شناسهٔ خبر: 39012 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهمیت به کارگیری مهارت‌های کتابخوانی و معرفی کتاب

دبیرکل نهاد در نخستین نشست کتاب‌خوان مدرسه‌اي كه در مجتمع آموزشي سادات موسوي برگزار شد، کتاب خواندن را یک مهارت دانست و از دانش آموزان خواست با بکارگیری این مهارت، کتاب خوب و مناسب را برای مطالعه و معرفی به دیگران انتخاب کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای صبح روز ۱۸ مهرماه با معرفی ۸ کتاب در مجتمع آموزشی سادات موسوی برگزار شد.
عليرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، کتاب‌خوان مدرسه‌ای را یکی از بهترین نشست‌های کتابخوان دانست و در خصوص تفاوت آن با نشست‌هایی که پیش از این برگزار شده است، گفت: آدمی همزمان با بالا رفتن سن، حواشی ذهنش هم زیاد می‌شود؛ و این حواشی به قدری در ذهن ما اثرگذار است که گاه از خود کتاب غافل می‌شویم. اما نوجوانان عزیز ما این دغدغه‌ها را ندارند و مستقیم سراغ کتاب می‌روند، در نتیجه معرفی دقیقی از آن ارائه خواهند داد.
وی اظهار داشت: کتاب خواندن چیزی شبیه مسافرت است. در دنیا کشورها، شهرها، روستاهای بسیاری است؛ هر کسی به هر کجا سفر کند می‌تواند وصف آن را برای دوستان خود شرح دهد. اما سرزمین‌های دیگری هست که تعداد آنها ده‌ها برابر شهرهای جغرافیایی است؛ این سرزمین‌ها کتاب نام دارد؛ در واقع هر کتابی شهری زیبا است؛ و شما بدون اینکه رنج و هزینه سفر را متحمل شوید، می‌توانید به این شهرها سفر کنید و گزارشی از سفر خود را برای دیگران بگویید؛ حتی می‌توانید سفرنامه‌ای بنویسید و خود سرزمین جدیدی به سرزمین‌های موجود اضافه کنید.
وی تصریح کرد: کتاب خواندن یک مهارت است؛ مهارتی آموختنی؛ و شما باید یاد بگیرید که چطور کتاب بخوانید؛ لازمه این‌کار در گام نخست این است که بتوانید کتاب خوب و مناسب را انتخاب کنید؛ چراکه کتاب‌های بسیاری وجود دارد و چنانچه شما متناسب با سن، اطلاعات، سواد، و... انتخاب نکنید، ممکن است سراغ کتاب‌های دشوار فهم و سخت بروید و خواندن آنها شما را از کتاب خواندن بیزار کند.
مختارپور با تأکید بر اینکه عادت به مطالعه در سنین کودکی و نوجوانی باید ایجاد شود، بیان کرد: در این سن هر چه بیشتر به مطالعه عادت کنید، اولین تأثیر کتابخوانی در آینده شما این است که به زندگیتان نظم می‌دهد و شما را انسان منظمی بار می‌آورد. چراکه کتاب خواندن فعالیتی متمرکز است. کتاب که می‌خوانید تمام تمرکز شما متوجه یک فعالیت است. این فعالیت ضمن اینکه شما را به نظم عادت می‌دهد، قدرت تفکر شما را نیز گسترش خواهد داد؛ آن‌زمان که قدرت تفکر شما گسترش یابد، دیگر فرقی نمی‌کند که در آینده چه کاره شوید، چراکه در هر کاری باشید توانایی تفکر و مدیریت بالایی خواهید داشت. بنابراین مهارت کتابخوانی از هم اکنون برای آینده شما ذخایر و گنجینه‌هایی فراهم می‌آورد.
