شناسهٔ خبر: 38839 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه ۸ هزار واحد درس معارف در دانشگاه های علوم پزشکی

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از ارائه ۸ هزار و ۶۲۸ واحد از دروس گروه معارف در دانشگاه های علوم پزشکی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر داوود رنجبران در همایش هم اندیشی مدیران و اعضای هیات علمی گروه های معارف اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی افزود: کسب دانش و دانش افزایی را به عنوان  توصیه ها و تأکیدات پیامبر اکرم (ص)  یاد کرد و گفت: ایشان برای عالمی که تدریس می کند صفاتی ذکر می کنند.

وی تصریح کرد: یک عالم باید بتواند شک و تردید را به یقین تبدیل کند و اعتقادات و رفتار افراد را از شک بیرون می آورد.

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: در مباحث نظری، عقاید و نظرات دانشجویان دست ماست که می توانیم باعث ایجاد شک شویم و یا آنها را به راه حقیقت راهنمایی کنیم همچنین عالم باید بتواند مخاطب را از کبر و غرور به سمت تواضع و فروتنی سوق دهد تا موجب انسجام در جامعه شود.

رنجبران با بیان اینکه در فضای موجود جامعه شاهد نوعی بحران سرمایه های اجتماعی هستیم، خاطر نشان کرد: متاسفانه در جامعه ارتباطات دچار اختلال شده و شاهد عدم اعتماد افراد به یکدیگر، پرخاشگری و دشمنی های سیاسی هستیم که گاهی گریبان دانشجویان را می گیرد بنابراین وظیفه اساتید معارف است که بتواند جوانان را از این فضای دشمنی و کینه دور کند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت عیسی (رع) خاطرنشان کرد: حواریون از حضرت عیسی پرسیدند که برای کسب دانش پیش کدام عالم برویم که ایشان فرمودند پیش عالمی بروید که رؤیت او شما را به یاد خدا بیندازد، سخن و منطق او شما را به عمل ترغیب کند و در فضای عمومی شما را به آخرت هدایت کند.

رنجبران اهداف این هم اندیشی را ایجاد هماهنگی بین اهداف وزارت بهداشت، معاونین آموزشی و مدیران گروه های معارف دانشگاه ها، معرفی و آشنایی با روش های جدید برای ارائه دروس معارف، آموزش و طراحی دروس متناسب با انتظارات حرفه ای رشته های علوم پزشکی و  آشنایی با سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی عنوان کرد.

وی به استقبال دانشجویان از مباحث اخلاق و آیین زندگی اشاره کرد و گفت: در این دروس، روش های رفتاری در زندگی با بهره بردن از آیات و روایات برای دانشجویان آورده شده که بر اساس آن سبک زندگی اسلامی آنان را در حوزه های سخن گفتن و رفتارهای اجتماعی تقویت کند.

معاون آموزوشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بر ضرورت استفاده از اساتید مجاز  در دانشگاه های علوم پزشکی برای ارائه درس عرفان اسلامی و اندیشه اسلامی و نیز ضرورت تعادل در ارائه دروس تاکید کرد.

وی از تفاوت بسیار اندک بین گروه های معارف و دیگر گروه های تحصیلی یاد کرد و گفت: ارزشیابی گروه های معارف نه تنها از طریق دانشجویان بلکه از طریق مدیرگروه ها و بازرسان ارزشیابی می شود و در نهایت میانگین امتیازها گرفته می شود.

رنجبران با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر کیفیت دروس گروه معارف گفت: باید با ارایه دروس دینی و مذهبی در دانشجویان تحول جدی ایجاد شود.

نظر شما