شناسهٔ خبر: 38977 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آرای منتقدان تابع فجر نیست

انجمن منتقدان سینما چند سالی است که داوری‌هایش را به‌صورت آکادمیک انجام می‌دهد و تمامی اعضای انجمن در نتیجه آرا مؤثرند. اما جشن امسال تفاوت‌هایی با سالیان قبل دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ بسیاری از اهالی سینما منتظرند تا نتیجه تلاش‌هایشان را از دید منتقدان سینما ببینند. این اتفاق سال‌هاست که در جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران می‌افتد. انجمن منتقدان سینما چند سالی است که داوری‌هایش را به‌صورت آکادمیک انجام می‌دهد و تمامی اعضای انجمن در نتیجه آرا مؤثرند. اما جشن امسال تفاوت‌هایی با سالیان قبل دارد. کیوان کثیریان، رئیس انجمن و دبیر جشن، در نشستی خبری که در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد، به اصحاب رسانه گفت: رویدادهای سینمایی و غیرسینمایی باعث شد تا جشن انجمن منتقدان به آبان‌ماه موکول شود علاوه بر اینکه باید بودجه‌ای نیز برای برگزاری جشن فراهم می‌شد. بنابراین تصمیم گرفته شد تا بعد از جشن خانه سینما، جشن انجمن منتقدان را برگزار کنیم. کثیریان درباره چگونگی داوری این دوره جشن نیز گفت: در این دوره تصمیم گرفته شد تا فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر هم حضور نداشته اما تا خرداد ماه امسال اکران شده‌اند نیز داوری شوند. دلیل مشخصی هم داشت به این دلیل که اگر هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر ملاک عمل ما بود، تابعی از جشنواره می‌شدیم و اگر به این شیوه عمل می‌کردیم داوری‌ها کمی غیرمنصفانه می‌شد چراکه دلیل نمایش برخی فیلم‌ها در جشنواره مشخص نیست و اینکه بعد از چند ماه به اکران عمومی می‌رسند مثل فیلم‌های «استراحت مطلق» یا «نهنگ عنبر» و این تغییری بود که در جشن امسال اتفاق افتاد. او ادامه داد: متأسفانه صنوف سینمایی درآمدی ندارند. برای برگزاری جشن نیاز به بودجه کافی داشتیم و اسپانسرهایی هم وجود داشت اما برخی از آنها اسمشان خوب نیست و ما دوست نداریم با هر شرایطی پول وارد انجمن شود
کما اینکه در دولت قبل برای برگزاری یکی از جشن‌ها قرار بود شش برابر معمول بودجه در اختیار ما گذاشته شود، بعد متوجه شدیم که اسپانسر پیشنهاددهنده قصد داشته رئیس‌جمهور را به جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بیاورد که از اساس، پیشنهاد این اسپانسر مالی را رد کردیم، چراکه به‌هیچ‌عنوان قصد سیاسی‌کردن جشنواره را نداریم. بنابراین سعی می‌کنیم حتی با بودجه‌های اندک اما مستقل این جشن را برگزار کنیم. رئیس انجمن منتقدان افزود: به دلیل نزدیک‌شدن به ایام محرم تصمیم گرفتیم به احترام این ماه نام «جشن منتقدان» را به «شب نویسندگان و منتقدان سینمایی» تغییر دهیم، بنابراین این جشن را ۱۰ آبان در سالنی که ظرفیت بیشتری داشته باشد برگزار خواهیم کرد.  جعفر گودرزی، از اعضای شورای مرکزی انجمن منتقدان، نیز گفت: یکی از ویژگی‌های جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، مستقل برگزارشدن آن است و به این نتیجه رسیدیم که بهترین جناح برای این جشن، جناحی‌نبودن آن است که امیدوارم نهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی که به احترام ایام محرم به شب منتقدان تغییر نام داده است، به بهترین شکل ممکن برگزار شود. کثیریان در بخش دیگری از این نشست اضافه کرد: در این جشن از سه عزیز تجلیل خواهیم کرد و به رسم معمول یک فیلم‌ساز، یک تهیه‌کننده و یک منتقد خواهند بود که اسامی آنها را تا روز جشن نمی‌گوییم. انجمن همیشه تلاش کرده است که در زمان حیات هنرمندان از آنها تجلیل کند همان‌طور که در زمان حیات ایرج کریمی یا آقای قوکاسیان از آنها تجلیل شد. او ادامه داد: از سال گذشته تصمیم گرفتیم به دلیل طولانی‌شدن جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی، بخش آرای انجمن منتقدان و همچنین جشن مطبوعات سینمایی را از یکدیگر جدا کنیم. ازهمین‌رو بخش آرای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی درباره فیلم‌ها جدا از جشن مطبوعات سینمایی برگزار می‌شود. بنابراین در نظر داریم ۱۵ روز بعد از برگزاری شب انجمن منتقدان، جشن مستقل مطبوعات سینمایی را برگزار کنیم.

نظر شما