مادرش زنی متعصب بود. کافکا در سال ۱۹۰۱ دیپلم گرفت و سپس در دانشگاه «جارلز یونیورسیتی» پراگ شروع به تحصیل در رشته شیمی کرد، ولی پس از دو هفته، رشته خود را به حقوق تغییر داد. کافکا در طول زندگیش فقط چند داستان کوتاه منتشر کرد که بخش کوچکی از کارهایش را تشکیل می‌دادند و هیچ‌گاه هیچ‌یک از رمان‌هایش به پایان نرسید (به جز شاید مسخ که برخی آن را یک داستان بلند می‌دانند). نوشته‌های او تا پیش از مرگش چندان توجهی به خود جلب نکرد.امت بعد از مرگش آثاری از او که توسط دوستش منتشر شد او را به شهرت جهانی رساند.

فرانتس کافکا به علت ابتلا به بیماری سل درگذشت. وی زمانی که برای درمان این بیماری به استراحتگاهی در وین رفته بود در سوم ژوئن ۱۹۲۴، در همان جا دیده از جهان فرو بست. بدن او را به پراگ بردند و در تاریخ ۱۱ ژوئن ۱۹۲۴ در گورستان جدید یهودی‌ها در «ژیشکوف» پراگ به خاک سپردند.

نظر شما