شناسهٔ خبر: 38966 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی میهمان حافظ می‌شود / حسین علیزاده در حافظیه سازش را کوک می‌کند

یاد روز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،سفرا و رایزنان کشورهای اروپایی و آسیایی ۲۰ مهر ساعت ۱۸:۳۰ در آرامگاه لسان الغیب حافظ شیرازی برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ بهزاد مریدی دراین باره گفت: در ادامه برنامه‌های دهه فرهنگ که به نام حافظ شیرازی مزین شده است، روز پایانی این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری، با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایراد سخنرانی همراه خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه با همراهی برخی از سفرا و نمایندگان کشورهای آسیا و اروپا در آرامگاه حافظ گردهم می‌آییم تا گرامیداشتی جهانی برای این شاعر بلندآوازه برگزار شود، گفت: افزون بر این، با حضور استاد حسن علیزاده و گروه هم آوایان به سرپرستی این استاد موسیقی ایرانی و سنتی اجرای تازه‌ترین ساخته‌های وی در رسای حافظ شیرازی در جوار آرامگاه به صحنه می‌رود.

علیزاده صاحب سبک آشنا با حافظ    

بهزاد مریدی با بیان اینکه استاد حسین علیزاده از صاحب سبک‌های موسیقی سنتی ایران چهره‌ای به نام در این عرصه است که سالها عمر خود را در پاسداشت اشعار و سروده‌های حافظ سپری کرده است، ابراز کرد: با وجود ۸ عنوان کتابی که استاد علیزاده در باب موسیقی ایرانی نوشته و تدوین کرده است، او از نادر موسیقی‌دان‌هایی است که افزون بر ساخت موسیقی برای سینما و فیلم در خارج از ایران چهره‌ای شناخته شده است.

وی از اجرای موسیقی توسط گروه هم آوایان به سرپرستی استاد علیزاده در گرامیداشت حافظ خبر داد و گفت: این چهره موسیقی با بهره مندی از اشعار لسان الغیب تازه‌ترین ساخته‌های خود را به شیراز ارمغان می‌آورد.

سخنان اصغر دادبه در یادروز حافظ / آیین گلباران آرامگاه و مزار حافظ

این مقام فرهنگی استان با تاکید بر اینکه افزون بر سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس و امام جمعه شیراز نیز در مقام حافظ به ایراد سخن خواهند پرداخت، اشاره کرد: در این مراسم دکتر اصغر دادبه، استاد دانشگاه و حافظ پژوه مطرح ایران به سخنرانی خواهد پرداخت.

وی از سخنرانی حافظ پژوهان در آیین گرامیداشت یادروز حافظ نیز خبر داد و یادآور شد: یکشنبه شب (۱۹ مهرماه) نیز با حضور اصحاب فرهنگ و ادب و هنر به ویژه پیشکسوتان شعر و ادب پارسی با هنرمندی گروهی از دف نوازان شهر شیراز آیین گلباران آرامگاه و مزار حافظ برگزار می‌شود.

مریدی با بیان اینکه حافظ از استوانه‌های ادبی جهان و ایران است که هنوز پس از سده‌ها پیرامون شخصیت و آثار وی سخن تازه وجود دارد، تاکید کرد: بر پایه این، آنچه در دهه فرهنگ به مناسبت یادروز حافظ تدوین و برگزار شد قطره‌ای از دریای بیکران این شاعر بلندمرتبه است که باید در جان و روان جامعه امروزی روان گردد.

مدیر فرهنگ و ارشاد فارس حضور حافظ پژوهان و فرهنگ‌وران داخلی و خارجی را در دهه فرهنگ مغتنم شمرده و گفت: آنچه امروز بیش از همه به آن نیازمندیم پاسداشت شخصیتی است که پیش و بیش از همه در معرفی فرهنگ، زبان، هنر و ادب این مرز و بوم کوشیده است. از این رو اکنون نوبت ماست که اندیشه های حافظ را به تمامی نقاط دنیا گسترده و این استوانه ادبی و فرهنگی را استوار سازیم.
 

نظر شما