شناسهٔ خبر: 38908 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مکتب هرات و شعر فارسی»کتابی درباره پیشروترین مکتب‌های هنری جهان اسلام

کتاب « مکتب هرات و شعر فارسی»کتابی درباره پیشروترین مکتب‌های هنری جهان اسلام به کوشش حسن نصیری جامی را نشر مولی منتشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ «مکتب هرات» مکتبی هنری است که از پیشروترین مکتب‌های هنری جهان اسلام به شمار می‌رود. در این پژوهش با تأکید بر شعر عصر تیموری، به رابطه و پیوند آن با مکتب هنری هرات پرداخته شده و از این منظر به پیوند و همراهی شعر با هنر و ظرفیت‌ها و تفنن‌های ذوقی آن عصر اهمیت داده شده است.

در این کتاب با تأکید بر شعر عصر تیموری، به رابطه و پیوند آن با مکتب هنری هرات پرداخته شده و از این منظر به پیوند و همراهی شعر با هنر و ظرفیتها و تفننهای ذوقی آن عصر اهمیت داده شده است. به رهاورد این نگاه، به ویژگیهایی بدیع و جالب توجه برمیخوریم. شعر این عصر بیشتر بر بستر و مسند ذوق و تفنن آرمیده است و در سایه سار آرامش های هنری و لطافت طبعهای هنرمحور و ذوق جو به رویکردها و پسندهایی خاص توجه داشته است.

سرفصلهای مطرح شده در این کتاب چنین است:

هرات در آینه افسانه و تاریخ

 هرات از طلیعه شعر فارسی تا آغاز قرن نهم

اوضاع سیاسی هرات در قرن نهنم

اوضاع اجتماعی ادبی هرات در قرن نهم

هرات و گرایش های مذهبی و دینی در قرن نهم

عرفان و تصوف در عصر تیموریان-

هرات و پسندهای ادبی دربار تیموریان

ویژگیهای ادبی عصر تیموری

مکتب هرات (در هنر)

پیوند شعر و هنر

فزونی اصطلاحات و مضامین هنری در شعر عصر تیموری

قالبهای شعری

مضامین شعری

تفنن جویی

از منظر نقد.

در این نوشته به هرات و جایگاه آن به عنوان کانون ادبی عصر تیموری و نگین دوره های درخشان هنری بیشتر پرداخته شده است. ابتدا دیرپایی و پیشینه و منزلت آن در تاریخ و فرهنگ ایران مطرح و سپس به بررسی شعر و ادب تا قرن نهم در این کانون ادبی توجه شده است تا خوانندگان با عنایت به منزلت تاریخی، فکری و ادبی این ابر شهر فرهنگی در این عصر ادبی و مکتب هنری-و نیز پیوند و همراهی شعر و هنر- درنگ و تامل بیشتری نمایند.

 نشر مولی مکتب هرات و شعر فارسی در ۴۰۸ صفحه و شمارگان ۵۲۰ منتشر شده است.

نظر شما