شناسهٔ خبر: 39011 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسندگان کودک از خاطرات خود فاصله بگیرند

حمیدرضا شاه آبادی معتقد است، نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان باید از خاطرات کودکی و نوجوانی خود فاصله بگیرند و سعی کنند بچه هم عصر خود را بشناسند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ حمیدرضا شاه آبادی، مسئول تولید انتشارات سوره مهر و از نویسندگان کودک و نوجوان در حاشیه جشن کتاب کودک و نوجوان سوره مهر در پاسخ به این سوال که پرداختن نویسندگان به مسایل روز برای کودک و نوجوانان تا چه اندازه ضروری است، به خبرنگار شبستان گفت: توجه به نیازهای مخاطب در هر دوره ای از الزامات کاری یک نویسنده و شاعر است. یک نویسنده کودک و نوجوان هم باید به نیازها و علایق کودک دوره خود توجه لازم را داشته باشد.

شاه آبادی با بیان اینکه نویسنده و شاعر باید از خاطرات کودکی و نوجوانی خود فاصله بگیرد، عنوان کرد: نویسنده ای که برای کودک و نوجوان کار می کند باید کودک و نوجوان هم عصر خود را بشناسد نه اینکه به مسایل و مشکلات کودکان و نوجوانان در دوره خود در قالب داستان بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: یک نویسنده و شاعر باید به روز باشد.در هر دوره مسایل و مشکلات و دغدغه ها متفاوت است. مسایل حتما کامپیوتر و ایمیل و موبایل نیست. مهم شرایط خاص آن دوره است که مخاطب آن روزگار دارد. به هر حال یک نویسنده به خصوص نویسندگان کودک و نوجوان باید نیازهای مخاطب خود را در آن دوره زمانی در نظر بگیرند.

مسئول تولید انتشارات سوره مهر در پاسخ به این سوال که نویسندگان ما تا چه اندازه توانسته اند به مسایل روز کودکان بپردازند، اظهار داشت: به نظر می رسد الگویی که نویسندگان کودک و نوجوان از کودک و نوجوان امروز در ذهن دارد الگوی قدیمی است که مربوط به دوران کودکی و نوجوانی خود آنهاست و این الگو مناسب بچه امروزی نیست.

این نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه نویسندگان خاطرات کودکی و نوجوانی خودشان را الگو قرار می دهند. خاطرنشان کرد: نویسنده کودک و نوجوان برای اینکه بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند قطعا باید به نیازها و شرایط مخاطب اشراف داشته باشد و در داستان ها و شعرهای خود مسایل و دغدغه ها و نیازهای مخاطب خود را مدنظر قرار دهد. قطعا تفاوت زیادی بین نسل گذشته و نسل امروز است و یک نویسنده خوب باید در کارهای خود ۱۰۰ درصد مسایل روز را در نظر بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که کتاب های کودک و نوجوان در انتشارات سوره مهر از چه جایگاهی برخوردار است،‌ گفت: من به تازگی در جمع دوستان اضافه شدم و امیدوارم بتوانم همکاری خوبی با هم داشته باشیم و کارها را پیش ببریم. تلاش می کنیم کار انتشار آثار کودک و نوجوانمان تخصصی تر شود تا آثار این حوزه کیفیت ویژه ای داشته باشند.

نظر شما