شناسهٔ خبر: 38888 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

به بهانه یاد دادن تخصص جلوی رشد کودک را نگیریم

کریم مجتهدی در نشست «قلب آموزش کارآمد؛ پرداختن به دغدغه‌های کودک»، گفت: در گام اول باید امکانات سالم را برای رشد کودک فراهم کرد و بعد شرایطی برای او گذاشت تا او هوش عملی و ذهنی خود را به کار بگیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست «قلب آموزش کارآمد؛ پرداختن به دغدغه‌های کودک» عصر روز گذشته ( چهارشنبه ۱۵ مهرماه) به مناسبت روزجهانی کودک با حضور اساتید مختلف حوزه فلسفه برای کودکان به همت گروه فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار شد.

کریم مجتهدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و چهره ماندگار فلسفه یکی از میهمانان این نشست بود که به صورت غافلگیرانه توسط حسینعلی قبادی، سرپرست پژوهشگاه برای سخنرانی دعوت شد.

کریم مجتهدی گفت: در ابتدا لازم است از صمیم قلب به جوانانی که از لحاظ فرهنگی و تعلیم و تربیت وارد این حوزه شدند تبریک بگویم و خوشحالم که توجه مسائل ما به این حوزه جلب شد، ولی واقعیت این است که نمی توانم به صورت ساده‌لوحانه به افتادن این اتفاق خوش‌بین باشم چون معمولاً گفتن مطالب در شروع یک اتفاق، ساده و راحت ولی اجرا و نتیجه گرفتن آن مشکل است.

وی ادامه داد: به عقیده من کودک در درجه اول باید رشد کند چون مسئله رشد او بسیار مهم است و تا وقتی رشد کامل نداشته باشد نمی‌تواند این چیزها را یاد بگیرد. من موافق هرچیزی که بخواهد این رشد طبیعی را منحرف کند نیستم. بنابراین در گام اول باید امکانات سالم را برای رشد کودک فراهم کرد و بعد شرایطی برای او گذاشت تا او  هوش عملی و ذهنی خود را به کار بگیرد. ما قبل از فکر با ذهن، با دستانمان یعنی ۱۰ انگشتمان فکر می‌کنیم پس رشد کردن ذهن و فکر باید همزمان با هوش عملی یعنی رشد کردن دستانمان باشد چون رشد عملی زمینه رشد هوش ذهنی و انتزاعی را فراهم می‌کند لذا خواسمان باشد که به هوای یاد دادن یک تخصص نباید جلوی رشد یک کودک را بگیریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه برای تحقق این هدف راهکارهای مختلفی وجود دارد گفت: احتمالاً با فکرکردن در خصوص این موضوع و برنامه‌ریزی پیشرفت‌هایی در این حوزه خواهیم دید به شرطی که به یک سری نکات کلیدی مثل سن کودک، جهان‌بینی کودک و مفاهیم ذهنی توجه کنیم. علاوه براین، زبان و جامعه در رشد کودک بسیار مهم‌اند؛ پدر و مادر اولین افراد جامعه یک کودک هستند. جهان بینی کودک در بازه سنی ۲ تا ۱۲ سالگی و مفاهیم ذهنی او هم از همان دو سالگی در ذهنش شکل می‌گیرد. در این حین باید حواسمان باشد که مثلاً کودک در یک سنی به تخیل کردن احتیاج دارد و در یک سنی باید مهار تخیل را یاد بگیرد؛ بنابراین لازم نیست که همیشه به یک شکل به او آموزش دهیم.

مجتهدی در پایان اضافه کرد: با وجود همه این اما و اگرها واقعا از ته دل و با صداقت تمام می‌گویم که خوشحالم چنین اتفاقی در ممکلتمان افتاده و به این مسئله توجه شده است. امیدوارم که در سال‌های آینده نتایج آن را شاهد باشیم.

نظر شما