شناسهٔ خبر: 38990 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «پوشش و منش زنان در نقاشی و ادبيات ايران» نقد و بررسی می‌شود

کتاب «پوشش و منش زنان در نقاشی و ادبيات ايران» نوشته سيده‌ راضيه ياسينی این هفته در سرای اهل قلم مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، کتاب «پوشش و منش زنان در نقاشی و ادبیات ایران» نوشته سیده‌ راضیه یاسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، روز سه شنبه ۲۱ مهر در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

این نشست با حضور محمدعلی رجبی، پژوهشگر حوزه نگارگری، و دکتر محمدحسن رجبی، ‌پژوهشگر حوزه مطالعات زنان، برگزار می شود.

کتاب «پوشش و منش زنان در نقاشی و ادبیات ایران» با گذری بر جایگاه زن در ادیان گوناگون و نوع پوشش ایشان در تاریخ ادیان جهان، پوشش و منش زن در اسلام را مبنا قرار داده و در صدد دستیابی به نشانه‌های کلامی در شعر و ادب فارسی در این خصوص است.

این كتاب كه در هفته پژوهش سال ۱۳۹۳ به عنوان اثر پژوهشی برگزیده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است، می كوشد تا دریابد که چگونه می توان از مواریث هنری و ادبی در تبیین چگونگی نوع پوشش و رفتار اسلامی زنان در ایران معاصر بهره برد و اصول آن را در جلوه‌های گوناگون بازتولید كرد.

در این کتاب، همزمان با مطالعه ادبیات مربوط به زنان در آثار ادیبانی چون فردوسی، نظامی، جامی و سعدی، نگاره‌هایی به منظور شناخت پوشش و منشِ بازتاب‌یافته زنان در آثار استادان طراز اول نگارگری كه در موزه‌هایی چون موزه هنرهای معاصر، گنجینه کاخ گلستان، گنجینه مدرسه عالی شهید مطهری، موزه رضا عباسی و برخی موزه‌های مهم جهان مانند موزه متروپولیتن در انگلستان، وجود دارند، بررسی شده است.

نشست نقد و بررسی این کتاب روز سه‌شنبه ۲۱ مهر از ساعت ۱۶ در سرای اهل‌قلم خانه كتاب برگزار می شود.

نظر شما