شناسهٔ خبر: 38963 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

˝غرب واقعی˝ نمایشی در نقد رویای آمریکایی

فرجاد ساکی کارگردان نمایش ˝غرب واقعی˝ می گوید؛ بیشترین چیزی که در این نمایش می بینیم بحث هایی در خصوص این موضوع است که سرمایه داری چه کارهایی می تواند انجام دهد و عمده نقد شپرد نویسنده این اثر هم در این کار بر اساس نقد رویای آمریکایی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛  سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان این روزها میزبان نمایش "غرب واقعی" نوشته سام شپارد به کارگردانی فرجاد ساکی است.

فرجاد ساکی کارگردان نمایش "غرب واقعی" در خصوص روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: قبل از اینکه اساسا به این متن نمایشی برسیم من متن‌هایی را که خود نویسندگی آن‌ها را برعهده داشتم کارگردانی می‌کردم تا اینکه به جایی رسیدیم که دو نمایشی که متعلق به خود ما بود و بر روی آن کار کرده بودیم به مرحله اجرا نرسید و در نهایت تصمیم گرفتیم از متن‌هایی که به چاپ رسیده است استفاده کنیم و از آنجا که نمایشنامه "غرب واقعی" به لحاظ الگوبرداری‌هایی که از فضای آمریکا می‌شود بسیار به فضای حال حاضر جامعه ما نزدیک بود تصمیم گرفتیم که بر روی آن کار کنیم. اگر بخواهیم خیلی دقیق‌تر وارد موضوع شویم می‌توان گفت که ما در این نمایش با یک خانواده مواجه هستیم که بسیار به فضای خانواده‌های ایرانی نزدیک است که از جوامع غربی الگوبرداری می‌کنند. بیشترین چیزی که در اینجا می‌بینیم بحث‌هایی در خصوص این موضوع است که سرمایه‌داری چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و عمده نقد شپرد نویسنده این اثر هم در این کار بر اساس نقد رویای آمریکایی است.

او در خصوص میزان وفاداری به متن نمایشنامه نیز توضیح داد: من معتقدم یک اثر تا زمانی که به درستی اجرا شود این ضرورت وجود نخواهد داشت که تغییراتی در آن ایجاد شود تا به موقعیت فرهنگی جامعه ما نزدیک‌تر باشد، دست کم ما در این متن چنین کاری را انجام ندادیم چون فکر می‌کنم خود اثر وقتی به لحاظ میزانسن و بقیه فضاها به خوبی اجرا و پرداخت شود، مخاطب قطعا به فکر واداشته می‌شود و یک جایی با اثر هم‌ذات‌پنداری خواهد کرد، درنتیجه ما بسیار به متن وفادار بودیم.

ساکی همچنین متذکر شد: کاری که شپرد در این اثر انجام داده است این است که یک نمای خیلی نزدیک از غرب به ما ارائه داده و خشونتی هم که در متن وجود دارد خواست خود متن است و ما این را حتی در صداها و افکت‌هایی که شپرد به درستی در نظر گرفته است می‌بینیم.

این کارگردان تئاتر در ارتباط با طراحی صحنه نمایش نیز خاطرنشان کرد: فضای نمایش فضای خانه مادر و یک فضای کاملا مادرانه است که در این فضا آنچه که ما از مادر دیدیم و المان‌هایی که مربوط به شخصیت مادر است را در طراحی صحنه نمایش لحاظ کردیم اما در عین حال در طراحی صحنه هیچ نکته‌ای را برجسته نکرده‌ایم.

نمایش "غرب واقعی" نوشته سام شپارد به کارگردانی فرجاد خاکی ساعت ۱۸ به مدت ۹۰ دقیقه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می رود. میثاق زارع، محمد شهباز تهرانی، سهیل قنادان و بهاره مصدقیان بازیگران این نمایش هستند.

نظر شما