شناسهٔ خبر: 38945 - سرویس پرمخاطب
نسخه قابل چاپ

۱۶ کتاب جدید در حوزه فلسفه برای کودکان وارد بازار نشرشد

در نشست «قلب آموزش کارآمد: پرداختن به دغدغه‌های کودک» از ۱۶ عنوان کتاب در حوزه فلسفه برای کودکان با حضور کریم مجتهدی و حسینعلی قبادی، سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در نشست «قلب آموزش کارآمد: پرداختن به دغدغه‌های کودک» که به بهانه روز جهانی کودک در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارشد از ۱۷ عنوان کتاب حوزه فلسفه برای کودکان رونمایی شد. از این ۱۶ عنوان، ۱۲ کتاب مربوط به مجموعه آموزش به مربیان و توسط ۱۲ نفر از اساتید برجسته این حوزه نوشته شده است.

از سال ۸۴ تاکنون کارگاه هایی برای آموزش مربیان فبک برگزار شده است ولی کتاب یا دستورالعمل مکتوبی برای آن تهیه نشده بود. از تیرماه سال ۱۳۹۲ طرح تدوین و تهیه درسنامه فلسفه برای کودکان آغاز شد و در نهایت این ۱۲ کتاب تهیه و منتشر شد. این اولین کارِ اصولی آموزش مربی در حوزه فلسفه برای کودکان است.

علاوه براین مجموعه ۱۲ جلدی ، مجموعه‌ای سه جلدی به نام داستان‌هایی برای کندوکاو فلسفی(جلداول)؛ ویژۀ مقطع ابتدایی، داستان‌هایی برای کندوکاو فلسفی(جلددوم)؛ ویژۀ پایۀ ششم تا هشتم و راهنمای مربی دو کتاب پیش‌گفته به قلم دکتر سعید ناجی تالیف شده است. کتاب دیگری که در این مراسم رونمایی شد «داستان‌هایی برای پرورش فکر» است که به قلم جکی اسکات نوشته شده و  مبینا شاهری لنگرودی آن را به فارسی برگردانده است.

عناوین این ۱۲ کتاب عبارتست از؛ «تاریخچه و مبانی فلسفه برای کودکان»، نوشته مراد یاری‌دهنوی، «آیا کودکان قادر به فلسفه‌ورزی هستند؟» نوشته مهرنوش هدایتی، «نسبت فلسفه‌های تعلیم و تربیت و برنامه فلسفه برای کودکان» نوشته سعید ضرغامی، «مبانی حلقه کندوکاو» نوشته  منصور مرعشی و یحیی قائدی، «تسهیل‌گری، اصول و شیوه‌های آن» نوشته مژگان رشت‌چی، «تفکر نقادانه در عمل» نوشته سعید ناجی، «داستانی برای کندوکاو» نوشته لیلا مجید حبیبی، «ارزشیابی فلسفه برای کودکان»، نوشته یحیی قائدی، «حلقۀ کندوکاو اخلاقی: تربیت اخلاقی در برنامۀ فلسفه برای کودکان»، نوشته روح الله کریمی، «علم‌ورزی در حلقۀ کندوکاو»، نوشته حسین شیخ‌رضایی، «فبک در ترازو» نوشته خسرو باقری و« تیزفکری: مهارت فهم و سنجش استدلال» نوشته حامد صفائی‌پور با همکاری الهام یوسفی.

نظر شما