شناسهٔ خبر: 39020 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«به خاطر کیومرث» در راه «سینما حقیقت»/ وارد زندگی یک فیلمساز شوید

فیلم مستند «به خاطر کیومرث» به کارگردانی سید مازیار هاشمی با نگاهی به زندگی و آثار کیومرث پوراحمد تولید شده و آماده نمایش در نهمین جشنواره فیلم «سینماحقیت» است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید مازیار هاشمی کارگردان مستند «به خاطر کیومرث» درباره ساخت این مستند سینمایی گفت: فیلم «به خاطر کیومرث» مستندی پرتره با موضوع بررسی زندگی و آثار کیومرث پوراحمد است. ساختاری که برای تولید این مستند به کار گرفته ام با فیلم های معمول که مخاطب به عنوان مستند پرتره دیده، متفاوت است چون من سعی کردم در این مستند با سوژه فیلم زندگی کنم.

وی ادامه داد: در ساخت مستند پرتره معمولا سوژه را جلوی دوربین می نشانند و سوژه مورد نظر هم بیشتر زمان فیلم را صحبت می کند که همین مسئله باعث می شود تا مخاطب فیلم را تا پایان نبیند. از همین رو در ساخت این فیلم مستند به هیچ عنوان سراغ حرف زدن های طولانی پوراحمد نرفته ام بلکه با این فیلمساز همراه شدم و در بخش هایی از این مستند وارد زندگی شخصی او شده و با هم به محل تولد و جایی که پوراحمد بزرگ شده، رفتیم.

هاشمی درباره دلایل ساخت مستندی درباره کیومرث پوراحمد گفت: به سینمای پوراحمد علاقه بسیاری دارم و فیلم های این کارگردان را دیده ام. به اعتقاد من پوراحمد فیلمسازی است که فیلم ایرانی می سازد و داستان فیلم هایی که می سازد به واقعیت های موجود در جامعه نزدیک است.

این تهیه کننده متذکر شد: به عنوان مثال سریال «قصه های مجید» یکی از برنامه هایی بود که هم مناسب گروه سنی نوجوان بود و هم برنامه ای آموزنده برای خانواده ها به شمار می رفت. به جرات می گویم که هیچ کارگردانی پس از پوراحمد نتوانست سریالی تا این اندازه تاثیرگذار در تلویزیون بسازد.

وی یادآور شد: ضمن اینکه نمی توان از فیلم هایی چون «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «اتوبوس شب» که در کارنامه کاری پوراحمد موجود است، گذشت. چراکه سوژه فیلم های این کارگردان هم ایرانی، هم لطیف و هم دوست داشتنی است.

کارگردان «به خاطر کیومرث» در پایان صحبت های خود با اشاره به ارسال این فیلم مستند سینمایی ۶۰ دقیقه ای به جشنواره «سینما حقیقت» گفت: مراحل تولید و پس از تولید این فیلم مستند به پایان رسیده و فرم درخواست حضور در نهمین جشنواره «سینما حقیقت» را پر کرده ام. همپچنین در نظر دارم مستند «به خاطر کیومرث» را برای نمایش به جشنواره فیلم فجر ارسال کنم.

سيد مازيار هاشمى تهيه كنندگى مجموعه مستندهاى «ميراث مرثيه»، «تا رهايی»، «روزگار تلخ غربت»، «پرواز بى پايان»، «در همسايگی آتش» و «زنگ خطر» را بر عهده داشته است.

علاوه بر سید مازیار هاشمی که به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه کننده در ساخت مستند پرتره کیومرث پور احمد حضور داشته است، می توان به عوامل دیگری چون فرهاد طالبی نژاد مدير تصويربرداری، جلال سعادت يار صدابردار، امير تركمن تدوين و بابک حيدرى صداگذار اشاره کرد.

نظر شما