شناسهٔ خبر: 38855 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میکروتئاتر عقب نشینی‌ام به جاییست که ایده‌ها در ذهن شکل ‌می‌گیرند

حسن معجونی در نشست خبری دومین دوره پروژه «میکرو لیو» درباره انگیزه خود برای راه‌اندازی این پروژه، تأکید کرد: میکرو تئاتر عقب نشینی‌ام به جایی است که ایده‌ها در ذهنم شکل می‌گیرند و این برایم دغدغه است.

 

حسن معجونی

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسن معجونی سرپرست گروه تئاتر «لیو» و کیوان سررشته مدیر و برنامه‌ریز دومین دوره پروژه «میکرو لیو» روز چهارشنبه ۱۵ مهرماه در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره دومین دوره این پروژه پرداختند. معجونی در ابتدای سخنان خود با اشاره به آغاز دور دوم پروژه «میکرو لیو» از ۲۵ مهرماه با اثری به کارگردانی الکا هدایت و پایان این دوره در اسفندماه سال جاری، گفت: در این دوره «میکرو لیو» ۶ اثر اجرا می‌شوند. در دوره گذشته که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و متأسفانه به دلیل تغییر مدیریت متوقف شد، تمرکزمان روی قصه‌های کوتاه ایرانی بود ولی در دور دوم این محدودیت را قائل نشدیم.


وی توضیح داد: پروژه «میکرو لیو» یک پروژه بینارشته‌ای است و شاید ما در این پروژه به سوی تئاتر عروسکی حرکت کنیم ولی تعریف پروژه، تئاتر عروسکی نیست. پروژه هنوز خود را تئوریزه و تعریف نکرده است و می‌توان به عنوان تئاتر اشیاء، تئاتر عروسکی و تئاتر اسباب‌بازی آن را تعریف کرد. البته تمرکز ما در این پروژه روی ماکت است. اگر در شبکه‌های مجازی و اینترنت هم به دنبال تعریف «میکرو تئاتر» باشیم به تعریف مشخصی نمی‌رسیم زیرا هنوز «میکرو تئاتر» خیلی خوب تعریف نشده و ما آرام آرام در حال رسیدن به تعریفی در این خصوص هستیم. به همین دلیل برای دور دوم «میکرو لیو» فراخوان منتشر نکردیم و قصد داریم با ۶ اجرای دور دوم پروژه، مخاطبان خود را پیدا کنیم و برای دور بعد «میکرو لیو» فراخوانی را در دی‌ماه سال جاری، منتشر کنیم.

​در ادامه سررشته نیز با اشاره به وجود بخش آموزش و پژوهش در پروژه «میکرو لیو»، اظهار کرد: در دنیا نیز تعریف خاصی از «میکرو تئاتر» وجود ندارد و ما قصد داریم گروه‌ها و کمپانی‌هایی را که در این زمینه فعالیت می‌کنند، گردهم آوریم تا به یک تعریف تئوریزه شده و مشخص برسیم.

معجونی نیز با بیان اینکه زمانی بود که عادت داشتم ماکت بسازم و زمانی که ایده‌ها را در ماکت توضیح می‌دادم خیلی برایم جذاب بود، افزود: در دوره دوم پروژه «میکرو لیو» مبنا با ماکت بودن است. من اجرای «قلعه انسانات» علی شمس را ندیدم اما تا حدی که درباره کار شنیده‌ام، کار در حال و هوای میکرو تئاتر است که البته قرار است فیلم اجرا را ببینم.

​سرپرست گروه تئاتر «لیو» درباره اینکه مخاطبان «میکرو لیو» را چه طیف‌هایی تشکیل می‌دهند، گفت: پروژه «میکرو لیو» در وهله اول یک پروژه پژوهشی است و مخاطبش در ابتدا  آشنایان این فعالیت‌ هستند که متشکل از دانشجویان و مخاطبان فعالیت‌های گروه «لیو» می شوند. وقتی این پروژه به جایگاه مناسبی برسد، طیف مخاطبان گسترده‌تری را مدنظر قرار خواهیم داد.

