شناسهٔ خبر: 38959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«شعر وتجربه» کتابی با محتوای نقادی هنر

کتاب «شعر و تجربه» پنجمین جلد از مجموعه شش جلدی گزيده ی آثار «ويلهلم ديلتای» با ترجمه ی «منوچهر صانعی دره بیدی» را نشر ققنوس چاپ کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب حاضر پنجمین جلد از مجموعه شش جلدی گزيده ی آثار «ويلهلم ديلتای» است که محتوای آن نقد ادبی یا بهتر بگوییم نقد هنر است. این کتاب شامل دو بخش یا دو پاره است که بخش اول آن شرح و بسط فنون فن شعر جدید است و بخش دوم به تحلیل آثار دو شاعر بزرگ آلمانی ،" گوته " و "هولدرلین"  پرداخته که ضمن آن به آرای شکسپیر و روسو و بعضی شعرای دیگر نیز پرداخته است.

در بخش اول « تخیل شاعر» شامل چهارقسمت است ،در قسمت اول ماهیت فن شعر بازمانده از ارسطو با اقتضائات فن شعر جدید در آثار نویسندگان و شاعرانی چون گوته ، شیلر و برادران شلگل بررسی شده است و زمینه را برای تدوین یک فن شعر جدید فراهم می کند.

قسمت دوم شامل ۳ فصل است ، در فصل اول دیلتای به ذکر سرشت و خصلت شاعر وپرداخته و در قصل دوم ماهیت آفرینش شعری را از دیدگاه روان شناسی تشریح کرده است. و در فصل سوم نمونه هایی از رفتار و آثار شاعران را به عنوان شاهد ادعا می آورد

 در قسمت سوم ، به مبحث مهم و ظریف و دشوار فهم "صوت نوعی" در شعر پرداخته است و احساسات شاعرانه را به عنوان بازتاب تجربه های زیسته در ذهن شاعر ذکر کرده است.

در قسمت چهارم کوشیده تا اصول فن شعر جدید را از داده های تجربه ی زیسته استنتاج کند.  وسپس در همین بخش به تشریح سه دوره ی زیبایی شناسی در دوره ی جدید می پردازد.

نویسنده در بخش دوم این کتاب با عنوان «تجربه ی زیسته» به شرح آرا ، تخیل و زندگی دو شاعر بزرگ آلمان ،« گوته» و «هولدرلین»  پرداخته و در خلال آن اشاره هایی به آرای شکسپیر و روسو و بعضی شعرای دیگر کرده است. تجربه های زیسته ی این شاعران مورد بررسی و تحلیل واقع شده است. دیلتای در ضمن این بررسی ها بسیاری از آرای بدیع خود را در مورد ماهیت « فن شعر جدید» آورده است.

ویلهلم دیلتای مورخ، جامعه‌شناس، روان‌شناس و فیلسوف آلمانی ، در ۱۹ نوامبر سال ۱۸۳۳ متولد شد.‌ او از بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی تفهمی به شمار می‌رود. تلاش‌های علمی وی بسیار گسترده و عمیق است و در زمینه متافیزیک، فلسفه اخلاق، تاریخ، معرفت‌شناسی، روان شناسی و نقد ادبی آثار مهمی عرضه کرده است. سهم مهم وی در فلسفه، تحلیل معرفت‌شناسانه او از علوم انسانی است. دیلتای نخستین کسی بود که در علوم انسانی معرفت‌شناسی مستقلی را به وجود آورد و آثار وی برای کل مساله علوم انسانی و نتایج فلسفی و منطقی و معرفت‌شناسی آن منبع مهمی به شمار می‌ورد.

کتاب حاضر را انتشارات ققنوس در ۵۹۸ صفحه و قطع رقعی و با قیمت ۴۵۰۰۰ تومان منتشر و روانه ی بازار کرده است.

نظر شما