شناسهٔ خبر: 38860 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

كتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» منتشر شد

كتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» نوشته غلامحسین محرمی، محقق پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ كتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» تلاشي است در راستاي تبيين پيشينه تفکر شيعه درباره امامت و پيشينه تاريخي واژه شيعه و واژه‌هاي هم­ مفهوم آن، بيان عقيده پيکره اصلي شيعه درباره امامت و تفاوت آن با تفکر شاخه‌ها و فرقه‌هاي جداشده از آن و جلوه‌هاي اين تفکر در زمان‌هاي مختلف. در اين تحقيق تأکيد شده که آغاز تفکر شيعه درباره امامت مربوط به عصر پيامبر(ص) است و نخستين کسانی که اين عقيده را داشتند، اصحاب آن حضرت بودند.

این کتاب دارای چهار فصل است که عناوین آن عبارتند از:  مفاهیم و منابع (در مورد شیعه، امامیه، اثنی عشریه ...)،ادوار تاریخی شیعه امامیه، مبانی روایی شیعه امامیه اثنی عشریه و شیعه اثنی عشریه، استمرار تفکر امامیه.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

«شيعه اماميه اثني­ عشريه ـ معتقدان به دوازده امام ـ که يکي از دو گروه بزرگ مسلمانان در جهان به شمار مي‌روند، معتقدند همان فرقه ناجيه ـ مورد اشاره در حديث نبوي هفتاد و سه فرقه اند؛ زيرا به اعتراف مخالفانشان، رسول خدا(ص) شيعه امير مؤمنان را رستگاران روز قيامت خوانده و اهل نجات شمرده است.

مصداق شيعه در سخنان پيامبر(ص) نمي‌تواند گروهي جز شيعيان باشد که بعدها اماميه اثني ­عشريه ناميده شدند. آنان که دنباله‌رو اسلام شان­ هستند، از عصر پيامبر(ص) شيعه علي(ع) ناميده مي‌شدند؛ هرچند افزوده ­شدن واژه اماميه به سبب تأکيد بر مقام معنوي ائمه:، افزون­بر جايگاه صرف سياسي و واژه اثني ­عشريه به دليل عينيت­ يافتن اعتقاد به دوازده امام بوده است.

از سوي ديگر، منتسبان به شيعه اماميه اثني­ عشريه تنها گروهي هستند که براي گمراه­ نشدن از صراط مستقيم، در کنار قرآن به عترت پيامبر(ص) يکي از دو ميراث گرانبهاي باقي‌مانده از ايشان ـ تمسک جسته‌اند و ايمان به سخن پيامبر(ص) را مبني بر جدانشدن عترت و قرآن از هم، براي هدايت مردم، در مقام عمل نيز به اثبات رسانده‌اند.

تنها آنان عترت پيامبر(ص) را مراجع علمي و فقهي مي‌دانند و اگر شيعه اماميه اثنی ­عشريه نبود، به واقع، گروهي نبود که در کنار قرآن، به عترت نيز چنگ زند و به فرمايش پيامبر(ص) عمل کند. در واقع، اگر اعتقاد آنان درباره امامان دوازده­ گانه معصومشان نبود، مصداق عترتي که از قرآن جدا نمي‌شود، تا در حوض بر پيامبر وارد شود، شناخته نمي‌شد و اين حديث پيامبر(ص) مفهوم روشني نمي‌يافت.

دوازده امامِ شيعه اماميه اثني­ عشريه در ميان مسلمانان، تنها کساني هستند که مي­ توان درباره آنها گفت دين بدون شناختشان ناقص و مردن، مرگ جاهلي خواهد بود؛ زيرا به تصريح قرآن، با اعلام رسمي امامت، دين تکميل و نعمت تمام شده است.باز به اعتراف مخالفان، پيشوايان معصوم شيعه اماميه اثني‌عشريه تنها مصداق‌هاي صحيح دوازده خليفه‌اي هستند که پيامبر از آمدنشان خبر داده و فرموده که دين با وجود آنها استوار خواهد بود. شيعيان امامي بر اساس احاديثي از پيامبر(ص)، پيش از تولد بيشتر امامان، نام‌ها و ويژگي­هاي آنان را مي‌دانسته، اين دانش را نسل به نسل به يکديگر انتقال داده­ اند؛ به­ طوري­ که بعدها در کتاب‌هاي مهم حديثي ثبت شده است.»

كتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» نوشته غلامحسین محرمی  با قیمت  ۱۵۰۰۰ تومان توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی وارد بازار نشر شده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.orgمراجعه کنند.

نظر شما