شناسهٔ خبر: 38923 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

اندیشۀ آزادی

اندشه آزادی مخاطبان اصلی این کتاب جوانان مشتاقی هستند که می‌خواهند با درک عمیق‌تر مسائل جامعه‌ی خود و تکیه بر شناخت بهتر اندیشه‌ها و ساز و کارهای دنیای امروز، ایران را با عقل و تدبیر بسازند.

اندیشه‌ی آزادی

نگاهی از منظر اقتصاد سیاسی به تجربه‌ی ایران معاصر

محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد، حسین عباسی علی‌کمر

ناشر: دنیای اقتصاد

تعداد صفحات: ۲۷۲ صفحه

قیمت: ۱۴۰۰۰ تومان

 

طی دو سده‌ی گذشته، ورود اندیشه‌های جدید غربی به ایران و آگاهی از پیشرفت‌های شگرف دنیای صنعتی، اهل فکر را در جامعه‌ی ما به تامل درباره ی علل عقب‌ماندگی و چاره‌جویی برای این معضل واداشت. اما در این تاملات، این واقعیت بسیار اساسی که آزادی و مالکیت، دو روی یک سکه‌اند و یکی بدون دیگری تحقق‌پذیر نیست، به‌طور اسف‌انگیزی، مورد غفلت واقع شده است. هدف اصلی این کتاب اشاره اجمالی به برخی وجوه تجددخواهی ایرانیان و ارائه بسیار خلاصه‌ای از خردورزی مدرن در اقتصاد و سیاست است تا شاید بتوان با زدودن ابهام‌ها و آشفتگی‌های فکری در خصوص عقب‌ماندگی جامعه ما، راه را برای چاره‌جویی‌های معقول و موثر باز کرد.

این کتاب دربردارنده‌ی هفت فصل است که عناوین آنها به ترتیب عبارت است از: «فصل اول: اژدهای هزارنقش: دگردیسی در چهره‌ی استبداد کهن»، «فصل دوم: آزادی‌خواهی، شکست در اولین خاکریز»، «فصل سوم: نگاهی به اندیشه‌های چپ‌گرایانه در نهضت مشروطه»، «فصل چهارم: اندیشه اقتصادی و جایگاه آن در جامعه مدرن»، «فصل پنجم: درباره سازمان سیاسی جامعه»، «فصل ششم: تلاش معاش و چگونگی نظام اقتصادی جامعه»، فصل هفتم: حکومت قانون». همچنین این اثر حاوی یک پیوست است که شامل خوانش دکتر حسین عبده تبریزی از «اندیشه آزادی» و توضیح دکتر محمد طبیبیان درباره این خوانش و  علاوه‌بر آن، نقد محمود صدری بر «اندیشه آزادی» و پاسخ دکتر موسی غنی‌نژاد به این نقد می‌باشد. 

نظر شما