شناسهٔ خبر: 38952 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «تسهیل طلاق و طلاق زدائی در نظام حقوق خانواده» برگزارمی‌شود

نشست «تسهیل طلاق و طلاق زدائی در نظام حقوق خانواده» سه شنبه ۲۱ مهرماه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست علمی با موضوع «تسهیل طلاق و طلاق زدائی در نظام حقوق خانواده» سه شنبه ۲۱ مهرماه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

در این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرج الله هدایت نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان نظریه پرداز سخنرانی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد حبیبی تبار مدیر گروه خانواده و عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه و تقی برهانی عضو هیات علمی دانشکده اصول الدین و وکیل پایه یک دادگستری نیز به عنوان ناقد، اظهارنظر خواهند کرد.

خانواده در جمهوری اسلامی ایران مانند سایر جوامع از آسیب‌هائی رنج می‌برد که به سه آسیب کلی باز می‌گردد: این سه عبارت‌اند از «نادانی»، «ناتوانی»، و «نافرمانی» و به تعبیری جهل، عجز، و نشوز. هر یک از این آسیب‌ها خود مصادیقی دارند

برای رفع یا دفع آسیب‌های خانواده حقوق دو راه حل متمایز دارد:

۱) تسهیل طلاق در حقوق خصوصی

۲) طلاق‌زدائی در حقوق عمومی

میان راه حل حقوق عمومی و حقوق خصوصی رابطه ترتیبی وجود دارد. اگر دولت به مسئولیتهای خود در قبال خانواده عمل نماید، از بسیاری طلاقها پیشگیری می شود، و طلاق برای مواردی که آسیب موجود غیرقابل رفع یا رفع آن دشوار باشد تجویز می شود.

سیر تحولات قوانین و مقررات طلاق در جمهوری اسلامی ایران، جهت گیری «تسهیل طلاق» را نشان می دهد. توجیه حقوقی تسهیل طلاق برای زوجه، حمایت از زن در برابر آسیبهای «ضرر و حرج» است.

در حقیقت قانونگذار خواسته است از طریق تسهیل طلاق، زوجه را از وضعیت ضرری یا حرجی خلاص نماید. تأثیرپذیری از رویکرد «برابری حقوقی» در اسناد بین المللی نیز در رویکرد تسهیل طلاق بی تأثیر نبوده است.

نظر شما