وی با تأکید بر مشورت با بزرگترها در انتخاب کتاب مناسب به بیان روش‌های مختلف کتابخوانی پرداخت و گفت: یک کتاب حداقل باید دو بار خوانده شود؛ برای نخستین بار، مرور اجمالی کافیست. کتاب را تورقی کنید و نگاهی به آن بیاندازید؛ چنانچه کتاب برایتان سخت بود، کتاب دیگری انتخاب کنید. برای بار دوم کتاب را دقیق بخوانید. وقتی کتاب می‌خوانید حتما یادداشت برداری کنید؛ یعنی اگر به جمله خوب یا حرف قشنگی برخورد کردید، یادداشت کنید؛ اگر معنای کلمه یا جمله‌ای را نفهمیدید از آن عبور کنید و بعد از کسی بپرسید و یا از فرهنگ لغت معنی آن را پیدا کنید.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سخنان خود به بیان توصیه‌هایی برای معرفی بهتر یک کتاب پرداخت و گفت: اولین قدم این است که کتاب را دقیق بخوانید، چراکه در غیر اینصورت نمی‌توانید معرفی خوبی ارائه دهید. باید متوجه شوید که موضوع کتاب چیست و کتاب به دنبال پاسخگویی که به چه سؤالاتی است. همچنین، باید بهترین قسمت‌های کتاب را انتخاب کنید، که اگر خواستید جملاتی از آن را بخوانید، جملاتی تأثیرگذار و کلیدی باشد.
وی ادامه داد: برای معرفی یک کتاب یادداشت تهیه کنید، تمرین درست‌خوانی کنید و مدیریت زمان داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید در معرفی یک کتاب باید با مخاطب ارتباط برقرار کرده و تنها به خواندن یادداشت و متن اکتفا نکنیم.
محمد‌رضا جعفرپور سویری، کتابدار کتابخانه سید مرتضی نخستین ارائه دهنده این نشست بود که به معرفی کتاب «خمره» پرداخت. «خمره» نوشته «هوشنگ مرادی کرمانی»، توسط انتشارات معین، در ۳۶۸ صفحه و قطع رقعی به چاپ رسیده است. این کتاب، جریان اتفاقاتی است که برای یک خمره در مدرسه ابتدایی که در روستایی واقع شده است، می‌افتد. در کتاب داستانی خمره، نویسنده در توصیف‌هایی جالب محیط روستا را به تصویر می‌کشد، طوری که تداعی ذهنی را برای مخاطب میسر می‌سازد.
مطالعه این کتاب نوجوانان را تا حدودی با محیط یک روستای کوچک، ارتباطات اهالی روستا، آسانی و سختی‌های زندگی در روستا، مدرسه روستا و شیوه اداره آن، تلاش اهالی روستا برای رسیدن به اهداف شخصی یا گروهی و... آشنا می‌کند.
در ادامه کتاب «سلام بر ابراهیم» توسط محمدجواد کیانی، دانش‌آموز پایه هشتم مجتمع آموزشی سادات موسوی معرفی شد. این کتاب از سوی گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی نگاشته و توسط انتشارات پیام آزادی در ۲۳۲ صفحه و قطع رقعی به چاپ رسیده است. «سلام بر ابراهیم» زندگینامه شهید ابراهیم هادی است.
سپس کتاب «نیما» در حوزه ادبیات نوجوان نوشته "محمدحسن حبیبی" توسط محمدجواد ربیعی، دانش‌آموز پایه هشتم مجتمع آموزشی سادات موسوی معرفی شد.
کتاب «راز مثل‌های ما» نوشته «محمد میرکیانی» از دیگر آثاری بود که در نخستین نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای توسط پوریا فراهانی، دانش‌آموز پایه هشتم مجتمع آموزشی سادات موسوی ارائه شد. «راز مثل‌های ما» توسط انتشارات محراب قلم، در ۳۰۴ صفحه و قطع وزیری به چاپ رسیده است.
در اين مجموعه برخي از ضرب‌المثل‌های فارسي شرح و توضيح داده شده و دلايل به كارگيري آن‌ها، ريشه‌ برخي ضرب‌المثل‌ها، همراه با حكايت مرتبط با آن ذكر شده است. اين ضرب‌المثل‌ها كه بر حسب الفبا تدوين شده است، با «آب انبار شلوغ كوزه زياد مي‌شكند» آغاز و با ضرب‌المثل «يك يوسف و صد خريدار» پايان مي‌پذيرد.
