شناسهٔ خبر: 38877 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سکوت دهه فرهنگ با ˝هزارشاعر پارسی‌گوی˝ شکست / میرجلال الدین کزازی مهمان هزار شاعر فارس

دبیر همایش بزرگ ˝هزارشاعر پارسی‌گوی˝ از برگزاری و آغاز فعالیت های دهه فرهنگ و یادروز حافظ خبرداد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ بهاره شفیعی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اعلام آغاز مجدد دهه فرهنگ فارس و برگزاری همایش بزرگ "هزار شاعر پارسی‌گوی" با حضور میرجلال الدین کزازی اظهار داشت: برنامه هزار شاعر پارسی‌گوی از فارس به‌عنوان مقدمه برگزاری جشنواره بین‌المللی ادبیات جهان روز جمعه هفدهم مهرماه جاری ساعت ۱۸:۳۰ برگزار می‌شود و از هر شهرستان فارس ۲۰ شاعر و همچنین بزرگانی مانند"استاد میر جلال‌الدین کزازی"در آن حضور خواهند داشت.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  گفت: امیدواریم برپایی این آیین در فارس مقدمه‌ای برای جشنواره بین‌المللی ادبیات جهان شود.

بهاره شفیعی افزود: انجمن‌های ادبی این استان بیشتر از سایر شهرها است اما تاکنون جشنواره‌ای که بتواند تمام این شعرا را جمع‌آورد معدود بوده و لازم است مانند جشنواره هنرهای تجسمی یا حوزه فیلم برنامه‌ای باشد که در آن شعرای فارس گرد هم آیند و آثار برتر مورد تجلیل قرار گیرد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: بر اساس پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد بنا شد جشنواره هزار شاعر مقدمه‌ای باشد تا جشنواره بین‌المللی ادبیات جهان را شیراز متکفل شود.

دبیر همایش بزرگ "هزارشاعر پارسی‌گوی" تصریح کرد: در حال حاضر اعضای هیئت‌علمی جشنواره را معرفی کردیم تا مانند جشنواره کودک اصفهان یا فجر دبیرخانه جشنواره ادبیات جهان اعم از شعر و نثر در شیراز دائر شود و البته به‌عنوان مقدمه و تمرینی برای برگزاری جشنواره‌ای در آن وسعت، ابتدا برنامه‌هایی در ابعاد استانی سپس ملی و بین‌المللی در دستور کار قرار دارد.

معاون فرهنگی ارشاد فارس بیان کرد: در این زمینه در ذیل برنامه‌های دهه فرهنگ و یادروز حافظ گردهمایی هزار شاعر را خواهیم داشت و ۲۰ شاعر از هر شهرستان فارس بنابر معرفی انجمن‌های ادبی و شعر دعوت شدند و اگرچه تمام آنان نتوانند همه شعر بخوانند اما این گردهمایی با حضور این هنرمندان و بویژه "میر جلال‌الدین کزازی" ایجاد انگیزش خواهد کرد.

میر جلال‌الدین کزازی یا سید جلال‌الدین کزازی(زاده ۱۳۲۷)، استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم و پژوهشگر برجسته ایرانی در زبان و ادبیات فارسی است. او از چهره‌های ماندگار فرهنگ و ادب ایران در پنجمین همایش آن به سال ۱۳۸۴ است.

وی مشهور به بهره‌گیری از واژه‌های پارسی سره در نوشته‌ها و گفتار خود است. او عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی است. ترجمه او از انه‌اید ویرژیل به فارسی، برنده جایزه کتاب سال ۱۳۶۹ شده‌ و تألیف او، نامه باستان، که تا کنون نه جلد آن به چاپ رسیده‌، حائز رتبه نخستین پژوهش‌های بنیادین در جشنواره بین‌المللی خوارزمی ‌است.

او اینک عضو هیئت علمی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی است. او افزون بر زبان فرانسوی که از سالیان خردی با آن آشنایی یافته‌است، با زبان‌های اسپانیایی و آلمانی و انگلیسی نیز آشناست و تا کنون ده‌ها کتاب و نزدیک به سیصد مقاله نوشته‌است و در همایش‌ها و بزم‌های علمی و فرهنگی بسیار در ایران و کشورهای دیگر سخنرانی کرده‌است.

"میر جلال‌الدین کزازی" چندی را نیز در اسپانیا به تدریس ایران‌شناسی و زبان پارسی اشتغال داشته‌است. او گهگاه شعر نیز می‌سراید و نام هنری‌اش در شاعری زُروان است. گفتنی است، وی در سخن گفتن، هرگز واژگان عربی را به کار نمی‌گیرد.
 

نظر شما