شناسهٔ خبر: 38883 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرایی بر اساس فیلمنامه ˝روز واقعه˝ بهرام بیضایی / رحمانیان: درست‌خوانی متن برایم بسیار بااهمیت است

محمد رحمانیان می‌گوید ˝روز واقعه˝ را بر اساس فیلمنامه بهرام بیضایی و بدون هیچ تغییری در متن اجرا می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ نشست رسانه‌ای نمایشنامه‌خوانی "روز واقعه" به کارگردانی محمد رحمانیان، ظهر چهارشنبه ۱۵ مهرماه با حضور کارگردان و جمعی از نقش‌خوانان این نمایش در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم، محمد رحمانیان کارگردان این اثر با اشاره به اجرای این نمایشنامه‌خوانی گفت: همه با این متن که پیش از این فیلم "روز واقعه" به کارگردانی شهریار اسدی از روی آن ساخته شد، آشنا هستند. البته در آن فیلم بخشی از اسامی و دیالوگ‌ها تغییر کرده بود.

او ادامه داد: ۱۰ سال قبل اجازه اجرای این اثر را از آقای بهرام بیضایی دریافت و آن را تبدیل به نمایشنامه کردم، اما در این اجرا، همان فیلمنامه "روز واقعه" را برای اجرا در نظر گرفتم. درست‌خوانی این متن برایم بسیار بااهمیت است، بر این اساس از حضور بازیگران باسابقه که پیش از این در اجرای نمایش‌های "مجلس ضربت زدن" و "هنرپیشه نقش دوم" با من همراه بودند، بهره بردم. در واقع این گروه، در اجرای نمایش "روز حسین" که از وزن خاصی برخوردار بود، موفق عمل کردند. اصرار من برای استفاده از یک گروه ثابت بازیگران نیز به همین مسئله بازمی‌گردد.

کارگردان نمایش "آرش ساد" در پاسخ به این سؤال که چرا تصمیم به اجرای صحنه‌ای این نمایش نگرفته است توضیح داد: طی چند سال گذشته، اجراهای بسیار خوبی در رابطه با نمایش‌های عاشورایی و با موضوع امام حسین (ع) داشته‌ایم؛ کارهایی که می‌تواند به زندگی معاصر ما نزدیک است و همه به خوبی آن را درک می‌کنند. پس از اتفاقاتی که برای نشر چشمه رخ داد، تصمیم گرفتم تا هیچ نمایش در حوزه مذهب، تاریخ و اسطوره ننویسم، چرا که با سوءتعبیرهای بسیاری در جامعه روبه‌رو هستم. اتفاقاتی که برای نمایش "روز حسین" افتاد، برای فیلم سینمایی "روز رستاخیز" هم افتاد. متأسفانه تکه‌های مختلف را تنها کنار هم قرار می‌دهند و آن را اشتباه تعبیر می‌کنند. این متن همان‌گونه که گفتم به نمایشنامه تبدیل شده و امیدوارم به صحنه برود.

او افزود: این خوانش به صورت کامل بر اساس همان فیلمنامه "روز واقعه" استاد بیضایی اجرا می‌شود و هیچ تغییری نخواهد داشت. اجرای آن برای نخستین بار ترسناک است وسعی می‌کنم به درستی خوانده شود. در این مسیر از کمک آقای حمید امجد کمک می‌گیرم.

رحمانیان در مورد اینکه بسیاری با نمایشنامه‌خوانی مخالف‌اند گفت: این را ما اختراع نکردیم. در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی، تعدادی نمایشنامه در انگلستان به اسم مجلسی که تنها برای خواندن بود، مرسوم شد. من علت این مخالفت‌ها را نمی‌دانم. این موضوع را در کشورهای دیگر نیز دیده‌ام، به عنوان مثال سالنی در انگلستان تنها به نمایشنامه‌خوانی اختصاص دارد.

این کارگردان باسابقه تئاتر، در بخش دیگری از سخنانش، در طراحی صحنه این اجرا، از پرده‌های قهوه‌خانه‌ای‌ استفاده خواهد شد، توضیح داد: این پرده‌ها برگرفته از پرده‌های قهوه‌خوانی است که توسط خانم نازلی ملکی در حال طراحی است. ما هیچ تصویری را حذف نکرده‌ایم و با تبعیت کامل از پرده‌های سنتی قهوه‌خانه‌ای کار می‌کنیم. من با حذف مخالفم. این مسئله یادآور یک برهه زمانی مهم در هنرهای تجسمی است، تأکید من بر استفاده از دستگاه همایون نیز بر همین اساس بود، چراکه حال و هوای فضای تعزیه را دارد.

اشکان خطیبی مجری طرح این اجرا نیز با ارائه توضیحاتی در مورد این اجرا عنوان کرد: این سومین همکاری گروه است، اما این بار گروهی ۳۰ نفره در اجرای این کار یاریگر ما خواهند بود. طبیعی است، هماهنگی‌ها و پیش‌تولید این نمایشنامه‌خوانی زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. در این مسیر آقای شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حمایت‌های لازم را صورت دادند. امیدوارم این نمایشنامه به زودی به صحنه برود.

محمد رحمانیان آهنگسازی "روز واقعه" را یکی از نکات قابل توجه این اثر دانست. در این راستا علیرضا افکاری آهنگساز نمایشنامه‌خوانی با ارائه توضیحاتی خاطرنشان کرد: برداشت از موسیقی سینمایی برای کار نمایشی سختی‌های خاص خود را دارد. تم موسیقی در دستگاه همایون و همراه با یک ترانه از علی زند وکیلی خواهد بود.

کارگردان این نمایشنامه‌خوانی در تکمیل سخنان "روز واقعه" اظهار کرد: کار قبل آقای افکار، موسیقی نمایش "لیلا" بود، کاری که متأسفانه شکل نگرفت. اثری که در مورد بمباران سردشت بود. این نمایش تنها یک اجرا در تالار رودکی داشته باشد. چندی پیش یکی از دوستان گفته بودند، که تاکنون کاری در رابطه با سردشت انجام نشده، این مسئله درست نیست. آقای افکاری یکی از بهترین‌هاست. او در مورد عاشورا موسیقی ساخته و افشین مقدم ترانه‌ای برای آن سروده که من با شنیدن آن نمی‌توانم احساستم را پنهان کنم. امیدوارم این تأثیرگذاری در مورد مخاطبانی که آن را می‌شنوند هم اتفاق بیفتد.

همچنین حبیب رضایی از دیگر بازیگران حاضر در این اجرا با اشاره به ضرورت اجرای کارهای استاد بیضایی تأکید کرد: بودن در کنار این گروه و داشتن سهمی در خوانش این متن برایم بسیار هیجان‌انگیز است. امیدوارم با راهنمایی‌های آقای رحمانیان و حساسیت او بتوانیم اجرای درستی داشته باشیم و کلمات، گویش و آکسان گذاری‌ها را به درستی شکل دهیم. معتقدم رسالت اهل فرهنگ و هنر است که اگر جایی نامی از استاد بهرام بیضایی است دور یکدیگر گرد آیند.

در این نشست رسانه‌ای، بهرام ابراهیمی، خسرو احمدی، سینا رازانی و جمع دیگر از عوامل اجرایی حضور داشتند. نمایشنامه‌خوانی "روز واقعه" ۱۲ تا ۱۳ مهرماه ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

نظر شما