در ادامه کتاب «علم در یونان باستان» نوشته «کتلین گی» و ترجمه «حسن سالاری» توسط علی خسرو‌بیگی، دانش‌آموز پایه هشتم مجتمع آموزشی سادات موسوی ارائه شد.
این کتاب از مجموعه‌ى تاريخ علم براى نوجوانان است که به کوشش انتشارات محراب قلم منتشر شده و نقش هر يک از تمدن‌هاى کهن را در پيشرفت علم براى نوجوانان بازگو مي‌کند. اين مجموعه شامل هفت کتاب است: ۱) علم در بين‌النهرين، ۲) علم در يونان باستان، ۳) علم در ايران باستان، ۴) علم در مصر باستان، ۵) علم در چين باستان، ۶) علم در روم باستان، ۷) علم در اسلام. هر يک از اين کتاب‌ها در ۵۶ صفحه و با صفحه‌آرايى زيبا و رنگى به چاپ رسیده است.
سپس کتاب «توجیه المسائل کربلا»  اثر «سید علی‌اصغر علوی» توسط محمد خوشابی، کادر آموزشی این مدرسه ارائه شد. این کتاب توسط انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشر شد.
در این کتاب، ابتدا معنا و مفهوم توجیه بررسی و در ادامه انواع و اقسام توجیه تشریح می‌شود. سپس مهمترین مطلب این کتاب، یعنی توجیهات کسانی که امام حسین(ع) را یاری نکردند، مدنظر قرار می‌گیرد.
کتاب «بی بال پریدن» اثر قیصر امین‌پور، از دیگر آثاری بود که در نخستین نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای توسط پوریا دهقان، دانش‌آموز پایه هشتم مجتمع آموزشی سادات موسوی ارائه شد. این کتاب مجموعه‌ای است از یازده قطعه نثر ادبی که با بهره‌گیری از طنز و نگاهی شاعرانه به مسایل اجتماعی پرداخته‌است.
کتاب شامل قطعه‌هایی به نام‌های ۱. بی بال پریدن ۲. کتاب‌ها مثل آدم‌ها هستند. ۳. آدم‌ها مثل کتاب‌ها هستند. ۴. زندگی در حاشیه ۵. تقسیم عادلانه ۶. خدا در همسایگی ما ۷. مثل کوچه‌های روستا ۸. مثل جاده‌های شهر ۹. سرودی برای پاکی ۱۰. پیش از آفتاب ۱۱. چراغ سبز است.
آخرین کتاب معرفی شده در نخستین نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای کتاب «اعتماد به نفس» نوشته «باربارا دی آنجلس» و ترجمه «شهرزاد لولاچی» بود. این کتاب، توسط انتشارات اوحدی، در ۱۱۰ صفحه و با قطع رقعی به چاپ رسیده است.
در اين كتاب ضمن بررسی راه‌های دست‌يابی به اعتماد به نفس، كاربردهای آن در زندگی تشريح شده است. نگارنده در آغاز علاوه بر تعريفي از اعتماد به نفس، انواع آن را يادآور شده است. وی سپس روش‌های پيش‌گيری از تضعيف خود و ايجاد اعتماد به نفس، همچنين ماندگاری آن را توضيح داده است.
گفتني است اين نشست با حضور جواد جلاليان معاون اجرايي مجتمع آموزشي پسرانه سادات موسوي، مجيد ابوفاضلي مدير مقطع متوسطه (دور اول)، حجت‌السلام افشاري معاون پرورشي مجتمع، علي نيكنام مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان تهران، اسماعيل جانعلي‌پور مديركل فرهنگي نهاد، محمدهادي ناصري‌ طاهري مديركل روابط عمومي و امور بين الملل نهاد و به ميزباني اداره‌كل كتابخانه‌هاي عمومي استان تهران برگزار شد.

نظر شما