شناسهٔ خبر: 38822 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

این روزهایِ بازار کتاب / ˝آینده ذهن˝، کتابی برای روزنامه نگاران و رمانی از ژول ورن

˝آینده ذهن˝ نوشته میچیو کاکو، اثری از ژول ورن با عنوان ˝فانوس دریایی آخر دنیا˝ و ویراست دوم کتاب تیترنویسی نوشته مجید رضائیان از تازه‌های کتاب این روزها هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ آینده ذهن" عنوان کتابی است که در نشر ققنوس منتشر شد. این کتاب نوشته میچیو کاکو است که محمداسماعیل فلزی آن را به فارسی برگردانده است.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: "باید تاکید کنم که من متخصص علوم اعصاب نیستم، بلکه فیزیکدانی نظری ام که به فلسفه ذهن علاقه دارم. امیدوارم مزیت بررسی مسئله از دید یک فیزیکدان بتواند بر عمق دانش ما بیفزاید و درک تازه ای از آشناترین و در عین حال غریب ترین پدیده موجود در کیهان یعنی مغز ارائه دهد."

بخشی از این کتاب:" هرچند حیوانات می توانند فهم مناسبی از موقعیت خود در فضا داشته و تا حدودی در برابر دیگر اعضا هوشیار باشند، معلوم نیست آیا می توانند به طور سازمان یافته برای آینده برنامه ریزی کنند و تصوری از "فردا" داشته باشند یا خیر. بیشتر حیوانات، حتی حیوانات اجتماعی که مجهز به سیستم پیشرفته لیمبیک اند در برابر موقعیت هایی مثل حضور شکارچی یا جفت های بالقوه بیشتر با تکیه بر غریزه پاسخ می دهند تا برنامه ریزی سازمان یافته برای آینده.

مثلا پستانداران در زمستان برنامه خاصی برای خواب زمستانی ندارند و عمدتا بر اساس غریزه به هنگام افت دما به خواب می روند. نوعی حلقه بازخورد برای تنظیم خواب زمستانی وجود دارد. خودآگاهی آن ها تحت شعاع پیام هایی است که از حواس می رسد. هیچ گونه شواهدی دال بر این که آن ها برای فرورفتن به خواب زمستانی طرح ها و نقشه های گوناگونی را بررسی کنند، نداریم. شکارچی ها وقتی از هوش و حیله و راه رفتن آرام و بی صدا برای غافلگیر کردن طعمه استفاده می کنند در حال پیش بینی آینده اند. اما این برنامه ریزی غریزی و محدود به مدت زمستان شکار است. پریمات ها (نخستی ها) می توانند (مثلا برای پیدا کردن غذا) نقشه های کوتاه مدت بکشند. اما هیچ دلیلی در دست نداریم که آن ها قادر به برنامه ریزی به مدت بیش از چند ساعت باشند..."

میچیو کاکو استاد فیزیک و یکی از بنیان گذاران "نظریه ریسمان" است و در این کتاب به پیچیده ترین موضوع مطرح در جهان علم یعنی مغز انسان پرداخته است. او در این اثر، تحقیقات مختلف و شگفت آوری را که در نقاط گوناگون جهان برپایه جدیدترین پیشرفت های علوم اعصاب و فیزیک انجام شده اند، بررسی کرده است. کتاب پیش رو از روی نسخه اصلی که در سال ۲۰۱۴ توسط انتشارات Doubleday منتشر شده است.

این کتاب در ۴۷۲ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۲۴ هزار تومان منتشر شده است.

مهر همچنین خبر از انتشار دو کتاب دیگر با عناوین "فانوس دریایی آخر دنیا" اثر ژول ورن و ویراست دوم کتاب "تیترنویسی" اثر مجید رضاییان خبر داد.

ترجمه رمان "فانوس دریایی آخر دنیا" نوشته ژول ورن به عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه "داستان های خارجی" انتشارات امیرکبیر منتشر و راهی بازار نشر شد.انتشارات امیرکبیر به تازگی یکی از عناوین جدید مجموعه "داستان های خارجی" خود را منتشر و راهی بازار نشر کرده است. این کتاب که "فانوس دریایی آخر دنیا" نام دارد، اثری از ژول ورن نویسنده شناخته شده فرانسوی است که به نوشتن داستان های علمی تخیلی شهره است.

این رمان، داستانی از مبارزه و خیر را در بر می گیرد که ظاهرا برای کودکان و نوجوانان نوشته شده اما محتوای آن با موضوع مبارزه خیر و شر، تمام گروه های سنی مخاطب را در بر می گیرد. در داستان "فانوس دریایی آخر دنیا" هر دو گروه خوب و بد نسبت به بعضی رویدادهای معین، نظرات مشابهی دارند اما، هدف های متضادی دارند و به همین دلیل هم بین شان مبارزه رخ می دهد.

"فانوس دریایی آخر دنیا" به عنوان نود و ششمین عنوان "داستان های خارجی" امیرکبیر به چاپ رسیده است. نسخه مورد استفاده در ترجمه این کتاب، ترجمه و ویرایش ویلیام بوچر از متن ژول ورن بوده است. بازگردانی این کتاب به فارسی، توسط غلامحسین سدیر عابدی انجام شده است.

این کتاب در ۲۲۲ صفحه و با قیمت ۸۵۰۰ تومان منتشر شده است.

و در آخر ویراست دوم کتاب تیترنویسی نیز منتشر شد.

نویسنده در ویراست جدید این کتاب به مبحث ساختار تیتر از نظر نشانه‌شناسی و تیترهای بینامتن پرداخته و تأثیرپذیری تیتر میزبان از تیترهای میهمان را با نگاه افرادی همچون ژولیو کریستوا و ژاک دریدا مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

او در این کتاب به سه کاربرد مهم تیتر همچون "تشبیه مطلق" "مشروط" و تفصیلی از نظر ژورنالیستی اشاره کرده و سپس انواع تیترنویسی را از نظر "فرمی" و نگاه نقدگرایانه، بررسی کرده است. رضائیان در ادامه به تفاوت تیترهای چاپی و اینترنتی و روند تیترنویسی در وب یک و وب دو پرداخته و به وجوه تمایز در نسل اول اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یا وب دو اشاره کرده است. وی چالش‌های پیش‌رو در ژورنالیسم حرفه‌ای یا شبکه‌های اجتماعی را که از آن به روزنامه‌نگاری جایگزین یاد می‌شود، نیز مورد کنکاش قرار داده است. در چاپ دوم این کتاب فصلی به نام "ساخت تیترها در اتاق تیتر" اضافه شده است. این قصل حاوی تجربیات تیترنویسی و سردبیری نویسنده در اتاق‌های تیتر و شوراهای تیتر است.

در ویراست جدید تیترنویسی رضاییان به موضوعاتی همچون: تیترشناسی پیش از تیترنویسی؛ با زبان تیتر؛ ساختار تیتر؛ اطلاعات پیام و کارکردهای تیتر؛ ویژگی‌های تیتر؛ تکنیک‌های تیترنویسی؛ انواع تیتر؛ جایگاه تیتر در انواع و سبک‌های روزنامه‌نگاری؛ موسیقی در تیتر؛ تیترنویسی فرمی و ساخت تیترها در اتاق تیتر پرداخته شده است.

ویراست دوم کتاب "تیترنویسی" در ۲۳۲ صفحه از سوی انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

نظر شما