شناسهٔ خبر: 38869 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اظهارات کامرون باردیگر خشم رهبران اسلامی انگلیس را برانگیخت

شماری از رهبران و موسسات اسلامی انگلیسی ضمن انتقاد از اظهارات تهدید آمیز روز چهارشنبه دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در خصوص تعطیل کردن مدارس اسلامی این کشور به دلیل آنچه آن را تدریس باورهای افراط گرایانه در این مدارس می خواند، خواستار ارائه شواهد از سوی وی شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، شورای مسلمانان بریتانیا در بیانیه ای که شامگاه روز چهارشنبه منتشر کرد از نخست وزیر انگلیس خواست تا در خصوص اتهاماتی که وی در جریان سخنرانی روز چهارشنبه اش در کنفرانس سراسری حزب محافظه کار علیه مدارس اسلامی در انگلیس مطرح ساخت، شواهدی را ارائه کند.
این موسسه اسلامی با اشاره به اظهارات کامرون که در آن مدعی شده بود در برخی مدارس اسلامی دانش آموزان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و یا به آن ها مسائلی همچون عدم تعامل با سایر ادیان و یا باورهای غلط در خصوص یهودیان آموزش داده می شود، عنوان کرد: این نه اسلامی است و نه امری رایج که مدارس اسلامی بخواهند خود را منزوی کرده و یا به ترویج نفرت از سایر ادیان اهتمام ورزند.
این بیانیه می افزاید: ما امیدواریم که این اتهامات مهم قابل استناد باشد و شواهد آن ارائه شوند تا بر اساس آن اقدامات مناسب صورت گیرد.
شورای مسلمانان بریتانیا ضمن اشاره به برخی کمبودها در مدارس اسلامی در انگلیس افزود: اما ما در این خصوص از حمایت های دولت به منظور رفع این کمبودها استقبال می کنیم.
این بیانیه افزود: به نظر ما، این اقدامات [برای حل مشکل] باید از طریق اعتماد دوطرفه ، همکاری و احترام به استقلال آن ها صورت گیرد. دیدگاه امنیتی برای حل این مسائل تنها سبب ترویج فضای بی اعتمادی و عدم رضایتمندی خواهد شد که ظاهرا نخست وزیر چنین نمی خواهند.
شیخ 'ابراهیم موگرا'، یک استاد اسلامی در مدرسه ای در شهر 'لستر' انگلیس نیز با 'تکان دهنده 'خواندن اظهارات دیوید کامرون گفته است که این ادعاها ‘غیر مسوولانه’ و ناامیدکننده است.
وی گفت: مدارس اسلامی کار بسیار مهمی را انجام می دهند و این صحیح نیست که گفته شود آن ها مبلغ نفرت، غرض ورزی، خشونت و یا افکار تروریستی هستند.
ابراهیم موگرا افزود: البته چنانچه مدارسی که تعدادشان یک و یا دو عدد نیست، کار غیرقانونی انجام دهند باید مسوول شناخته شوند.
وی به ثبت رساندن مدارس اسلامی در نظام آموزش انگلیسی را بلامانع خواند، اما گفت: این مساله ای است که باید در ابعاد ملی به آن نگاه کرد و نه اینکه فقط مدارس هدف قرار گیرند؛ چون این اقدام می تواند سبب مواجهه با مسلمانان - به خاطر اقدام گروه اندکی- تلقی شود.
‘اشتیاق احمد’ از شورای مساجد ‘برادفورد’ نیز در خصوص اظهارات کامرون گفت: من فکر می کنهم که ‘دیوید کامرون’ نسبت به نقش و آنچه در مدارس اسلامی در انگلیس رخ می دهد، بد توجیه شده است. 
وی با رد این اتهام که در مدارس ‘برادفورد’ ترویج افراط گرایی صورت می گیرد، گفت: هیچ نشانه ای در برادفورد از اینکه مدارس و یا مساجد به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در ترویج افکار توطئه گرانه و یا نشر افراط گری صورت می گیرد وجود ندارد.
احمد خاطرنشان ساخت که اساتید مدارس اسلامی از نظر قانونی مدارک تدریس را کسب کرده اند و اینکه ‘آن ها از مسوولیت های قانونی شان بااطلاع هستند’. 
وی تصریح کرد: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم اما رویکرد دولت محافظه کار انگلیس باید برای تقویت صحیح کارها پیگیری شود.
دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در آخرین روز از کنفرانس سراسری حزب محافظه کار در شهر منچستر ضمن اشاره به عزم دولت انگلیس برای مبارزه با ترویج افراط گرایی گفته بود: این بچه ها [که در مدارس اسلامی شرکت می کنند] باید ذهنشان باز شود... نه اینکه افکارشان مسموم شده و قلبشان مملو از کینه شود. 
وی همچنین گفت که درصدد است تا مدارس اسلامی و سایر موسسات مذهبی در انگلیس را مجبور به ثبت رسمی و مشمول سیستم های نظارتی کند.
کامرون با بیان اینکه هر مدرسه ای که به گونه ای نسنجیده دانش آموزان را آموزش دهد، تعطیل خواهد شد، افزود: تردیدی نداشته باشید که اگر عدم شکیبایی را آموزش دهید، ما شما را تعطیل خواهیم کرد. 
بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سیاست های مردمی، گفته می شود که دست کم ۲۰۰هزار دانش آموز مسلمان در ۲ هزار مدرسه اسلامی در انگلیس شرکت می کنند. 
این گزارش همچنین می افزاید که شمار زیادی از مدارس اسلامی به صورت فوق العاده در مساجد و سایر مراکز اسلامی برگزار می شود.

نظر شما