در بخش دیگری از این نشست نیز سررشته یادآور شد: دوره گذشته آقای معجونی در اتاقی را باز کرد و ما متوجه شدیم که این اتاق، کوچک نیست و حالا حوزه‌های مختلف را هم درگیر خود کرده است. من در کارشناسی تئاتر عروسکی تحصیل کرده‌ام و همیشه دیده‌ام که خانواده تئاتر عروسکی به دنبال مشخص کردن تعریف عروسک و تئاتر عروسکی هستند. شاید میکرو تئاتر به سؤال اساسی جامعه تئاتر عروسکی پهلو بزند و پاسخ این سؤال را که تئاتر عروسکی چیست، مشخص کند.

معجونی نیز در ادامه این بخش از نشست، اظهار کرد: همیشه دلم می‌خواست به مقوله جان‌دهی به عروسک حمله کنم. معتقدم باید از این موضوع توهم‌زدایی کنیم که اصرار داریم عروسک را شبیه خودمان کنیم. من در حوزه تئاتر عروسکی، ۲ نمایش «پدر عزیزم» و «آسانسور» را اجرا کردم. در زمان اجرای این آثار، مخاطب خود را بزرگسال در نظر گرفته بودم و علاقه‌ای به این نداشتم که چون کار عروسکی است پس مخاطب من صرفا کودکان باشند. نمایش «پدر عزیزم» خیلی شبیه به میکرو تئاتر بود و فضایی ماکت‌وار داشت. 

وی درباره مشارکت مخاطب در میکرو تئاتر به مانند تئاتر شورایی، متذکر شد: درگیری مخاطب در میکرو تئاتر از جنس دیگری است و با تئاتر شورایی متفاوت است. در میکرو تئاتر تخیل مخاطب درگیر است و مدیوم و ژانر آن با تئاتر شورایی فرق می‌کند.

این کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر ایران درباره تعامل با کمپانی‌ها و هنرمندان بین‌المللی که در زمینه میکرو تئاتر فعالیت ‌می‌کنند، برای همکاری با پروژه «میکرو لیو» تأکید کرد: ما هنرمندان و کمپانی‌ها را شناسایی می‌کنیم و برای اجرا در ایران و همچنین تدریس از آن‌ها دعوت می‌کنیم. در سفری که برای اجرای نمایش به کشور آمریکا داشتم، با چند هنرمند در زمینه میکرو تئاتر آشنا شدم که برای همکاری از آن‌ها دعوت خواهیم کرد.

معجونی با اشاره به نبود حمایت‌های لازم از سوی مدیریت فرهنگی و هنری از پروژه «میکرو لیو» در دور اول و همچنین دور دوم این پروژه و تأمین هزینه‌های برگزاری پروژه به صورت شخصی، درباره ۶ هنرمندی که در دور دوم پروژه «میکرو لیو» حضور دارند، گفت: الکا هدایت، کیوان سررشته، مهدی چاکری، مرجان پورغلامحسین، هما ساداتیان و من در دور دوم «میکرو لیو» آثاری را اجرا می‌کنیم.

کارگردان نمایش‌های «به خاطر یک مشت روبل» و «باغ آلبالو» درباره اجرای خود در دومین دوره پروژه «میکرو لیو» یادآور شد: در اجرای مدنظر خط داستانی را نسبت به گذشته کمتر کردم زیرا در دور اول پروژه روایت سهم مهمی داشت. اساسا نمی‌خواهم روی قصه تمرکز کنم زیرا در این دوره قصدمان معرفی قصه‌ها نیست و به همین خاطر آزادی عمل بیشتری داریم.

سررشته نیز درباره اجرای خود در دومین دوره «میکرو لیو»، توضیح داد: جذابیت تئاتر برای من این است که از بازنمایی صرف فاصله بگیرد و به دلیل فاصله‌ای که میکرو تئاتر با بازنمایی دارد، برایم خیلی جذاب است.

در پایان این نشست، حسن معجونی تأکید کرد: میکرو تئاتر عقب‌نشینی من به جایی است که ایده‌ها در ذهن‌ام شکل می‌گیرند و این موضوع برایم دغدغه است. وقتی دور اول پروژه «میکرو لیو» را شروع کردیم خیلی ذوق زده بودم و وقتی متوقف شد، دلسرد شدم اما حالا که مجددا این پروژه را شروع کردیم بسیار با انگیزه و خوشحال هستم.

دومین دوره پروژه «میکرو لیو» با همکاری مؤسسه هنری «موج نو» برگزار می‌شود.

نظر شما