شناسهٔ خبر: 38928 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حقایقی درباره نوبل ادبیات

هر سال در چنین روزهایی برنده نوبل ادبیات مشخص می‌شود. این جایزه امسال به سوتلانا الکسیویچ، نویسنده اهل بلاروس رسید. به این بهانه نگاهی داریم به حقایقی که جایزه نوبل ادبیات در خود نهفته دارد.

حقایقی درباره نوبل ادبیات

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در ۲۷ نوامبر سال ۱۸۹۵، «آلفرد نوبل» آخرین وصیت نامه خود را امضا کرد و در آن بخش اعظمی از میراث خود را به اهدای جوایزی در عرصه های مختلف، از جمله ادبیات اختصاص داد.
 
از سال ۱۹۰۱ تا کنون اتفاقاتی در این جایزه ادبی مهم سال رخ داده است که در زیر می خوانید:
 
تعداد جوایز
 
از سال ۱۹۰۱ تا کنون ۱۰۷ دوره جایزه ادبی نوبل برگزار شده است. در سال های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ جایزه‌ای اهدا نشد.
 
مسئولان آکادمی نوبل دراین باره گفته‌اند که «اگر هیچ یک از آثار نتوانند اهداف مورد نظر آکادمی را بجا آورند، جایزه مالی آن تا سال بعد از آن محفوظ خواهد ماند. و اگر پس از آن نیز برگزیده ای انتخاب نشود، مبلغ مالی جایزه به خزانه آدمی خواهد رفت.» در دوران جنگ جهانی دوم کمترین جایزه ادبی نوبل اهدا شده است.
 
 جایزه ادبی نوبل اشتراکی
 
در ۴ دوره جایزه ادبی نوبل به صورت اشتراکی اهدا شده است. جایزه اشتراکی نوبل در ادبیات نسبت به حوزه های دیگر عمومیت کمتری دارد.
 
این جوایز اشتراکی به «فردریک میسترال» و «خوزه ایشیگارای» (۱۹۰۴)، «کارل ژیلارپ» و «هنریک پونتوپیدان» (۱۹۱۷)، «ساموئل آگنون» و «نلی ساچز» (۱۹۶۶) و «ایویند جانسون» و «هری مارتینسون» (۱۹۷۴) تعلق گرفته است.
 
تعداد برندگان جایزه ادبی نوبل
 
از سال ۱۹۰۱ تا سال ۲۰۱۴ یک صدو یازده نفر جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرده اند.
 
تاریخ تولد برندگان
 
نکته جالب میانگین تاریخ تولد برندگان جایزه ادبی نوبل است. این میانگین از ۲۱ می تا ۲۸ فوریه در نوسان بوده است.
 
نسبت سنی برندگان
 
طی سال های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۴ میانگین سنی برندگان ۶۵ سال بوده است. از آن زمان جوانترین برنده جایزه نوبل «رودیارد کیپلینگ» نویسنده «کتاب جنگل» است که در سال ۱۹۰۷ در سن ۴۲ سالگی این جایزه را از آن خود کرد.
 
مسن ترین برنده این جایزه به «دوریس لسینگ» تعلق دارد که در سال ۲۰۰۷ و در سن ۸۸ سالگی جایزه ادبی نوبل را دریافت کرد.
 
بانوان دریافت کننده نوبل ادبی
 
تا کنون ۱۳ تن از نویسندگان زن جایزه نوبل ادبی را دریافت کرده اند. «سلما لاگروف» نویسنده سوئدی نخستین زنی بود که در سال ۱۹۰۹ این جایزه را از آن خود کرد.
 
از دیگر برندگان زن جایزه ادبی نوبل می توان به «گرازیا دلدا» (۱۹۲۶)، «زیگرید آندست» (۱۹۲۸)، «پرل باک» (۱۹۳۸)، «گابریلا میسترال» (۱۹۴۵)، «نلی ساچز» (۱۹۶۶)، «نادین گوردمیر» (۱۹۹۱)، «تونی موریسون» (۱۹۹۳)، «ویسلاوا شیمبورسکا» (۱۹۹۶)، «الفرید جلینک» (۲۰۰۴)، «دوریس لسینگ» (۲۰۰۷)، «هرتا مولر» (۲۰۰۹) و «آلیس مونرو» (۲۰۱۳) اشاره کرد.
 
جوایزی که با تاخیر اهدا شد
 
«بوریس پاسترناک» در سال ۱۹۵۸ برنده ادبی نوبل شناخته شد اما به دلیل سیاست های مقامات اتحاد جماهیر شوروی سابق با تاخیر این جایزه را دریافت کرد.
 
همچنین «ژان پل سارتر» برنده نوبل ادبی ۱۹۶۴ شناخته شد اما به دلیل مخالفت شخصی وی با هر نوع جایزه رسمی، نوبل خود را با تاخیر دریافت کرد.
 
نوبل پس از مرگ
 
در سال ۱۹۳۱ جایزه نوبل پس از مرگ «اریک آکسل» به وی تعلق گرفت و در سال ۱۹۶۱ نیز «داگ هامارسکیجولد» چنین جایزه ای را پس از مرگ دریافت کرد؛ هر چند از سال ۱۹۷۴، آکادمی نوبل اعلام کرد که به درگذشتگان پیش از اعلام برنده، جایزه ای تعلق نخواهد گرفت.
 
جایزه ای بی ملیت و زبان
 
جایزه ادبی نوبل بنا بر وصیت نامه به «بهترین اثر» فارغ از زبان و ملیت نویسنده آن اهدا می شود. تا کنون  جوایز اهدا شده به تعدا زیر هستند:
 
۲۷ اثر به انگلیسی، ۱۴ اثر به فرانسوی، ۱۳ اثر به آلمانی، ۱۱ اثر به اسپانیایی، ۷ اثر به سوئدی، ۶ اثر به ایتالیایی، ۵ اثر به روسی، ۴ اثر به لهستانی، ۳ اثر به نروژی و هلندی، ۲ اثر به یونانی، چینی و ژاپنی و به زبان های عربی، هندی و ... هر کدام یک اثر به عنوان برنده ادبیات نوبل انتخاب شده اند.
 
از عجایب نوبل
 
بسیاری بر این باور هستند که «وینستون چرچیل»، نخست وزیر دوران جنگ جهانی دوم انگلستان جایزه صلح نوبل را برده است اما حقیقت این است که وی در سال ۱۹۵۳ جایزه نوبل ادبی را برده است.

برندگان جایزه برای اثر خاص
 
با وجود این که جایزه ادبیات نوبل برای دستاورد ادبی یک نویسنده اهدا می شود اما ۹ نویسنده فقط به دلیل یک اثر خاص برنده این جایزه شناخته شده اند.
 
«میخایل شلوخوف» (۱۹۶۵)، «ارنست همینگوی» (۱۹۵۴)، «راجر مارتین» (۱۹۳۷)، «جان گلاس وورتی» (۱۹۳۲)، «توماس مان» (۱۹۲۹)، «ولادیلاو ریمونت» (۱۹۲۴)، «کارل اسپیتلر» (۱۹۱۹) و «تئودور مامسن» (۱۹۰۲) کسانی هستند که برای یک تک اثر خاص برنده جایزه نوبل شده اند.

نظر شما