شناسهٔ خبر: 39040 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه اندازی سامانه کنترل بودجه واحدهای دانشگاه آزاد از سال ۹۵

معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد از راه اندازی سامانه کنترل بودجه واحدهای این دانشگاه از سال ۹۵ خبر داد و گفت: واحدها باید نسبت به اجرای برنامه ها نظارت داشته و به تطبیق شاخص ها با یکدیگر بپردازند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رهنمای رودپشتی در جلسه شورای تخصصی برنامه ریزی و مدیران برنامه و بودجه استان ها با بیان اینکه بحث برنامه ریزی موضوع جدیدی در دانشگاه آزاد نیست، افزود: شکل و قواعد برنامه ریزی دانشگاه به مرحله ای از انسجام رسیده است.

وی افزود: اگر فعالیت های این دانشگاه براساس برنامه ریزی صورت نمی گرفت، ‌ تا این حد نمی توانست به رشد و توسعه دست یابد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد با اشاره به تلاش های رئیس دانشگاه و هیات موسس برای تدوین سند چشم انداز دانشگاه گفت: علیرغم تمام کوشش های صورت گرفته این برنامه به دلیل تغییرات مدیریتی ابلاغ نشد، اما به دلیل اینکه تفکر برنامه ریزی از ابتدا در بدنه دانشگاه شکل گرفته بود، بر این اساس بسیاری از واحدها به فعالیت خود ادامه دادند.

رهنمای رودپشتی با تاکید براینکه باید بپذیریم دانشگاه نمی تواند بدون برنامه به حرکت هوشمند خود ادامه دهد، ‌ به تدوین برنامه ششم اشاره کرد و گفت: در تدوین بخش نخست برنامه ششم توسعه دانشگاه، ‌ برنامه قبلی مورد بازنگری قرار می گیرد.

تدوین سند آمایش دانشگاه آزاد

وی از تدوین سند آمایش دانشگاه و لازم الاجرا بودن آن خبر داد و افزود: این سند که مبنای تدوین برنامه ششم دانشگاه قرار خواهد گرفت یک فرصت به شمار می رود، چراکه از طریق این سند متناسب با کالبد هر استان رشته های مورد نیاز به تصویب می رسد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد به پتانسیل های موجود در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: وجود ۲۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی، همکاری ۷۵ هزار عضو هیات علمی تمام وقت و پاره وقت با دانشگاه، بیش از ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه از جمله پتانسیل های نهفته این دانشگاه به شمار می رود که می تواند در راستای تحقق عدالت آموزشی و پوشش ۶۰ درصد از آموزش عالی کشور به کار گرفته شود.

رهنمای رودپشتی شبکه راهبری موجود در دانشگاه آزاد را بی نظیر دانست و گفت: این شبکه شامل مصوبات هیات های امنای استانی و نظارت دقیق هیات امنای مرکزی است در سطح دانشگاه های کشور بی نظیر است.

وی عنوان کرد: اگرچه طی یک بازه زمانی توزیع ناعادلانه موسسات غیر انتفاعی موجب وارد شدن ضربه به دانشگاه آزاد و کاهش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی شد اما با تدابیر اخذ شده این دانشگاه توانست در تحصیلات تکمیلی نقش بسزایی در کشور ایفا کند به گونه ای که امروز در برخی از استان ها ۹۰ درصد از تحصیلات تکمیلی در اختیار این دانشگاه قرار دارد.

راه اندازی سامانه کنترل بودجه واحدها از سال ۹۵

معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد از راه اندازی سامانه کنترل بودجه واحدها از سال ۹۵ خبر داد و گفت: واحدها باید نسبت به اجرای برنامه ها نظارت داشته و به تطبیق شاخص ها با یکدیگر بپردازند.

رهنما رودپشتی با اشاره به موضوع اقتصاد در دانشگاه ها گفت: اگر چه یکی از رسالت های اصلی دانشگاه ها آموزش است اما موسسات غیر دولتی بدون فعالیت اقتصادی نمی توانند به حیات خود ادامه دهند به همین دلیل مدل اقتصاد آموزشی در دانشگاه طراحی و در حال پیاده سازی است.

وی از مدیران برنامه و بودجه استان ها خواست تا در تدوین برنامه توسعه هر استان به اسناد بالادستی چون مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند چشم انداز کشور، سند علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و چشم انداز دانشگاه آزاد توجه داشته باشند.

نظر شما