شناسهٔ خبر: 38830 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اقتصاد دانشگاه های دولتی باید مورد توجه قرار گیرد

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما اگر نتوانیم اقتصاد دانشگاه‌ها را حل کنیم نمی‌توانیم با دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه‌های سعودی که منابع مالی بالایی دارند رقابت کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدمهدی طهرانچی  صبح امروز در گردهمایی معاونان اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، به سوره یوسف اشاره کرد و گفت: در حاکمیت و اداره امور آینده نگری بحث مهمی است.

وی افزود: کسانی که می‌خواهند آینده‌نگری داشته باشند باید انسان‌های عالمی باشند و بتوانند از افق کار آینده نکات روشنی استخراج کنند بنابراین از سوره یوسف برای افرادی که در بستر برنامه ریزی قرار دارند می توان آینده نگری، برنامه ریزی، امانتداری را برداشت کرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به رتبه بندی اخیر دانشگاه های جهان اشاره کرد و افزود: تا اسم رتبه‌بندی به میان می آید ذهن‌ها به سمت امور آموزشی و پژوهشی حرکت می کند در صورتی که از ۳ شاخص مهم آن، یکی هم مرتبط با مسائل مالی دانشگاه‌هاست و به اقتصاد آموزش عالی توجه دارد.

وی با تأکید بر اینکه ‌آموزش عالی برای آینده و پیشرفت است، گفت: آیا ما صرفاً یک سازمان آموزشی برای دانشجو هستیم یا علاوه بر سازمان آموزشی یک سازمان پژوهشی، فرهنگی و سازمان اداری نیز هستیم؟ اگر سازمان اداری دانشگاه ناکارآمد باشد چه توجیهی است که دانشجو در ادامه آن نگاه آرمانی داشته باشد.

طهرانچی افزود: اگر می‌خواهیم شهر الکترونیک داشته باشیم اول باید دانشگاه‌ها در این حوزه پیشرو باشند و پیشرفت کافی را در این خصوص داشته باشند وگرنه در آموزش غیرمستقیم نمی‌توانیم دانشگاه را به عنوان یک سازمان کارآمد نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر نتوانیم اقتصاد دانشگاه‌ها را حل کنیم نمی‌توانیم با دانشگاه‌هایی که منابع مالی بالایی دارند رقابت کنیم از جمله دانشگاه‌های سعودی که با پول از ما برتر می‌شوند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اگر نتوانیم بر روی قابلیت‌های پژوهشی خود سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم پیشرفتی نخواهیم داشت ما نباید بگوییم کشش بازار را برای دانشگاه‌های خصوصی می‌گذاریم و دانشگاه‌های دولتی باید با منابعی که دارند اداره شوند.

نظر شما