شناسهٔ خبر: 39032 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گرمابه‌ها و مدارس تاریخی اصفهان مستندنگاری شدند

مجموعه دو جلدی «مستندنگاری گرمابه‌های تاریخی شهر اصفهان» و مجموعه سه جلدی «مستندنگاری مدارس تاریخی شهر اصفهان» با تحقیق و پژوهش لیلا پهلوان‌زاده از سوی انتشارات معمارخانه باغ نظر منتشر می‌شود.

لیلا پهلوان زاده

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ لیلا پهلوان زاده گفت: مجموعه دو جلدی «مستندنگاری گرمابه‌های تاریخی شهر اصفهان» و مجموعه سه جلدی «مستندنگاری مدارس تاریخی شهر اصفهان» جدیدترین کتاب‌های من هستند که در آینده‌ای نزدیک از سوی انتشارات معمارخانه باغ نظر روانه کتابفروشی‌ها می‌شوند.

وی افزود: از میان حمام‌های تاریخی شهر اصفهان، مانند حمام خسروآقا، گرمابه شیخ بهایی، حمام شاهزاده‌ها و... ساختمان ۲۳ حمام امروزه وجود دارند که در این کتاب مستندنگاری شده‌اند. مابقی آنها را هم بر اساس اسناد و مکتوبات تاریخی توانستیم مکان‌شان را در نقشه شهر پیدا کنیم و در کتاب بیاوریم. متاسفانه گرمابه‌هایی با معماری درخشان در اصفهان وجود داشتند که به دلایلی چون تغییر کاربری، تعریض خیابان‌ها و... امروز تخریب شده‌اند.

این محقق معماری و شهرسازی ادامه داد: مستندنگاری مدارس تاریخی نیز از نخستین مدرسه پس از ورود اسلام که در محل مسجد جمعه قرار داشته، آغاز شده و مستندنگاری مدارس تا پایان دوره قاجاریه را دربر می‌گیرد.

پهلوان زاده همچنین درباره کتاب در دست تالیف و پژوهش خود نیز گفت: هم‌اکنون نیز مشغول تحقیق، پژوهش و مستندنگاری مسجد جامع اصفهان هستم. این کتاب نیز به احتمال زیاد در دو مجلد از سوی انتشارات معمارخانه باغ نظر در سال آینده منتشر می‌شود.

لیلا پهلوان زاده مدرس معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است. با تحقیق و پژوهش وی در سال ۱۳۹۲، مجموعه هشت جلدی «گنجينه فرهنگ آثار معماری ایران» از سوی انتشارات معمارخانه باغ نظر با همکاری انتشارات دانشگاه آزاد اصفهان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

«گنجينه فرهنگ آثار معماری ایران» در سال گذشته (۱۳۹۳) در سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش معماری به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

نظر شما